سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 19, 2018
13:33 دوشنبه، 28ام آبانماه 1397
کد خبر: 95727

معرفی سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا در آمریکا

دولت های آمریکا، اروپا و آسیا از سال ۲۰۱۳ در یک میدان برای تجهیر ابرکامپیوترهای با قدرت پردازش بالاتر می جنگند تا عنوان سریع ترین ابرکامپیوتر را از همدیگر بربایند. هفته گذشته، دپارتمان انرژی آمریکا و IBM سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا یعنی سامیت را معرفی کردند که توانست عنوان سریع ترین ابرکامپیوتر را از چین بگیرد و دوباره آمریکا را صدرنشین کند.
 
از سال 2013، ایالات متحده آمریکا و دولت های اروپا و آسیا در یک نبرد ثابت برای تجهیز سوپر کامپیوترها با قدرت پردازش بیشتر برای ادعای عنوان همیشه تغییر سریع سریعترین دستگاه مگا در جهان قفل شده اند. ایالات متحده در ماه ژوئن گذشته جای خود را در بالای شمع گذاشت، اما یک سال بعد از آنکه آزمایشگاه ملی اوج رید موفق به دریافت ابر رایانه Summit آنلاین شد، آن را دوباره به دست آورد.
ماه ژوئن سامیت با انجام تست ریاضی LINPACK با سرعت 3/122 پتافلاپ بر ثانیه توانست نامش را به عنوان سریع ترین کامپیوتر دنیا ثبت کند. هر پتافلاپ برابر با عدد یک با ۱۸ صفر به توان دو است. از آن زمان تاکنون این کامپیوتر به روز رسانی های متعددی را داشته و حالا می تواند تست ریاضی LINPACK را با سرعت 5/143 پتافلاپ بر ثانیه انجام دهد و به همین دلیل صدر نشین جدول 500 ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا شده است. 
با این حساب سامین نیز به ابرکامپیوتر سیه را پیوست که هم اکنون در کتابخانه ملی لیورمورد در کالیفرنیا قرار دارد و بازوی تحقیقاتی در نیروگاه هسته ای آمریکا محسوب می شود.۵۰۰ کامپیوتر سریع جهان بر اساس آزمایش LINPACK فهرست می شوند که این آزمایش ارزیابی سرعت یک ماشین و در واقع سرعت انجام محاسبات در واحد کار به نام فلاپ به شمار می رود. 
این فهرست نشان می دهد که بعد از سامیت با 4/2 میلیون هسته پردازشی، سیه را با در اختیار داشتن 6/1 میلیون هسته پردازشی جایگاه دوم جدول جهانی را کسب کرده است. به غیر از این مساله هر دو ابرکامپیوتر مشخصات سخت افزاری مشابه به هم دارند که عبارتند از پردازنده های Power9 متعلق به شرکت  IBM و چیپ های شتاب دهنده Tesla V100 متعلق به شرکت ان ویدیا. با این حال سیه را علیرغم داشتن هسته های پردازشی کمتر توانست رقیب چینی خود به نام Sunway TaihuLight را که اخیرا به روز رسانی هایی را دریافت کرده و توان محاسباتی اش را از 6/71 پتافلاپ به 6/94 پتافلاپ رسیده، کنار بزند. 
دولت آمریکا در این رقابت تلاش بسیاری کرده و برای این کار سرمایه گذاری های هنگفتی نیز انجام داده است؛ چنانکه در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵۸ میلیون دلار صرف توسعه ابرکامپیوتر شرکت هایی چون IBM، Cray، AMD، اینتل و ان ویدیا کرده است. 
قرار است که این ابرکامپیوترها در بخش های حساسی چون پیش بینی وضع آب و هوا، تشخیص راه های درمان سرطان و تحقیقات هسته ای به کار بروند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.