رسانه‌های اجتماعی

مخابرات فضایی

November 9, 2018
15:09 جمعه، 18ام آبانماه 1397
کد خبر: 95442

وزیر ارتباطات: با گران شدن تعرفه استفاده از پیام‌رسان خارجی نسبت به داخلی‌ها مخالفم

وزیر ارتباطات گفت: در پیشنهاد حمایت از پیام رسان‌های داخلی پیشنهاد شده نرخ استفاده از خارجی‌ها 2 یا حتی 10 برابر داخلی‌ها شود که مابه‌التفاوت آن به صندوق حمایت از پیام رسان‌‌های داخلی واریز خواهد شد که البته با این پیشنهاد مخالفم.

 
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، محمدجواد آذری‌ جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش پدافند غیرعامل درباره طرح واگذاری مدیریت ورود اینترنت به ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: درباره این طرح به مجلس نظر مخالف کارشناسی را ارائه کرده‌ایم که البته در صورت تصویب طرح ملزم به اجرای آن هستیم.
 
وی درباره علت طرح این موضوع توضیح داد: برخی معتقدند وزارت ارتباطات صلاحیت لازم برای اعمال مقررات حاکمیتی و پالایش اینترنت را ندارند که در حال حاضر این وظیفه مطابق ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: طبق این قانون برای حفظ کیفیت خدمات بخش پالایش و فیلترینگ نمی‌تواند از هم جدا شود و از این رو اپراتورها و ارائه‌دهندگان سرویس وظیفه پالایش را نیز بر عهده گرفته‌اند و شرکت ارتباطات زیرساخت در حال انتقال تجهیزات واگذاری پالایش به اپراتورهای اینترنتی است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در این موضوع چند نکته وجود دارد، نخست هزینه تأمین تجهیزات است که اگر بار مالی این طرح به عهده دولت گذاشته شود، شورای نگهبان موافقت نخواهد کرد.همچنین در حال حاضر بخشی از نظارت بر اینترنت بین‌الملل طبق اصل 25 قانون اساسی توسط قوه قضائیه انجام می‌شود و اگر وظیفه نظارت بر اینترنت بین‌الملل به نیروهای مسلح سپرده شود مجلس باید بار دیگر درباره اختیارات قوه قضائیه تجدیدنظر کند.
 
جهرمی اضافه کرد: همچنین در این طرح بندی مربوط به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی دیده شده که پیشنهاد شده قیمت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی دو برابر یا حتی 10 برابر پیام‌رسان‌های داخلی شود و مابه‌التفاوت این قیمت به صندوق حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی واریز خواهد شد که معتقدم این موضوع برای حمایت از پیام‌رسا‌ن‌های داخلی ضد تبلیغ است و اثر منفی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید در چارچوب قانون بودجه باشد نه در نظام تعرفه‌گذاری زیرا این موضوع باعث بروز مخالفت روانی و دور زدن اپلیکیشن‌ها با استفاده از شیوه‌های غیرقانونی می‌شود.
 
طراحان حمله اخیر سایبری تلاشی برای پنهان شدن نکردند
 
جهرمی همچنین درباره حمله سایبری روز گذشته توضیح داد: از نوع تعاملی که انجام می‌دادند احساس کردیم قصد اجرای عملیاتی را دارند که به سرعت مقابله و اطلاع‌رسانی شد همچنین مستندات این حمله برای پیگیری از مجامع بین‌المللی جمع‌آوری شده است، در گذشته پس از وقوع حمله متوجه حمله می‌شدیم اما این بار پیش از شروع حمله، خبردار شدیم. 
 
وی ادامه داد: البته حمله‌کنندگان حتی تلاشی برای مخفی شدن هم نکردند و با آی‌پی‌های شرکت اینترنتی گلدن‌لاین اینترنت رژیم صهیونیستی اقدام به حمله کردند که این کار فقط از کسانی که با افتخار درباره این اقدامات صحبت می‌کنند و رژیم غاصب برمی‌آید.
 
جهرمی گفت: خرابکاران تصمیم داشتند از طریق نفوذ به یکی از سرویس‌های عمومی در اینترنت ارائه خدمات در زیرساخت‌های داخلی را به دست بگیرند که موفق نشدند.
 
مشکل تماشای فوتبال در روستاهای دور حل شد
 
وزیر ارتباطات در این مراسم  با تشریح اقدامات این وزارتخانه در زمینه پدافند غیرعامل در سال گذشته گفت: شبکه سیگنال‌رسانی زمینی صدا و سیما پس از سال‌ها با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت در سال گذشته به بهره‌برداری رسید که این طرح در هفته‌های آینده به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
 
وی درباره اهمیت این طرح گفت: در دوره نخست تحریم‌ها برای پخش شبکه‌های ماهواره‌ای وابستگی داشتیم و در مناطق محروم امکان پوشش این شبکه‌ها وجود نداشت برای مثال مردم این مناطق از امکان تماشای فوتبال محروم بودند.
 
وزیر ارتباطات افزود: همچنین پس از وقوع چند حادثه طبیعی از جمله زلزله کرمان، زلزله کرمانشاه و قطع برق در اهواز نقاط ضعف را بررسی و به پایداری در ارتباطات هنگام بحران دست پیدا کردیم.
 
وی گفت: همچنین باتری برق سایت‌های موبایل در 48 درصد مواقع پایدار نبودند که این موضوع با پیگیری رگولاتوری و رده‌بندی سایت‌ها حل شد.
 
جهرمی با بیان اینکه تکمیل شبکه ملی اطلاعات تأثیر مستقیمی در پایداری شبکه ارتباطی کشور داشته گفت:‌ از نحوه توزیع ترافیک اینترنت داخلی در این شبکه راضی نیستم و برای رفع این مشکل باید مراکز توزیع ترافیک را در سایر مناطق کشور راه‌اندازی کنیم.
 
وی افزود: پس از الزام دولت برای استفاده دستگاه‌ها از محصولات ضد بد افزار بومی در راستای اجرای پدافند غیرعامل ضریب نفوذ استفاده از این محصولات در کشور افزایش یافته و سطح حفاظت دستگاه‌ها ارتقاء یافته است.
 
وزیر ارتباطات تأکید کرد: زیرساخت‌های ارتباطی کشور و شبکه ملی ارتباطات پایدار است و از دسترس خارج نخواهد شد و اینکه افرادی بخواهند خدمات عمومی را از کار بیندازند خیالی خام است که اجازه خرابکاری به کسی نمی‌دهیم.
 
همچنین در این مراسم شبکه رادیوترانک ملی در تهران برای امدادرسانی در مواقع بحران راه‌اندازی شد و قرار است در 4 استان دیگر به بهره‌برداری برسد. این شبکه امکان دریافت پیامک، صوت و تصویر را برای امدادرسان‌ها فراهم می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.