تلفن همراه

گجت

November 18, 2018
22:19 یکشنبه، 27ام آبانماه 1397
کد خبر: 95680

توانایی حس کردن میدان مغناطیسی زمین با پوست الکترونیکی

پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر قادر به درک میدان مغناطیسی زمین هستند و این توانایی آنها را قادر به جهت‌یابی در سراسر جهان می‌کند.
 
به گزارش مدگجت، دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی(HZDR) شهر درسدن، آلمان، موفق به ایجاد یک پوست الکترونیکی شده‌اند که این پوست الکترونیکی انسان‌ها را نیز همانند پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر قادر به درک میدان مغناطیسی زمین می‌کند.
 
این فناوری جدید ممکن است به افراد نابینا کمک کند تا بتوانند به راحتی راه بروند و همچنین برای افراد دارای سرگیجه و در مسائل جهت‌یابی نیز مفید است.
 
علاوه بر این از فناوری مذکور می‌توان به عنوان یک روش بصری برای ارتباط با رایانه‌ها، محیط‌های مجازی و واقعیت افزوده و کنترل تجهیزات رباتیک استفاده نمود.
 
پوست الکترونیکی شامل یک فویل پلیمری با حسگرهای مغناطیسی حساس است این حسگرها قادر به شناسایی میدان مغناطیسی زمین هستند. پوست الکترونیکی بسیار انعطاف پذیر است و بنابراین می توان آن را به دست یا سایر قسمت‌های بدن متصل کرد.
 
هر یک از دو قطب میدان مغناطیس زمین را قطب مغناطیسی می‌نامند. قطب شمال میدان مغناطیسی در آمریکای شمالی و قطب جنوب آن در منطقه قطب جنوب واقع شده‌اند. قطب‌های مغناطیسی به‌طور ثابت در یک نقطه قرار ندارند و به تدریج تغییر مکان می‌دهند.
 
محل قطب مغناطیسی شمال در سال ۱۹۹۷ در نزدیکی جزیره "الف رینگنس"(Ellef Ringnes) واقع در کانادا به مختصات ۱۰۴ درجه باختری و ۷۹ درجه شمالی قرار داشته‌است و موقعیت قطب جنوب آن در سال ۱۹۹۵، در طول جغرافیایی ۱۰۸ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۷۹ درجه جنوبی، در "جنوبگان"(Antarctica ) قرار داشته‌ است. بزرگی میدان مغناطیسی در سطح زمین بین ۲۵ تا ۶۵ میکرو تسلا است.
 
گام‌های بعدی مطالعه پژوهشگران ادغام قابلیت این حسگر با فناوری‌های دیگر برای استفاده عملی از سنسور جدید است.
 
به لطف این فناوری به زودی افراد نابینا می‌توانند با آرامش و مستقل پیاده روی کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.