اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 11, 2018
10:45 یکشنبه، 20ام آبانماه 1397
کد خبر: 95496

موسسه Cable انگلستان: ایران در میان سه کشور ارائه دهنده ارزانترین اینترنت ثابت جهان قرار گرفت

موسسه تحقیقاتی «Cable» انگلستان که به مطالعه قیمت و کیفیت خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در کشورهای جهان می‌پردازد با همکاری موسسه پژوهشی BDRC تازه‌ترین گزارش مقایسه‌ای سال ۲۰۱۸ خود، در خصوص تعرفه‌های ماهانه دسترسی به خدمات اینترنت را با بررسی بیش از ۳۳۰۰ شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت در بیش از ۱۹۰ کشور جهان، منتشر کرد.
 
براساس این گزارش، تعرفه اینترنت ثابت ایران با وجود ملاک قراردادن “۴۲۰۰ تومان” به عنوان نرخ برابری ریال و دلار و این فرض که میانگین هزینه ماهانه اینترنت ثابت جهت کاربران خانگی در ایران ۳۴٬۵۰۰ تومان است، به همراه اوکراین و سریلانکا در میان سه کشور که ارزانترین خدمات اینترنت ثابت جهان را ارایه می دهند قرارگرفته است.
 
این بررسی‌ها براساس داده‌هایی است که حدفاصل زمانی ۱۵ اوت تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۴ مرداد تا ابتدای مهر ۱۳۹۷) جمع‌آوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.
 
اگرچه نرخ مرجع برابری دلار و ریال در این مطالعه ۴۲۰۰ تومان بوده است، لیکن با ملاک قرار دادن شاخص برابری ارز واقعی کشور، در عمل ایران با اختلافی فاحش (کمتر از نصف نرخ کشور دوم فهرست) رتبه اول ارزانترین اینترنت جهان در میان بیش از ۱۹۰ کشور را دارا خواهد بود که این تعرفه در جهان بی‌رقیب است.
 
مقایسه قیمت پهنای باند در عرصه بین‌الملل نشان می‌دهد تفاوت‌های گسترده‌ای در هزینه‌های دسترسی به اینترنت در سراسر جهان وجود دارد؛ از یک سو اوکراین، سریلانکا و ایران با تعرفه‌ای زیر ۸ دلار در ماه، عنوان ارزان‌ترین کشورهای جهان در دسترسی به شبکه پهن باند را به خود اختصاص داه اند و از سوی دیگر برخی کشورهای با تعرفه بالای ۵۰۰ دلار در ماه در انتهای این لیست قرارگرفته‌اند.
 
براساس این گزارش ایالات متحده امریکا با میانگین هزینه ۶۸ دلاری یکی از گران‌ترین کشورهای توسعه یافته جهان است. در همین حال چهار کشور از شش کشور ارزان جهان، پیش‌ازاین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند ازجمله خود روسیه به‌عنوان چهارمین کشور ارزان در دسترسی به اینترنت با هزینه حدودی ۱۰ دلار در ماه.
 
در منطقه خاورمیانه، عربستان سعودی (۹۵٫۷۲ دلار)، بحرین (۹۶٫۲۹ دلار)، قطر (۱۴۰٫۵۸ دلار) عمان (۱۵۰٫۶۳ دلار) و امارات متحده عربی (۱۵۷٫۱ دلار) از گران‌ترین های منطقه هستند.
 
در اروپای غربی، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس با هزینه حدودی ۳۰ تا ۴۰ دلار ارزانترین های این قاره هستند.
 
در امریکای مرکزی مکزیک ارزان‌ترین کشور در این منطقه است، هزینه متوسط بسته باند پهن باند این کشور حدود ۳۳ دلار در ماه است.
 
موسسه cable همچنین سرعت دسترسی به اینترنت را نیز در گزارش ضمیمه‌ای منتشر کرده است که در آن ایران با سرعت میانه دانلود ۲.۲Mbps در این گزارش در میان ۵۰ کشور انتهایی فهرست مذکور قرار گرفته است. مقایسه نتایج سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ که توسط این موسسه معتبر گزارش‌شده است، نشان می‌دهد، ایران ازنظر “میزان بهبود سرعت دسترسی” در میان ۱۹۶ کشور با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته در رده ۷۲  کشورهای جهان قرار گرفته است. شاخص سرعت میانه دسترسی به این معنی است که در  نیمی از  مواقع سرعت اینترنت از این سطح سرعت بالاتر است.
 
همچنین مطالعه نتایج گزارش مذکور نشان می‌دهد میانگین شاخص قیمت در میان ۳۲ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بیش از ۴۴ دلار و میانگین شاخص سرعت بیش از ۲۳ مگابیت در ثانیه می‌باشد، که همین نتایج برای ایران، با در نظر گرفتن نرخ برابری واقعی ارز (سامانه سنا) به ترتیب کمتر از ۲٫۴ دلار و ۲٫۲ مگابیت در ثانیه می‌باشد. بر این اساس نسبت قیمت به سرعت در کشورهای OECD بیش از دو برابر همین نسبت در کشور ایران است.
 
گفتنی است در مطالعه مقایسه ای تعرفه های اینترنت که توسط این موسسه انجام شده ، شاخص برابری قدرت خرید (PPP) لحاظ نشده است. اگرچه بر مبنای آخرین گزارش انتشار یافته توسط موسسه ITU که این معیار در آن لحاظ شده است، ایران از منظر دسترسی مقرون به صرفه به اینترنت پهن باند، در میان کشورهای صدر فهرست مذکور قرار گرفته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.