اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 19, 2018
13:45 دوشنبه، 28ام آبانماه 1397
کد خبر: 95732

تجربه تماشای بی‌واسطه مسابقات ورزشی

تماشای مسابقات ورزشی و تجربه هیجان آن اغلب جذاب و پرطرفدار است. بسیاری از طرفداران پر و پا قرص ورزش و رقابت‌های آن معمولا ترجیح می‌دهند برای همراهی بیشتر با تیم مورد علاقه‌شان و تجربه هیجان و لذت بیشتر، روانه ورزشگاه‌ها شده و مسابقات را از نزدیک دنبال کنند. این در حالی که است که طبیعتا ممکن است شرایطی پیش بیاید که امکان حضور در ورزشگاه وجود نداشته باشد. هر چند تکنولوژی سال‌هاست که با آوردن جعبه رنگارنگ تلویزیون به خانه‌‌ها این امکان را برای طرفداران مسابقات ورزشی فراهم آورده که آنها را از خانه دنبال کنند؛ اما رشد و توسعه تکنولوژی‌های جدید حالا قرار است به ارائه نسل جدیدی از رسانه‌های ورزشی منجر شود. به این ترتیب حتی شیوه تماشای مسابقات ورزشی هم تغییر می‌کند و ما را به تکنولوژی‌های جدید پیوند می‌دهد. ممکن است مفهومی انتزاعی و آرمانی به نظر برسد؛ تکنولوژی آینده چه می‌تواند باشد وقتی ما همین حالا می‌توانیم مسابقات ورزشی را همیشه و همه‌جا به کمک اینترنت، روی هر دستگاهی و با کیفیت بالا ببینیم؟ جواب تماشای این مسابقات به‌صورتی عمیق‌تر و نزدیک‌تر از چیزی است که تا حالا بوده و همه اینها تنها به کمک واقعیت مجازی امکان‌پذیر خواهند بود؛ تکنولوژی که در حال حاضر تجربه ما از تماشای مسابقات ورزشی را به تدریج تغییر می‌دهد.
 
تماشا از داخل ورزشگاه بدون ترک اتاق
در داستان علمی معروف «نئورومانسر» نوشته ویلیام گیبسون، به‌طور گسترده‌ای از عبارت «تجسم همزمان» برای توضیح تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده می‌شود. با این حال اما واقعیت مجازی چیزی فراتر از داستان‌های علمی و تخیلی است. در سال‌های اخیر این تکنولوژی به‌طور قابل توجهی در صنعت بازی‌های ویدئویی به‌کار برده شده و به همین دلیل در این بخش کاملا شناخته شده است. با این همه تکنولوژی واقعیت مجازی به تدریج در حال متحول کردن شیوه‌های پخش مسابقات ورزشی است. در واقع تجربه دیدن چشم‌انداز با کیفیت استادیوم به کمک واقعیت مجازی حالا اتفاقی در دسترس است که به سرعت رواج پیدا می‌کند.
 
در ماه فوریه شرکت آمریکایی ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی بی‌سیم Verizon، امکان دسترسی به سرویس VR Super Bowl LII را از طریق شبکه ۵G برای تعداد محدودی از کارمندانش فراهم آورد. این تجربه واقعیت مجازی با یک مجموعه لوکس مجازی در استادیوم میناپولیس یو.اس بانک تکمیل شد که چشم‌اندازهای ۱۸۰ درجه از زوایای مختلف آن را برای مشاهده بازی‌ها و مسابقات ورزشی که در این ورزشگاه برگزار می‌شود، ارائه می‌دهد. همکاری میان سازمان لیگ ملی فوتبال آمریکا و شرکت معروف Oculus Rift هم به زودی تجربه تماشای یکپارچه و متفاوت بازی‌ها را ارائه می‌دهد. زوایای دوربین اول شخص، به کاربران واقعیت مجازی امکان تجربه حضور در ورزشگاه و زمین بازی آن هم درست در لحظه‌های حساس و مهم را می‌دهد و همچنین مدل‌های هولوگرافیک سه‌بعدی هم راه تازه‌ و متفاوتی را برای تماشای بازی پیش روی کاربران می‌گذارد. با این اوصاف چندان هم از این اتفاق دور نیستیم که طرفداران بازی‌های لیگ ملی فوتبال آمریکا در خانه بتوانند با کمترین فاصله از ورزشگاه و زمین بازی مسابقات را دنبال کنند.
 
