اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 9, 2018
15:30 جمعه، 18ام آبانماه 1397
کد خبر: 95448

سلب اختیار دولت از اینترنت توسط نیروهای مسلح مطرح نشده است

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح سلب اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گذرگاه بین المللی اینترنت و واگذاری آن به نیروهای مسلح از سوی این نیروها مطرح نشده است.
 
 
به گزارش ایرنا،«محمد جوادآذری جهرمی» در حاشیه همایش پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران افزود: بعید می دانم این طرح از سوی نیروهای مسلح مطرح شده باشد و آنها چنین درخواستی نداشته اند.
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند خود طرحی ارائه دهند و قانون تصویب کنند؛ اگر مجلس قانونی را مصوب کند ما ملزم به اجرا خواهیم بود اما در بخش کارشناسی، نظرات خود را ارائه خواهیم کرد.
آذری جهرمی ریشه مطرح شدن طرح واگذاری گذرگاه اینترنت بین الملل به نیروهای مسلح را مربوط به آن دانست که برخی اعتقاد دارند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورها صلاحیت لازم برای اعمال مقررات حاکمیتی و پالایش فضای مجازی را ندارند.
عضو هیات دولت گفت: واقعیت این است که هم اکنون وظیفه پالایش فضای مجازی مطابق با ماده 21 قانون جرایم رایانه ای به اپراتورهای اینترنت سپرده شده است و قانونگذار این موضوع را در نظر داشته که برای کیفیت ارائه خدمات نمی توان بخش پالایش را از شبکه جدا کرد.
وی خاطرنشان ساخت: براین اساس قرار شد کسانی که ارائه کننده خدمات هستند موضوع پالایش را نیز برعهده بگیرند. این وظیفه بر عهده اپراتورها قرار داده شده است و طبق یک توافق ضمنی، شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بخشی از این مسئولیت را بر عهده گرفته است و هم اکنون در حال انتقال تجهیزات و واگذاری آن به اپراتورهای اینترنتی است تا این نظام قانونی به صورت کامل اجرایی شود.
آذری جهرمی ادامه داد: واگذاری حاکمیت گذرگاه اینترنت به نیروهای مسلح چند نکته را به همراه دارد، نخست اینکه هزینه های تامین تجهیزات این طرح و بار مالی آن بر عهده کدام نهاد خواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر این قانون تصویب شده و بار مالی این طرح بر عهده دولت گذاشته شود، شورای نگهبان با آن موافقت نمی کند.
آذری جهرمی بخشی از موضوع نظارت بر فضای مجازی را منطبق با اصل 25 قانون اساسی برعهده قوه قضائیه دانست و گفت: مجلس باید در این خصوص نیز تصمیم گیری کند و نمی دانم چرا چنین موضوعی مطرح شده است.
 
 افزایش تعرفه پیام رسان خارجی برای حمایت از داخلی ها نتیجه معکوس دارد
وی، به یکی از بندهای مطرح شده در این طرح که مربوط به حمایت و ساماندهی از پیام رسان های داخلی است، اشاره کرد و افزود: افزایش بهای اینترنت برای استفاده از پیام رسان های خارجی به میزان 2برابر و یا حتی 10 برابر آن هم با هدف حمایت از پیام رسان های داخلی نتیجه معکوس دارد.
آذری جهرمی تاکید کرد: جای حمایت از پیام رسان های داخلی در چارچوب قانون بودجه است و نباید در نظام معماری تعرفه گذاری، نظراتی اعمال شود زیرا این موضوع به لحاظ روانی مشکلاتی را به همراه دارد و باعث می شود مردم از شیوه های غیرقانونی برای استفاده از نرم افزارها استفاده کنند.
وی درباره آزادسازی پهنای باند اینترنت که اکنون در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است با توجه به مطرح شدن طرح واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح، گفت:‌ اصل اساسی در این زمینه این است که پالایش سرویس اینترنت را براساس قانون به اپراتورها و سرویس‌دهندگان ارتباطی بازگردانیم تا زیرساخت در این خصوص وظیفه‌ای بر عهده نداشته باشد.
عضو هیات دولت ادامه داد: اگر مسئولیت پالایش اینترنت از شرکت زیرساخت گرفته شود، مسیر برای آزادسازی پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت هموار خواهد شد.
 
 گوشی تولید داخل داریم
وزیر ارتباطات درباره فراهم شدن امکانی برای استفاده مسئولان دولتی از گوشی های تولید داخل که از سوی رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح شده است، گفت: اکنون نیز خط تولید گوشی داخلی در کشور وجود دارد و این گوشی ها نیز مورد استفاده مردم قرار می گیرد. 
آذری جهرمی درباره اینکه گوشی مورد استفاده وی چیست، گفت: از گوشی سامسونگ استفاده می کنم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.