سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 19, 2018
15:00 دوشنبه، 28ام آبانماه 1397
کد خبر: 95740

افزایش سرعت محاسبات رایانه‌ای با نرم‌افزار پژوهشگران ایرانی دانشگاه تورنتو

"مریم مهری دهنوی" و "کاظم چشمی"، پژوهشگران ایرانی در کانادا، نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند سرعت محاسبات رایانه‌ای را افزایش دهد.
 
به گزارش وبسایت رسمی دانشگاه تورنتو، "مریم مهری دهنوی"، استادیار علوم رایانه "دانشگاه تورنتو"(University of Toronto) کانادا، پژوهشی را در مورد آنالیز عددی، رایانش موازی و کامپایلرها آغاز کرده است.
 
دهنوی درباره این محاسبات می‌گوید: موضوع بسیاری از مقالات ما، ماتریس است زیرا ماتریس، عملکرد بالایی دارد. گاهی اوقات، احساس می‌کنیم مفهوم بسیاری از مباحث مانند نوع ماتریس، جبر یا الگوریتم‌های موازی را درک نمی‌کنیم. دلیل این موضوع، عدم ارائه عملکرد مورد نیاز است.
 
ماتریس، به آرایش مستطیل شکل از اعداد یا عبارات ریاضی گفته می‌شود که به صورت سطر و ستون شکل یافته‌اند؛ به طوری که می‌توان گفت هر ستون یا هر سطر ماتریس، یک بردار را تشکیل می‌دهد.
 
دهنوی و "کاظم چشمی"، دانشجوی دکتری علوم رایانه، نرم‌افزاری با عملکرد بالا طراحی کرده‌اند که در حوزه‌های گوناگون از جمله گرافیک رایانه، رباتیک و یادگیری ماشینی کاربرد دارد.
 
ممکن است فکر کنید که کدها یا الگوریتم‌ها پس از نوشته شدن، به سادگی کار می‌کنند اما این طور نیست. به گفته دهنوی، مشکل کنونی این است که سخت‌افزار سریع‌تر از نرم‌افزار عمل می‌کند.
 
در حال حاضر، نرم‌افزارهایی با عملکرد بالا وجود دارند که هر یک از آنها برای کاربرد خاصی ابداع شده‌اند. نه تنها این تنوع، گیج‌کننده است بلکه اغلب نرم‌افزارها سرعت بالای مورد نیاز برنامه‌های کاربردی جدید را ندارند. کامپایلرهای محدود به حوزه می‌توانند این مشکل را با خودکار ساختن بهینه‌سازی کد رفع کنند.
 
"کامپایلر"، برنامه یا مجموعه‌ای از برنامه‌های رایانه‌ای است که متنی از زبان برنامه‌نویسی سطح بالا(زبان مبدا) را به زبانی سطح پایین(زبان مقصد)، تبدیل می‌کند. دهنوی افزود: این کامپایلرها، مانند مغز انسان هستند که امکان تصمیم‌گیری در شرایط دشوار، به صورت خودکار فراهم می‌کنند. البته از آنجا که عملکرد آنها، مرحله به مرحله صورت می‌گیرد، کاربرد فوری ندارند. ما قصد داریم کار خود را با یک روش و یک حوزه آغاز ‌کنیم و سپس، این هدف بلندمدت را به تدریج گسترش دهیم تا به یک زبان عمومی برای برنامه‌نویسی برسیم.
 
به گفته دهنوی، این کامپایلرها، بالاترین سطح عملکرد را دارند و کاربردهای داده‌ای آنها در یادگیری ماشینی، بسیار بالاست. تنها مشکل این است که با اجرای آنها در پلتفرم‌های محاسبات موازی، چالشی در مقیاس‌بندی کارآیی پیش می‌آید.
 
وی افزود: ما در نظر داریم این برنامه را در جهت مناسب به کار بگیریم و از آن در مهندسی عملکرد الگوریتم‌ها و کدها استفاده کنیم. مهم‌ترین نکته این است که این سیستم‌ها، قابلیت عملکرد خودکار دارند و بدون کمک نیروی انسانی صورت می‌گیرند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.