اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 11, 2018
17:09 یکشنبه، 20ام آبانماه 1397
کد خبر: 95537

پیش‌بینی آینده دنیای آی تی

پیش‌بینی‌های IDC نشان می‌دهد که هوش مصنوعی دنیای آینده شرکت‌ها و سازمان‌ها را تشکیل می‌دهد و بازار جهانی این حوزه تا سال ۲۰۲۱ به مبلغی بیش از 52 بیلیون دلار بالغ شده و میزان رشد مرکب سالانه (CAGR) این حوزه نیز تا سال ۲۰۲۱ حدود ۴۶٫۲ درصد خواهد بود.
بر اساس پیش‌بینی کارشناسان تا سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی تا حد زیادی جایگزین اتوماسیون اداری فعلی شده و تا سال ۲۰۲۲ نیز ۳۰ درصد شرکت‌ها از فنّاوری گفتار و مکالمه هوش مصنوعی برای ایجاد ارتباط با مشتریان خود استفاده خواهند کرد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲، چهار پلتفرم ابری بزرگ جهان (cloud mega platforms) ۸۰٪ از راه‌اندازی و آرایه IaaS / PaaS را میزبانی کرده و ۹۰٪ از هزار سازمان بین‌المللی مهم این حوزه نیز از فن‌آوری‌های چندمنظوره و چندکاره و ابزارهای ابر ترکیبی به‌طور گسترده‌ای بهره خواهند برد.
 
اقتصاد دیجیتالی جهان تا سال ۲۰۲۲ رشد زیادی داشته و بیش از ۶۰٪ از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهد داد، بر این اساس مؤثرترین ابتکارات دیجیتالی در کسب‌وکار شامل تعادل بهینه‌سازی کسب‌وکار دیجیتال و ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید از طریق تبدیل کسب‌وکار دیجیتال خواهد بود.
 
همچنین کارشناسان IDC پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌های جهانی تأمین امنیت دنیای آی تی در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۰٫۷ میلیارد دلار بالغ شود و به همین دلیل به شرکت‌های دیجیتالی توصیه می‌شود خود را تغییر داده و بر اساس شرایط جدید تطبیق پیدا کنند.
 
پیش‌بینی‌های کارشناسان IDC درباره آینده دنیای آی تی
 
رشد اقتصاد دیجیتالی جهان: اقتصاد دیجیتالی جهان تا سال ۲۰۲۲ رشد زیادی داشته و بیش از ۶۰٪ از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهد داد، بر این اساس مؤثرترین ابتکارات دیجیتالی در کسب‌وکار شامل تعادل بهینه‌سازی کسب‌وکار دیجیتال و ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار از طریق تبدیل کسب‌وکار دیجیتال خواهد بود. به باور کارشناسان IDC، هر کسب‌وکاری باید این چالش را جدی بگیرد و در غیر این صورت دوسوم از بازار خود را تا سال ۲۰۲۲ از دست خواهد داد.
 
گسترش فناوری دیجیتال بومی: تا سال ۲۰۲۳، حدود ۷۵ درصد از کل هزینه‌های فناوری اطلاعات در گروه سومین پلتفرم فناوری قرار خواهد گرفت، زیرا بیش از ۹۰ درصد از همه شرکت‌ها فعال در حوزه فناوری‌ها باید از فناوری دیجیتال بومی برای رشد اقتصادی خود بهره ببرند. این فناوری‌ها شامل هوش مصنوعی، سیستم‌های ابری و پشتیبانی‌های سازمانی خواهد بود.
 
گسترش تا نهایت مرزهای ممکن: تا سال ۲۰۲۲، بیش از ۴۰٪ از نیروهای سازمان‌ها شامل بخش محاسبات و ۲۵٪ از دستگاه‌های پایه و سامانه‌ها بر مبنای الگوریتم‌های هوش مصنوعی اجرا خواهند شد. خدمات هوش مصنوعی، بیشترین تغییرات را در محاسبات ابری بر عهده خواهد گرفته و الگوریتم‌های یادگیری و تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی برای یک وضعیت خاص به کمک این فناوری به‌گونه‌ای بسیار بهتر عمل می‌کند.
 
انقلاب AppDev: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲، حدود ۹۰ درصد از تمام برنامه‌های جدید، بر پایه مایکرو سرویس‌ها عمل کنند که توانایی طراحی، اشکال‌زدایی، به‌روزرسانی و استفاده از کدهای شخص ثالث را بهبود می‌بخشد. در این صورت بیش از ۳۵ درصد از تمامی برنامه‌های تولیدی شامل سیستم‌های محاسبات ابری بومی خواهند بود. این امر منجر به گسترش برنامه‌های جدید تولیدشده بومی خواهد شد که با مدل‌های کسب‌وکار سریع‌تر اجرائی می‌شوند.
 
کلاس جدید توسعه‌دهندگان: تا سال ۲۰۲۴، یک کلاس و سطح جدیدی از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای که قادر به تولید کد بدون اسکریپت‌های سفارشی هستند، به وجود خواهد آمد که جمعیت توسعه‌دهندگان دنیای آی تی را ۳۰٪ افزایش می‌دهد و باعث سرعت بخشیدن به تبدیل‌های دیجیتال می‌شود.
 
انفجار نوآوری‌های دیجیتال: از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۳ با ظهور ابزارها و سیستم‌عامل‌های جدید، بیش از 500 میلیون برنامه جدید و اپلیکیشن های مختلف ایجاد خواهد شد که این رقم برابر با تعداد اپلیکیشن های ساخته‌شده در ۴۰ سال گذشته خواهد بود.
 
رشد بر مبنای تخصص: تا سال ۲۰۲۲، حدود ۲۵ درصد از رایانش ابری عمومی، روی پردازنده‌های غیر x۸۶ (ازجمله فناوری‌های کوانتومی) طراحی خواهد شد.
 
IDC پیش‌بینی می‌کند تأثیر فناوری اطلاعات از ASIC های سفارشی در حوزه هوش مصنوعی روند رشد آهسته‌ای داشته باشند، با این تفاوت که TPU ها می‌توانند Google Cloud را تحت تأثیر قرار دهند.
 
هوش مصنوعی راهکار و رابط جدید کاربران خواهد شد: تا سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی رابط فعال بین کاربران و اتوماسیون‌های مختلف خواهد بود. این فرآیند، جایگزین یک‌سوم از برنامه‌های مبتنی بر صفحه‌نمایش فعلی شده و تا سال ۲۰۲۲ نیز ۳۰ درصد از شرکت‌ها از فنّاوری گفتاری هوش مصنوعی برای مکالمه با مشتریان استفاده خواهند کرد. بر اساس این پیش‌بینی، برنامه‌های دستیار گوگل (Google Assistant)، سیری (Siri)، مایکروسافت کورتانا (Microsoft Cortana) و الکسا آمازون (Amazon's Alexa) نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
 
گسترش و افزایش امنیت و اعتماد به دنیای مجازی: تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ درصد از سرورها در حالت استراحت نیز قادر به رمزگشایی اطلاعات خواهند بود و در صورت فعال بودن نیز، بیش از ۵۰ درصد هشدارهای امنیتی توسط اتوماسیون هوش مصنوعی مورداستفاده قرار خواهند گرفت و 150 میلیون نفر از کاربران در سطح جهان نیز از فناوری نوین هویت دیجیتال مبتنی بر Blockchain استفاده خواهند کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.