سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 10, 2018
16:40 شنبه، 19ام آبانماه 1397
کد خبر: 95477

تلاطم قیمت چالش بازار صوت و تصویر

فروش اینترنتی محصولات در سایت‌های اختصاصی فروش محصولات صوت و تصویر به‌طور چشمگیری پایین آمده و فعالان این بازار می‌گویند به دلیل تغییرات ساعتی و روزانه قیمت اجناس، خریداران بعد از انتخاب جنس باید با فروشگاه تماس بگیرند تا نحوه معامله و تعیین قیمت به‌صورت مستقیم انجام شود.
 
عطا رضایی، یک فعال بازار صوت و تصویر درباره وضعیت بازار داخلی صوت و تصویر می‌گوید:« تحولات ارزی در چند ماه اخیر تاثیر بسیار زیادی بر صنف صوت و تصویر داشته و درحال حاضر تمام فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات حوزه فروش آنلاین حوزه صوت و تصویر به‌صورت نیمه تعطیل درآمده‌اند چراکه خریداران باید هنگام خرید با فروشگاه تماس بگیرند و از آخرین تغییرات قیمت مطلع شوند.» به گفته او این وضعیت چیزی نیست که تا پیش از این سابقه داشته باشد:« در برخی مواقع نیز خریدار جنس را می‌بینید و پسند می‌کند و خرید اینترنتی اش را انجام می‌دهد اما در لحظه تحویل به دلیل اینکه قیمت متفاوت با آنچه خریدار سفارش داده است، پول خریدار برگشت داده می‌شود که این وضعیت منصفانه‌ترین حالت است؛ چراکه در بیشتر مواقع به دلیل اینکه سایت‌های تخصصی آنلاین صوت و تصویر با درگاه‌های واسط کار می‌کنند و پول تا زمانی‌که از طریق سیستم شاپرک منتقل نشده باشد به حساب فروشگاه واریز نمی‌شود و در این میان تا زمانی‌که فروشگاه با درگاه واسط تسویه نکرده باشد مشتری با وجود اینکه پول داده و جنسی هم به دستش نرسیده باید صبر کند تا پول به دست فروشنده برسد و سپس پولش عودت داده شود.»
 
به گفته این فعال بازار صوت و تصویر در این وضعیت فشار اقتصادی بر دوش مردم است؛ هرچند که کسبه خود درگیر ماجرا هستند: «عموما و در گذشته بیشترین فشار روی قشر متوسط و رو به پایین بود اما در حاضر این فشار را قشر متوسط رو به بالا هم لمس می‌کنند و این تغییرات را می‌توان از نوع خرید و انتخاب شان در خرید احساس کرد. در سوی دیگر ماجرا حجم بالای نقدینگی در بازار به جای اینکه به سمت تولید و واردات بیاید در بخش‌های دیگر صرف می‌شود و نکته مهم در این جریان بی ارزش شدن پول ماست؛ درحالی‌که می‌توان با کمک و حمایت از صادرات این فشار را از دوش مردم برداشت، اما متاسفانه هیچ رویکردی در این زمینه وجود ندارد.» او با اشاره به اینکه بعد از نامگذاری سال در حمایت از تولید همه قوانین به نفع تولید تغییر کرد اما چیزی در عمل چیزی دیده نشد. رضایی ادامه می‌دهد:« در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود بیشتر فشار به مردم وارد می‌شود.»
 
او همچنین با اشاره به افزایش قیمت‌ها در این صنف که به اعتقاد او از محاسبه درصد خارج شده می‌گوید:« در سال ۹۷ برای افزایش قیمت کالاها در صنف صوت و تصویر چیزی به نام درصد دیگر بی معنی است و باید بگوییم افزایش قیمت‌ها با دو یا سه برابر تا چند برابر شدن قابل محاسبه است. به‌طور مثال قیمت ابر برای تجهیزات صوتی و اکوستیک سال‌های قبل هر سانت ۹ هزار تومان بود و الان قیمت به هرسانتی متر ۲۹ هزار تومان با همان کیفیت و سایز رسیده است.» او معتقد است وقتی اقتصاددانان می‌گویند روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد این نقدینگی باید برای چرخش در بازار صرف شود. «به‌طور مثال برای رونق در بازار تجهیزات استودیویی به‌طور ساده می‌توان چند کالا را که بیشترین مصرف در کشور ما دارد در داخل تولید کرد، می‌توان تمرکز تولید را روی تجهیزات اکوستیک و پنل‌های صداگیر گذاشت و از واردات آن جلوگیری کرد. در حال حاضر برای تولید باند هیات‌های مذهبی می‌توان تضمین صددرصد داد که توانایی تولید آن در یک خط تولید به‌طور روزانه ۲۴ جفت است که می‌تواند به‌طور مستقیم  برای۱۵ تا ۲۰ نفر ایجاد شغل کند. اما متاسفانه واردات باند به شدت از کشورهای چین و مکزیک انجام می‌شود آن هم در شرایطی که کشور تحریم است اما این تجهیزات به‌صورت مستقیم از کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس وارد می‌شود و این سوال وجود دارد که اگر این کالاها می‌توانند وارد شوند چرا اقلام مورد نیاز یا دارویی وارد نمی‌شود تا فشار از روی مردم کم شود. »
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.