تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

November 18, 2018
23:05 یکشنبه، 27ام آبانماه 1397
کد خبر: 95701

توسعه سیستم ارزیابی علایم اختلال استرس با حسگرهای پوشیدنی

متاسفانه تشخیص بیماری‌های روانی در بسیاری از موارد دشوار است زیرا علائم این بیماری برای پزشکان نامرئی و در برخی موارد گمراه کننده است.
 
به گزارش مدگجت، اکنون پژوهشگران "دانشگاه دراپر"(Draper University) ایالات متحده آمریکا در مطالعه اخیرشان یک سیستم متشکل از تعدادی حسگرهای مختلف را ایجاد کرده‌اند که سیستم مذکور برای تجزیه و تحلیل علایم حیاتی مختلف و پارامترهای فیزیکی برای کمک به غربالگری، تشخیص و نظارت بر وضعیت سلامت روان، توسعه داده شده است.
 
حسگرهای این سیستم در یک هدست، دو مچ‌بند و یک پابند تعبیه شده‌اند.
 
سیستم یاد شده می‌تواند ضربان قلب، میزان عرق، میزان تنفس و قطر مردمک چشم را نشان دهد. این داده‌ها با الگوریتم‌های کامپیوتری جمع آوری و پردازش می‌شوند و یک گزارش به پزشک ارائه می‌دهد.
 
این سیستم" SysteMD" نام دارد و نمونه اولیه این سیستم در مطالعات بر روی افراد مبتلا به "اختلال استرس پس از آسیب روانی"(PTSD) و افسردگی مورد آزمایش قرار گرفته است.
 
اختلال استرس پس از آسیب روانی یا اختلال تنش‌زای پس از رویداد نشانگان یا سندرمی است که پس از مشاهده، تجربه مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ واقعی یا وقوع یک سانحه جدی منجر شود.
 
بیمار نسبت به این تجربه‌ها احساس ترس و درماندگی می‌کند، اغلب رفتارهای آشفته و حاکی از بی‌قراری بروز می‌دهد و مدام تلاش می‌کند از یادآوری رویداد و سانحه اجتناب کند. حوادثی همچون سوءاستفاده جنسی، تصادف، سوانح طبیعی مانند زلزله، جنگ و… به‌طور کلی افرادی که چنین رویدادهایی را تجربه می‌کنند حتی در مورد کودکان، بیشتر از اینکه ما بتوانیم تجربهٔ آن‌ها را تصور کنیم و احساسات آن‌ها را درک کنیم از آن واقعه رنج می‌برند.
 
"آندرئا وب"(Andrea Webb) از "دانشگاه دراپر" گفت: سیستمی که توسعه دادیم توانست اختلال استرس پس از آسیب روانی را با دقت بین ۸۲ تا ۹۴ درصد به درستی تشخیص دهد. با این سطح دقت، سیستم "SysteMD" می‌تواند یک گزارش خوب از علائم بیماران مبتلا به بیماری‌های روحی ارائه دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.