سازمان لیگ ملی فوتبال آمریکا تنها سازمان ورزشی بزرگی نیست که خودش را به ماهیت جذاب داستان‌های علمی نزدیک کرده است. در تابستان گذشته اپلیکیشن شبکه خبری BBC یک سرویس واقعیت مجازی برای جام جهانی ارائه کرد که به بینندگان این آژانس خبر این امکان را می‌دهد تا بتوانند زوایای دوربین را خودشان انتخاب کنند و با زدن روی هر ورزشکار آمار و اطلاعات مربوط به او را به‌دست آورند. پخش بازی‌های المپیک تابستانی ریودوژانیرو سال ۲۰۱۶ توسط NBC هم با ارائه چشم‌انداز ۳۶۰ درجه از بازی‌ها، قدمی هرچند کوچک به سمت همراهی با تکنولوژی واقعیت مجازی برداشت. در نهایت تکنولوژی واقعیت مجازی نه تنها تجربه تماشای مسابقات ورزشی را برای طرفداران آنها متحول می‌کند، بلکه کیفیت مسابقه را برای آنهایی هم که در آن بازی می‌کنند، بهبود می‌دهد. «استیو یانگ» اسطوره بازنشسته لیگ ملی فوتبال آمریکا، مدافع استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای بهبود پروتکل‌های شناسایی میزان و شدت ضربات در مواقع مصدومیت بازیکنان است تا به این ترتیب فضای مسابقه را برای بازیکنان امن‌تر کند و افق‌های جدیدی را به روی تیم‌های ورزشی حرفه‌ای باز کند تا بتوانند از واقعیت مجازی برای ارائه نسل آینده تکنیک‌های تمرینی و ورزشی بهره بگیرند.
 
تهیه‌کننده خودتان باشید و مسی آینده را کشف کنید
وقتی پخش زنده مسابقات ورزشی در سراسر دنیا به خانه‌ها آمد، بازی‌ها از یک زاویه دوربین نمایش داده می‌شدند. در نهایت شبکه‌های تلویزیونی از دوربین‌های بیشتری برای پوشش مسابقات ورزشی کمک گرفتند؛ اما باز هم این تهیه‌کنندگان تلویزیونی بودند که تصمیم می‌گرفتند شما از کدام زاویه دوربین و چه وقت بازی را تماشا کنید. پخش آنلاین ویدئویی شاید خیلی زود نقش این تهیه‌کنندگان تلویزیونی را کمرنگ کرد؛ چون تماشاگران در خانه می‌توانند بازی را به انتخاب خودشان از زوایای مختلف ببینند.
 
شاید شما دوست داشته باشید نیمه اول بازی را از زاویه یک تماشاگر معمولی ببینید و در عوض نیمه دوم آن را از وسط ورزشگاه و زمین بازی تماشا کنید. این به شما بستگی دارد که بهترین صندلی در خانه، کدام است. با گسترش تکنولوژی واقعیت مجازی، پخش آنلاین ویدئویی آنقدر پیشرفت می‌کند که امکان بهبود کیفیت و شیوه پخش بازی را نه تنها برای تماشاگران، بلکه برای بازیکنان تیم‌های رقیب هم فراهم می‌کند. سازمان‌های ورزشی حرفه‌ای دیگر سالانه صدها هزار دلار به دیده‌بانان استخدام ورزشکاران در سراسر دنیا نمی‌پردازند تا ستاره‌های آینده تیم‌هایشان را پیدا کنند. در عوض سیستم‌های دوربین پیشرفته در تجهیزات ورزشی تمام دنیا این امکان را به چنین سازمان‌هایی می‌دهد تا از دفتر مرکزی خودشان به راحتی تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد بازیکنان را با دقت بررسی کنند.
 
برای خود ورزشکاران هم این اتفاق خوبی است که دیگر منتظر تقدیر و سرنوشت نمانند و امیدوار باشند که اتفاقی دیده‌بانان استخدام ورزشکاران، بازی آنها را به دقت ببینند و بررسی ‌کنند. ترکیب قدرتمند تکنولوژی پخش آنلاین ویدئویی و یادگیری ماشینی این امکان را به آنها می‌دهد که به موقع دیده شوند. این در حالی است که مربیان تیم‌ها هم با بررسی دقیق صحنه‌های بازی از زوایای مختلف می‌توانند نقاط ضعف و قوت بازیکنانشان را به خوبی شناسایی کنند و آمادگی بهتر و بیشتری برای بازی‌های آینده‌شان پیدا کنند.
 
آینده دنیای ورزش
با توجه به همه این موارد کاربردی که در اینجا مطرح شد، به نظر می‌رسد که ورزش و مسابقات آن فرصت آزمایشی خوبی برای آینده تکنولوژی واقعیت مجازی باشد. اما نباید فراموش کرد که این تکنولوژی چیزی فراتر از یک نوآوری برای بهبود آینده دنیای ورزش است. استادیوم‌ها در آینده‌ای نه چندان دور به نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های مختلف تجهیز می‌شوند و به این ترتیب لیگ‌های ورزشی در سراسر دنیا ترغیب می‌شوند که با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ضروری، ارتباطات اینترنتی به‌روز و پرسرعت را به استادیوم‌ها بیاورند تا به طرفدارانشان این امکان را بدهند که مسابقات و فعالیت‌های آنها را از هر جایی که هستند ببینند و دنبال کنند. این اتفاق می‌تواند مقدمه خوبی برای گسترش جریان به‌کارگیری تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بخش‌های مختلف دنیای ورزش باشد تا به این ترتیب برای بازیکنان و تماشاگران، تجربه جدیدی از ورزش ایجاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.