اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

November 26, 2018
12:01 دوشنبه، 5ام آذرماه 1397
کد خبر: 95805

مخابرات چه زمانی ودیعه های تلفن را به نرخ روز با مردم تسویه می کند؟

خبرگزاری خانه ملت: حدود ۱۰ سال از واگذاری مخابرات و شرکت ارتباطات سیار ایران گذشته است، اما هنوز ودیعه تلفن های همراه و ثابت که توسط مردم پرداخت شده تعیین تکلیف نشده است.
 
 
 
10 سال  از خصوصی سازی مخابرات و همراه اول می گذرد، اما مبحثی که در این میان مغفول ماند وجوه ودیعه هایی است که از بدو تاسیس مخابرات و شرکت ارتباطات سیار ایران  تاکنون از مشترکان دریافت و در چرخه سرمایه گذاری آن قرار گرفته و میزان آن به مراتب بیشتر از سرمایه  شرکتهای زیر مجموعه مخابرات  است.
 
واقعیت این است که دارائی های مخابرات و شرکت ارتباطات سیار ایران بیش از آنکه متعلق به دولت باشد متعلق به این ودایع و سودناشی از آن است، وجوهی که توسط بالغ بر ۵۰ میلیون مشترک در اختیار این شرکت دولتی قرار گرفته است تا این شرکت به عنوان نماینده دولت ضمن حفظ و نگهداری آن، درجهت ایجاد و توسعه شبکه های مخابراتی با اولویت ارائه خدمات به جامعه از آن استفاده کند.
 
با توجه به حجم بالای ودیعه ها می توان به این نتیجه دست یافت که مالکان مخابرات و شرکت ارتباطات سیار مردم هستند و در واقع مجریان خصوصی سازی مخابرات و شرکت ارتباطات سیار باید قبل از فروش مخابرات دولتی، تکلیف آن قسمت از مخابرات و شرکت ارتباطات را که متعلق به مردم است مشخص می کردند.
 
سال 96 بود که محمود واعظی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خانه ملت درباره تعیین تکلیف ودیعه های تلفن همراه و ثابت، گفت: نوع تعیین تکلیف ودیعه های تلفن همراه و ثابت در حال بررسی است، اما یکی از اقدامات صورت گرفته در این بخش این بوده که افرادی که در گذشته ودیعه تلفن هراه یا ثابت داشته اند، اگر بدهی پرداخت قبوض داشته باشند، تا زمانی که میزان بدهی از حد ودیعه افزایش نیابد، تلفن همراه یا ثابتشان قطع نمی شود.
 
این در حالی است که این اتفاق هرگز رخ نداده و به محض بدهی مشترکان، خطوط تلفن ثابت و یا همراه آنها پس از یک ماه بدهی قطع می شود، لذا مشخص نیست که قرار است سرنوشت ودیعه های مردم در مخابرات و  تلفن همراه چه شود.
 
تشکیل جلسه ای بین بورس، وزارت ارتباطات و سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف ودیعه های تلفن
 
معصومه آقاپور علیشاهی در این باره با خبرگزاری خانه ملت، به گفت وگو پرداخته است. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، می گوید که ودیعه تلفن همراه و ثابت به دلیل اینکه مشکلاتی در واگذاری ها رخ داده هنوز تعیین تکلیف نشده است.
 
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، از تشکیل جلسه مشترکی بین سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی سازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: یکی از مشکلات تعیین قیمت ها است، چراکه برخی سیم کارت ها 150 هزار تومان و برخی 250 هزار تومان و برخی 500 هزار تومان و با قیمت های متنوع واگذار شده است که باید در این زمینه نرخ سازی نرخ سهام انجام شود.
 
وی معتقد است که مشترکان تلفن ثابت شرایط خاص خود را دارند که باید نحوه واگذاری سهام به مردم تعیین تکلیف و مجوز خرید و فروش سهام در بورس داده شود.
 
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، می گوید که هنوز تعیین نرخ برای سهام واگذار شده انجام نشده است و مردم هنوز برگه سهام ندارند
 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید یک بار برای همیشه تکلیف ودیعه متشرکان تلفن ثابت و همراه را مشخص کند و حداقل مشترکان را در سهام دولت در شرکت مخابرات سهیم کند، یا اینکه ودیعه ها را به نرخ روز به آنها بازگرداند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.