اپلیکیشن

تلفن همراه

November 27, 2018
15:54 سه شنبه، 6ام آذرماه 1397
کد خبر: 95859

چین رقیب GPS آمریکا را می‌سازد

چین در حال ساخت و توسعه جایگزینی برای جی پی اس آمریکاست که یکی از بزرگترین برنامه های فضایی این کشور است.
به گزارش بلومبرگ، چین رقابت خود با آمریکا را بیشتر می‌کند. این کشور حداقل 9 میلیارد دلار برای ساخت یک سیستم ناوبری فضایی هزینه کرده است و در بحبوحه افزایش درگیری های بین دو کشور، دیگر وابسته به GPS آمریکا نیست .
اطلاعات مکان یابی که از ماهواره های جی پی اس فرستاده میشود، مورد استفاده گوشی های هوشمند، سیستم های جهت یابی ماشین ها، ریزتراشه داخل قلاده سگ ها و موشکهای هدایت شونده است. این ماهواره ها توسط نیروی هوایی آمریکا کنترل می‌شوند که باعث نارضایتی دولت چین است. بنابراین در حال ساخت جایگزینی برای آن است که به قول یک تحلیلگر امنیتی آمریکا یکی از بزرگترین برنامه های فضایی این کشور است .
مارشال کاپلان، استاد مهندسی فضا در دانشگاه مریلند گفت:« آنها نمی‌خواهند وابسته به جی پی اس آمریکا باشند. آنها نمی خواهند از چیزی استفاده کنند که ما می توانیم خاموشش کنیم» .
سیستم ناوبری بیدو در حال حاضر مورد استفاده چین و همسایگانش است. این سیستم تا سال 2020 به عنوان بخشی از استراتژی زی جینپینگ، رئیس جمهور چین برای تبدیل این کشور به یک رهبر جهانی در تکنولوژی های نسل آینده، به صورت جهانی در دسترس قرار خواهد گرفت .
سازندگان نیمه رسانه ها، خودروهای الکتریکی و هواپیماها تولیدات خود را طوری تغییر می‌دهند که به بیدو هم متصل شوند و همچنان به تجارت با دومین اقتصاد بزرگ جهان ادامه دهند .
چین در 19 نوامبر 2 دستگاه بیدوی دیگر به فضا پرتاب کرد و تعداد بیدو های فعال را به بیش از 40 رساند. چین قصد دارد یازده تای دیگر تا سال 2020 به این تعداد اضافه کند .
بیدو بخشی از آرزوهای چین برای جایگزینی سلطه غرب در هوانوردی است. یک شرکت دولتی در حال ساخت هواپیماهایی است که جای ایرباس و بوئینگ را بگیرند و استارتاپ های داخلی موشک‌هایی می‌سازند که فعالیت های شرکت الون ماسک و بلو اریجین را به چالش میکشاند.چین ماه آینده قرار است چانج4 را به فضا پرتاب کند، یک کاوشگر قمری که اولین فضاپیما در اطراف ماه خواهد بود. برنامه‌ریزی شده تا 2020 کاوشگری برای مریخ نیز پرتاب شود .
چین ساخت بیدو را در دهه 1990 آغاز کرد و حدود 8.98 تا 10.6 میلیارد دلار تا سال 2020 برای آن هزینه می‌کند. این سیستم در نهایت با استفاده از یک سیستم حمایتی زمینی دقت مکانیابی تا یک متر (3 فوت) را فراهم می سازد .
در مقایسه، جی پی اس دقتی کمتر از 2.2 متر دارد که با کمک سیستم های تقویتی چند سانتیمتر به دقت آن اضافه می شود .
زی در پنجم نوامبر،طی نامه ای به کمیته ناوبری ماهواره ای سازمان ملل، نوشت:« سیستم بیدو یکی از بزرگترین دستاوردهای چین طی چهل سال اصلاحات است» .
نام «بیدو» از یک واژه چینی برای صورت فلکی «دب اکبر» گرفته شده است. این سیستم در مرکز صنعتی قرار دارد که بیش از 400 میلیارد یوان (57 میلیارد دلار) درآمد در سال 2020 ایجاد خواهد کرد .
بیدو پتانسیل صادرات هم دارد و بخشی از طرح چین برای ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی از طریق تامین مالی پروژه های زیربنایی در کشورهای دیگر است .
چین همچنین بزرگترین بازار اتومبیل جهان هم هست و دولت تصمیم دارد طی دو سال تمام سیستم های جهت یابی اتومبیل ها را مجهز به بیدو کند. ولکس واگن در حال تغییر تجهیزاتش است تا خودروهایش بتوانند به بیدو دسترسی داشته باشند .
شرکت تویوتا در حال مذاکره با شرکت ها در مورد بیدو است .
در آسمان هم یک جت ساخت شرکت هوافضای چین، سال گذشته اولین هواپیمایی بود که از بیدو استفاده کرد .
دولت چین بالاخره تمام خطوط هوایی کشور را ملزم به استفاده از بیدو می کند. خطوط هوایی چین باید هر دو سیستم را دارا باشند .
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.