لبه تکنولوژی

November 9, 2018
14:30 جمعه، 18ام آبانماه 1397
کد خبر: 95432

تماشاکنید: چین روبات مجری اخبار تلویزیونی ساخت

خبرگزاری دولتی "شین‌هوآ" چین با استفاده از فناوری "هوش مصنوعی" یک ربات گوینده خبر توسعه داده است که قادر است به دو زبان انگلیسی و چینی اخبار را بازگو کند.
 
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، خبرگزاری رسمی دولتی "شین‌هوآ"( Xinhua) اعلام کرده است که قصد دارد یک گوینده خبر دیجیتالی گسترش دهد که اخبار را به دو زبان چینی و انگلیسی انعکاس می‌دهد.
 
این گوینده خبر مصنوعی برای کاهش هزینه‌های تولید خبر طراحی شده است تا در عین حال کارایی اخبار نیز افزایش یابد.
 
صدا و ظاهر این اخبارگوی دیجیتالی بر اساس "ژانگ ژائو" مجری معروف چینی بوده و شین‌هوآ مدعی شده است که این ربات می‌تواند در ۲۴ ساعت شبانه‌ روز، اخبار را بلافاصله پس از وقوع آن‌ها گزارش دهد.
 
گفتنی است در چین، پیش از این نیز پلتفرم‌های اینترنتی و موبایلی وجود داشته است که اخبارگوهای دیجیتالی در آنها در دسترس بودند.
 
این در حالی است که ویدئوهای منتشر شده از این ربات گوینده خبر نشان می‌دهد که بسیار هم پیشرفته نیست و کیفیت صدای آن مصنوعی بوده و یک موتور تبدیل متن به گفتار است که با استفاده از رایانه کار می‌کند.
 
در حین اخبار گفتن، صورت و دهان این ربات نیز به حرکت در می‌آید.
 
شاید بتوان گفت که چین با این حرکت در پی حذف کامل شخصیت‌های انسانی از دنیای روزنامه‌نگاری است.
 
البته در چین سانسورهای رسانه‌ای بسیار زیاد به چشم می‌خورد و چین همواره به عنوان کشوری شناخته شده است که اخبار مخالف دولت را به شدت سرکوب می کند.
 
اما نکته قابل ابهام و سوال برانگیز این است که با استفاده از این سیستم "هوش مصنوعی" جدید چگونه می‌توان اخبار واقعی و جعلی را از هم تشخیص داد؟
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.