اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 6, 2018
15:51 سه شنبه، 15ام آبانماه 1397
کد خبر: 95395

شبکه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما راه اندازی شد

وزیر ارتباطات از راه اندازی شبکه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما با هدف قطع وابستگی به خدمات ماهواره ای خارجی خبر داد و گفت: از کار انداختن خدمات ارتباطی عمومی به بهانه تحریم، خیال واهی است.
 
محمدجواد آذری جهرمی در مراسم پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات با اشاره به اقداماتی که از سال گذشته در زمینه پدافند غیرعامل برای زیرساخت های ارتباطی کشور صورت گرفت، گفت: تکمیل شبکه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما یکی از مهمترین اقداماتی بود که پس از سالها موفق به انجام آن شدیم و با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان صدا و سیما این پروژه زیر بار رفته است.
 
وی با بیان اینکه در هفته های آینده این طرح در مراسمی افتتاح رسمی خواهد شد، اضافه کرد: تا پیش از این و در دوره نخست تحریم ها، به دلیل وابستگی ای که برای پخش شبکه های ماهواره ای داشتیم با مشکلاتی مواجه شدیم و مردم به خصوص مناطق محروم نمی توانستند از پوشش شبکه ها استفاده کنند. برای مثال به دلیل عدم پخش ماهواره ای، مناطق محروم، امکان تماشای رویداد بین المللی مانند فوتبال را نداشتند که تمام تلاش این بود که بتوانیم شبکه ای مجزا برای ارائه خدمات در زمان مخاطرات تحریم داشته باشیم.
 
آذری جهرمی ادامه داد: طی سالهای اخیر با برخی حوادث طبیعی مانند زلزله کرمان و کرمانشاه و نیز قطع شبکه برق اهواز مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که ارتباطات که ضرورت اصلی مدیریت بحران در این مواقع است، دچار مشکل جدی بوده و به همین دلیل نقاط ضعف را رسیدگی کرده و هم اکنون توانستیم به شبکه پایدار دست پیدا کنیم.
 
وزیر ارتباطات گفت: در زمینه برق سایت های اصلی موبایل که مابقی سایت ها را تغذیه می کردند، با وضعیت مناسبی روبرو نبودیم که رگولاتوری طی یک سال گذشته با رده بندی این سایت ها، مشکل را برطرف کرد. در این بررسی ها مشخص شد که باطری برق سایت های موبایل در ۴۸ درصد پایدار نبودند و با قطع شبکه برق در ارتباط رسانی با مشکل مواجه می شدند که این موضوع با پیگیری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رفع و به پایداری شبکه انجامید.
 
وی از راه اندازی شبکه رادیو ترانک ملی در تهران به عنوان شبکه خاص برای امداد رسانی در مواقع بحران خبر داد و تصریح کرد: این شبکه که امروز رسماً به بهره برداری رسید امکان دریافت خدمات پیامک، صوت، مکالمه و تصویر را برای امدادرسانها فراهم می کند. قرار است به زودی در چهار استان دیگر نیز این شبکه به بهره برداری برسد.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه شبکه رینگ وایرلس را جدای از شبکه فیبر نوری در تهران طراحی کرده ایم، خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت ها با هدف پایداری در زمان تهدیدات صورت گرفته است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در حوزه تکمیل شبکه ملی ارتباطات، اقدامات خوبی صورت گرفته و نتایج آن در پایداری شبکه ارتباطی کشور محسوس است، گفت: باید اذعان کنم که از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در حوزه توزیع ترافیک اینترنت داخلی راضی نیستم و باید با فعال سازی CDN ها در سایر مناطق کشور، بحث ترافیک شبکه داخلی را بهبود بخشیم. این موضوع به پایداری شبکه در زمان بحران کمک می کند.
 
وی با اشاره به بحث تولید محصولات نرم افزاری از جمله ضد بدافزار بومی به عنوان یکی از طرح های پدافندی در این حوزه، افزود: با الزام دولت برای استفاده دستگاه ها از این آنتی ویروس، ضریب نفوذ این نرم افزار در کشور بالا رفته و لایه حفاظت سایبری قوی تر شده است. در حوزه ساخت تجهیزات مربوط به پدافند غیرعامل نیز با تأکید بر اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در لایه دفاع سایبری با توجه به تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات و سند راهبردی امنیت که توسط مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده است، موضوع دفاع سایبری در مراکز دولتی به وزارت ارتباطات، در بخش دفاع سایبری از مرزهای کشور به نیروهای مسلح و در بخش کسب و کارها و شرکت های خصوصی به پلیس فتا سپرده شده است. همه اینها با هماهنگی و مرکزیت مرکز ملی فضای مجازی انجام می شود.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به برخی تهدیدات صورت گرفته در فضای سایبری کشور و زیرساخت های ارتباطی، تأکید کرد: امروز در دنیا با یک سری شرور مواجه هستیم که هدفشان از کارافتادن زیرساخت های ارتباطی و زندگی مردم است و قبلاً نیز ویروس استاکس نت را برای آسیب رسانی به ایران طراحی کرده اند اما می گویند تهدید سایبری را فقط برای دولت ایران انجام می دهیم.
 
وی درخصوص حمله صورت گرفته روز گذشته به زیرساخت های ارتباطی کشور، یادآور شد: این اقدام از طریق نفوذ به یکی از سرورهای عمومی موجود در اینترنت انجام گرفت که البته تیم های فنی ما این نفوذ را از قبل شناسایی و کدگذاری کرده بودند.
 
آذری جهرمی گفت: تمام فعالیت های این اقدام خرابکارانه توسط مراکز SOC شرکت های ارتباطی از قبل تحت رصد و پایش بود و روز گذشته متوجه شدیم که خرابکاران در حال ترتیب دادن عملیاتی با استفاده از اطلاعات HLR شبکه های موبایل و تخریب سرویس های ارتباطی هستند.
 
وزیر ارتباطات اظهار داشت: مستندات فنی این حمله سایبری هم اکنون جمع آوری شده و به مراجع بین المللی برای پیگیری ارسال می شود. نکته جالب حدود وقاحت این افراد شرور است که حتی با IP رسمی یک شرکت اینترنتی این حمله را صورت داده اند.
 
وی با بیان اینکه اگرچه ما تولید کننده سیستم عامل ها نیستیم اما توان سایبری ما کم نیست و به زودی گزارشی از اقدامات خرابکارانه ای که علیه فضای سایبری کشور صورت گرفته است را اعلام عمومی می کنیم، عنوان کرد: ما تا به حال نمی خواستیم ذهن جامعه را درگیر این مسائل کنیم اما هم اکنون حدود  شیطنت های گروه هکری به عملیات دولتی خرابکارانه رسیده است و باید این موضوع در جامعه جهانی مطرح شود تا این دولت ها بی آبرو شوند.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در این شرایط نیازمند هم افزایی دستگاه ها برای پایدار سازی زیرساخت ها و خدمات رسانی به مردم هستیم.
 
وی با تأکید بر اینکه زیرساخت های ارتباطی کشور و شبکه ملی ارتباطات پایدار است و از دسترس خارج نخواهد شد، گفت:  اینکه خدمات عمومی را از کار بیندازند خیالی واهی و خام است و ما اجازه خرابکاری در این فضا را نمی دهیم و اقدامات را از طریق مجامع بین المللی پیگیری می کنیم.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: دانش خود در زمینه مقابله با تهدیدات سایبری را با کشورهای همسایه و دوست به اشتراک می گذاریم  تا در صورت مواجهه با این موارد، آنها نیز بتوانند با این موضوع مقابله کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.