تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 18, 2018
23:02 یکشنبه، 27ام آبانماه 1397
کد خبر: 95699

افزایش سطح سلامت جامعه با دستگاه‌های دیجیتالی

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی و ورزشی تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیجیتالی می‌تواند باعث افزایش سطح سلامتی افراد جامعه شود.
بااینکه امروزه نگرانی‌های زیادی بابت فراگیر شدن فناوری‌های دیجیتال و استفاده جوانان از تلفن‌های همراه به‌عناوین‌مختلف افزایش پیداکرده و تصور آسیب رساندن ابزارهای دیجیتال و فنّاوری تلفن‌های همراه به‌سلامت جامعه در بین مردم زیاد شده است اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که برنامه‌های کاربردی تلفن همراه با تمرکز بر تمرینات ورزشی روزانه، میزان پیاده‌روی روزانه، رژیم غذایی و سلامت عمومی می‌تواند باعث افزایش سطح سلامتی فرد شوند و به‌عنوان ابزار یادگیری مؤثر عمل کنند.
 
در حال حاضر بیش از ۱۶۰هزار برنامه و نرم‌افزار بهداشتی در فروشگاه‌های اصلی برنامه‌های تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیجیتال وجود دارد که روی سلامتی، رژیم غذایی و ورزش متمرکزشده‌ و موردتوجه جوانان قرار دارند، اما بیشتر این برنامه‌ها برای بزرگ‌سالان طراحی‌شده‌اند.
 
محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان پس از انجام تحقیقات اخیر خود و به دست آوردن نتایج آن اعلام کردند که برنامه‌های کاربردی بهداشتی تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیجیتالی به‌عنوان ابزارهای ارتقادهنده سلامت عمل می‌کنند که می‌توانند برای جوانان مفید واقع‌شده و باعث شوند تا جوانان نسبت به فعالیت‌های بدنی روزانه خود، آگاهی بیشتر داشته و سطح آن را افزایش دهند.
 
علاوه بر آن جوانان شرکت‌کنندگان، منتقد برنامه‌ها و فن‌آوری‌های دیجیتال سلامتی بودند که می‌توانستند برنامه‌های مرتبط با سلامت را با توجه به سن و جنسیت مورد قضاوت قرار دهند و محتوای دیجیتال مناسب را انتخاب کنند و موارد نامناسب را که زیان‌آور هستند ، رد کنند.
 
ویکتوریا گودیر (Victoria Goodyear) از محققان آموزشی – دانشگاهی دانشگاه بیرمنگام در رابطه با این تحقیقات گفت: «در حال حاضر بیش از ۱۶۰هزار برنامه و نرم‌افزار بهداشتی در فروشگاه‌های اصلی برنامه‌های تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیجیتال وجود دارد که روی سلامتی، رژیم غذایی و ورزش متمرکزشده‌ و موردتوجه جوانان قرار دارند، اما بیشتر این برنامه‌ها برای بزرگ‌سالان طراحی‌شده‌اند.»
 
در این پروژه تحقیقاتی، محققان  ۲۴۵ نوجوان و جوان بین ۱۳ تا ۱۸ سال را موردبررسی قراردادند و مشاهده کردند که یک‌سوم از شرکت‌کنندگان، فعالانه از برنامه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های بدنی و ورزشی، رژیم غذایی و مشابه آن استفاده می‌کنند. قابل‌توجه است که مدارس، همسالان و والدین این افراد بر این امر و استفاده آن‌ها از انواع برنامه‌ها و دستگاه‌های مرتبط تأثیرگذار بودند. البته مهم این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان، برنامه‌هایی که مناسب سن و شرایط بدنی آن‌ها نبوده و مضر یا خسته‌کننده بودند را می‌توانستند نادیده گرفته و رد کنند.
 
محققان معتقد هستند که آموزش مسائل بهداشتی و مرتبط با سلامتی افراد را می‌توان از طریق روش‌هایی که برای نوجوانان و جوانان جذابیت بیشتری دارد مانند استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتالی افزایش داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.