تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 18, 2018
22:59 یکشنبه، 27ام آبانماه 1397
کد خبر: 95696

دردسرهای جدید بانکداری مجازی

هم‌زمان با ورود برنامه‌ها و اپلیکیشن های تلفن همراه که به کاربران اجازه انجام تراکنش‌های بانکی از حساب خود را می‌دهد، سارقان مجازی و هکرها نیز راهکارهای جدیدی برای سرقت پول کاربران ابداع کرده‌اند.
بر اساس اعلام مجموعه اخبار امنیت اینترنتی کربس (Krebs)، هم‌زمان با این موضوع که بانک‌ها و مؤسسات مالی عمده به کاربران اجازه انجام تراکنش‌های مالی می‌دهند، هکرها نیز راهکارهای جدیدی برای در اختیار گرفتن اطلاعات حساب‌های کاربران و سرقت از این حساب‌ها ابداع کرده‌اند.
 
یکی دیگر از معضلات پیش روی بانک‌ها، موضوع عابر بانک‌های بدون کارت است که احتمالاً بسیاری از افراد نام این فناوری را نشنیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این فناوری که می‌تواند آینده بانکداری را تغییر دهد درزمانی بسیار کوتاه به محبوبیت رسیده و به‌طور گسترده استفاده شود ولی باید در نظر داشت که فناوری عابر بانک بدون کارت به‌طور هم‌زمان با این موضوع به مجرمان فرصت‌های جدیدی برای دسترسی به‌حساب کاربران می‌دهد.
 
بر اساس اظهارات مرکز WCPO در سین سیناتی ایالات‌متحده آمریکا، حوادث اخیر در این منطقه تأکید می‌کند که چگونه کلاه‌برداران می‌توانند به حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشند. اخیراً عوامل اف بی آی چندین فرد را در رابطه با سرقت‌های مجازی در این شهر دستگیر کرده‌اند.
 
این دستگیری‌ها پس از وقوع مجموعه اقداماتی به وقوع پیوستند که طی آن مشتریان یکی از بانک‌های این شهر، شکایت‌هایی مطرح کردند که بر مبنای آن، پیام‌های متنی از سوی بانک به آن‌ها ارسال‌شده بود که ادعا می‌کرد حساب‌های آن‌ها قفل‌شده است. بر اساس این گزارش‌ها، هنگامی‌که مشتریان روی یک لینک که با همان پیام جعلی برایشان ارسال‌شده بود کلیک کردند تا حساب‌های خود را مجدداً فعال کنند، به یک وب‌سایت جعلی وارد شدند که خواستار اطلاعات حساس آن‌ها مانند رمزهای عبور می‌شد. این‌یک نمونه از کلاه‌برداری‌های کلاسیک موسوم به فیشینگ محسوب می‌شود که در آن قربانیان اطلاعاتی نظیر نام‌های کاربری، گذرواژه‌ها، گذرواژه‌های یک‌بارمصرف و شماره‌های پین خود را ارائه می‌دهند.
 
بر اساس این گزارش، مسئولان بانک پس از دست دادن شصت و هشت هزار دلار از هفده دستگاه خودپرداز در ایلی نویز، میشیگان و اوهایو، با مقامات اف بی آی تماس گرفتند. در این کلاه‌برداری، اطلاعات بانکی بیش از صد و بیست نفر به سرقت رفته و درمجموع صد و شش هزار دلار خسارت واردشده است. یکی از افراد بازداشت‌شده حدود هفده تراکنش بانکی انجام داده و مبلغ نه هزار دلار دریافت کرده بود و در هنگام دستگیری نیز چهارده هزار دلار وجه نقد به همراه داشت.
 
یکی دیگر از معضلات پیش روی بانک‌ها، موضوع عابر بانک‌های بدون کارت است که احتمالاً بسیاری از افراد نام این فناوری را نشنیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این فناوری که می‌تواند آینده بانکداری را تغییر دهد درزمانی بسیار کوتاه به محبوبیت رسیده و به‌طور گسترده استفاده شود ولی باید در نظر داشت که فناوری عابر بانک بدون کارت به‌طور هم‌زمان با این موضوع به مجرمان فرصت‌های جدیدی برای دسترسی به‌حساب کاربران می‌دهد.
 
به‌تازگی یک زن با استفاده از این عابر بانک‌های بدون کارت، سه هزار دلار از دست داد و در این حادثه، دزدان حتی نیاز به دانستن رمز کارت وی نداشته و تنها با استفاده از شماره تلفن و دستگاه تلفن همراه وی به‌حساب بانکی این زن دسترسی یافته و آن را خالی کردند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.