امنیت

امینت

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

November 9, 2018
12:31 جمعه، 18ام آبانماه 1397
کد خبر: 95415

ایجاد شبکه اختصاصی تلفن همراه برای مدیریت بحران

 
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تضمین ارائه خدمات بانکی در بستر شبکه ملی اطلاعات گفت: این طرح در بانک ملت آزمایش شد که با موفقیت همراه بود و در تلاش هستیم با کمک سازمان پدافند غیرعامل بتوانیم این طرح را در سایر بانک ها اجرایی کنیم.
 
 
 
محمدصادق بیک پور رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش پدافند غیرعامل با اشاره به وجود سرمایه در دفاع سایبری اظهار کرد: این سرمایه ها شامل سخت افزار، نرم افزار و مغز افزار است اما معضل اصلی ما نبود آگاهی لازم در کاربران عمومی است.
وی با تاکید بر ارائه آموزش های لازم به شهروندان تصریح کرد: اصلی ترین نیاز ما استفاده از فرهنگ دفاع سایبری است، اگرچه با پیشرفت علم سعی در برخورد با این آسیب های فضای سایبری شده است اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
بیک پور با اشاره به اهمیت ایجاد ایمنی در فضای سایبری خاطرنشان کرد: امروزه نباید فقط مسئولان حوزه فناوری اطلاعات به موضوع امنیت سایبری آشنا باشند بلکه همه کاربران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.
 
 
ایجاد بی سیم امن برای شهر تهران
مشاور وزیر ارتباطات با اشاره به تسهیل مدیریت بحران در ارتباطات هنگام بروز حوادث تصریح کرد: برای شهر تهران بی سیم امن و شبکه اختصاصی تلفن همراه برای مدیران بحران ایجاد شده است تا هنگام وقوع بحران، مشکلات ارتباطی از این طریق کاهش یابد.
وی افزود: نسخه اول شبکه اختصاصی تلفن همراه امن در بستر شبکه های عمومی کشور در حال بهره برداری است و نزدیک به 5000 نفر از ذی نفعان مدیریت بحران در کشور از امکانات این شبکه از جمله ، شماره گیری 5 رقمی،  انتقال تماس هوشمند و تماس داخل شبکه به صورت رایگان استفاده می کند.
بیک پور در خصوص تغیرات نسخه جدید این شبکه که در مرحله  تست نهایی قرار دادند به بهره برداری از سیم کارت های چند شماره ای در شبکه برای نخستین بار و امکان مسیریابی درسه اپراتور فعال اشاره و اظهار کرد: تا این شبکه تا پایان سال آماده بهره برداری شود.
وی با اشاره به نحوه سیاستگذاری در کارگروه پدافند غیرعامل بیان کرد: سند راهبردی پدافند غیرعامل در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین گردیده و بر اساس شاخص های تعیین شده اولویت بندی لازم در خصوص پروژه ها و طرح های این حوزه صورت می پذیرد .
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات درباره ایجاد ایستگاه هوایی مخابراتی نیز توضیح داد: این بالن که با همت متخصصان داخلی طراحی و اجرا گردیده ابتدا در اربعین سال گذشته در مهران و زلزله کرمانشاه مورد بهره برداری قرار گرفت . سپس نسخه سبک سازی شده با محموله مخابراتی ارتقاء یافته در استان مازندران تست و نسل دوم بالن ارتباطی با نام بام 2 پس از تکمیل و افزایش ظرفیت برای نخستین بار در اربعین سال جاری مورد به زائرین خدمات رایگان ارائه نمود .بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته  در آینده نزدیک تمامی استانها به ایستگاه هوایی مخابراتی مجهز می شوند.
 
 
ایجاد رینگ شرکت ارتباطات زیر ساخت با 20 هزار شماره
وی درباره رینگ رادیویی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز خاطرنشان کرد: رینگ رادیویی با ظرفیت حداقل 20 هزار شماره به عنوان مسیر پشتیبان در صورت قطع فیبرهای بین استانی شرکت ارتباطات زیرساخت در استان تهران ایجاد شده است .
بیک پور با اشاره به شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: با توجه به ابلاغیه شورای عالی فضای مجازی و حمایت سازمان پدافند غیرعامل، مانورهایی در این زمینه با موفقیت برگزار شد .
وی ادامه داد: پیوست امنیتی شبکه ملی اطلاعات تدوین شده و پیوست پدافند سایبری  این شبکه نیز در حال تدوین است .
بیک پور افزود: در تلاش هستیم با تکیه بر شبکه ملی اطلاعات ، ارائه خدمات بانکی را در هر شرایطی تضمین نماییم. مجموعه اقداماتی در این خصوص با همکاری بانک ملت صورت گرفت که نتایج مطلوبی به همراه داشت . مقرر گردیده با همکاری سازمان پدافند غیرعامل راهکارهای مشابهی در سایر بانک ها اجرایی شود . 
وی درباره پروژه سیگنال رسانی صدا و سیما نیز توضیح داد: از چند سال قبل این پروژه شروع شده است و اقدامات ارزشمندی در حوزه ارتباطات صورت گرفته و آماده بهره برداری نهایی در آینده نزدیک است. با بهره برداری این پروژه وابستگی سازمان صدا و سیما به ارائه دهندگان خدمات ماهواره ای خارجی کاهش می یابد .
بیک پور با اشاره به شناسایی و مقاوم سازی سایت های مخابراتی خاطرنشان کرد: موضوع استانداردسازی سایت‎های مخابراتی به صورت مداوم در حال انجام است و طراحی، توسعه و پیاده سازی نرم افزارهای ارزیابی سایبری در این زمینه نیز انجام شده که مانورهای متعددی برای شناسایی و مقاوم سازی سایت‎های مخابراتی هنگام بحران برگزار شده است.
وی با اشاره به تلاش برای رفع وابستگی به برق افزود: ما از نظر زیرساختی به برق وابسته هستیم و تلاش می کنیم که این وابستگی را کاهش دهیم به طوری که کل شبکه برق ارتباطات و فناوری اطلاعات را مداوم و به طور آزمایشی زیر بار گذاشتیم که نتایج خوبی حاصل شد.
مشاور وزیر ارتباطات درباره رصد و پایش تهدیدات سایبری تصریح کرد: در این زمینه اقدامات امنیتی به صورت دوره ای انجام می شود؛ سامانه های مختلف امنیت ملی راه اندازی شده و 35 مرکز تخصصی امنیت فضای تبادل اطلاعات نیز به بهره برداری رسیده است.
وی درباره آموزش نیروها تصریح کرد: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون برای 45 هزار نفر ساعت در سطح مقدماتی دوره های آموزشی برگزار شده و طبق تفاهم نامه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مقدمات لازم برای ارائه آموزش های تخصصی فراهم شده است. تا کنون سه دوره آموزش تخصصی برای کارشناسان آی تی سازمانها و شرکت های تابعه انجام شده است.
بیک پور خاطرنشان کرد: ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانها ضمن برگزاری دوره های آموزشی مختلف، در یک سال گذشته 47 رزمایش را با هدف افزایش آمادگی حوزه ارتباطات با همکاری اپراتورها  برگزار کرده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.