تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 5, 2018
17:29 دوشنبه، 14ام آبانماه 1397
کد خبر: 95374

ریلاینس هند اولین تراکنش مالی خود را با بلاک چین انجام داد

شرکت صنایع ریلاینس، بزرگترین شرکت بخش خصوصی هند، با موفقیت اولین تراکنش مالی خود را با فناوری بلاک چین انجام داد.
 
برای اولین بار در صنعت، این تراکنش مالی بین بخش نفت و انرژی شرکت خوشه‌ای ریلاینس و شرکت آمریکایی توزیع‌کننده مواد شیمیایی تریکون انرژی صورت گرفت.
 
با استناد به خبر منتشر شده از سوی HSBC هند، این تراکنش همتابه‌همتا در بستر بلاک چین R3 Corda انجام شده است. در این خبر بلاک چین کوردا به عنوان یک برنامه‌ به اشتراک گذاشته شده واحد به جای سیستم‌های دیجیتالی بسته‌ای که برای طرف‌های قرارداد متفاوت است و در سرتاسر جهان گسترش یافته، معرفی شده است.
 
در این تراکنش، بانک HSBC و شعبه بروکسل بانک بزرگ ING اعتبارنامه محموله منتقل شده بین دو شرکت انرژی را در قالب کاملاً دیجیتالی صادر کردند. در مقایسه با بازه زمانی ۷ الی ۱۰ روزه که برای طی کردن مراحل فرایند ارسال اسناد و مدارک نیاز است، این راه‌حل بلاک چینی تراکنش‌ها را در کمتر از یک روز انجام می‌دهد.
 
به نحو قابل تأملی در این اطلاعیه آمده است: این تراکنش استفاده تجاری و عملیاتی از بلاک چین را به عنوان جایگزینی برای اسناد و مدارک کاغذی مبادلات متداول تایید می‌کند.
 
اعتبارنامه این تراکنش از سوی بانک ING برای تریکون انرژی آمریکا به عنوان واردکننده و از طرف بانک HSBC هند که از سوی صنایع ریلاینس به عنوان بانک مذاکره کننده بود به عنوان صادرکننده، عرضه شد.
 
هیتندرا دیو ،مدیر بانک هندی HSBC، با تاکید بر روی تاثیر متحول‌کننده فناوری بلاک چین در معاملات مالی اشاره داشت:
 
استفاده از بلاک چین قدم بزرگی در راستای دیجیتالی کردن معاملات است. بهره‌وری که این امر در مبادلات مالی دارد، با کاهش هزینه‌های معامله و زمان انجام تراکنشات مالی، پتانسیل بالقوه‌ای با آزاد کردن نقدینگی در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.