تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 28, 2018
14:56 چهارشنبه، 7ام آذرماه 1397
کد خبر: 95908

تشکیل کمیته ضد تحریم

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به تشکیل کمیته ضد تحریم، بیان کرد: از نهادهای مختلفی که در حوزه فناوری اطلاعات تاثیرگذارند خواستیم در این کمیته حضور داشته باشند.
 
 محمدباقر اثنی عشری امروز در نشست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به مسائل پیش آمده برای حوزه ICT پس از مشکلات ارزی اظهار کرد: بعد از اتفاقات ارزی برای تجهیزات IT، وزارت صنایع مرجع بود اما برای خدمات، لایسنس و نرم‌افزار مرجعی نبود. بانک مرکزی، مرجع ذی‌صلاح را وزارت ICT می‌دانست که به‌دلیل مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد، با کمک کارشناس راستی‌سنجی کند.
 
وی ادامه داد: این کار کارشناسی با هماهنگی با سازمان فناوری اطلاعات به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار شد. بنابراین ما در تخصیص و توزیع ارز دخالتی نداریم و تنها کار کارشناسی می‌کنیم، وزارت ارتباطات نیز آن را به بانک مرکزی ارجاع می‌دهد.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به تشکیل کمیته ارزی اظهار کرد: از وزارت ارتباطات تا سازمان فناوری اطلاعات، نماینده‌هایی در این کمیته حضور دارند و وزارت صنعت هم اظهار آمادگی کرده است. برای پرونده‌های بالای 80 هزار دلار، دادگستری هم نظر می‌دهد. البته تعرفه‌های مشخصی برای نرم‌افزار وجود ندارد و در این مدت حتی پس از این‌که پرونده‌ها کارشناسی و تایید شد هم بخش محدودی توانستند ارز دریافت کنند.
 
اثنی عشری در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه ICT، با بیان این‌که در وزارت ICT تمرکز بیش‌تر برروی ارتباطات است، افزود: شورای عالی فضای مجازی نیز یک نهاد فراقوه‌ای است که سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان حوزه ICT را بررسی می‌کند، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری هم به IT به‌عنوان یک تکنولوژی نگاه می‌کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه محتوا به این حوزه می‌پردازد، وزارت نیرو در زمینه IOT مشغول است؛ وزارت بهداشت و بانک مرکزی هم هر کدام اقداماتی در این حوزه دارند.
 
وی ادامه داد: پس از انحلال شورای عالی انفورماتیک، جایی نیست که همه دستگاه‌های ذی‌نفع و استراتژی‌های حوزه را بررسی کند البته تلاش‌هایی شده است اما ستادی نداریم که به صورت استراتژیک برای مواردی از جمله لایحه کسب و کارهای نوپا، داده‌های باز، حریم خصوصی و موارد این‌چنینی برنامه‌ریزی کند که بخشی از این کار را سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برعهده گرفته است.
 
وی با اشاره به تشکیل کمیته پایش صنعت فاوا بیان کرد: گردش بازار این صنعت با عدد تورم مثبت است. 15 سال پیش 80 درصد بازار حوزه فاوا در بخش B2G بود اما اکنون اکثر کارهایی که انجام می‌شود، B2C است. به همین دلیل ما این طرح را به وزارت ارتباطات دادیم. پایش گردش نیروی انسانی بحث دیگر است که بیش از مباحث حاکمیتی وزارت ICT است.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پاسخ به راه‌حل‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها بیان کرد: کمیته ضد تحریم برای این کار در نظر گرفته شده و با وزیر ارتباطات جلساتی داشتیم که تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده و از نهادهای مختلف تاثیرگذارند که در حوزه ICT نقش دارند، دعوت کردیم در این کمیته شرکت کنند.
 
اثنی عشری درباره تداخل فعالیت‌ها در حوزه ارتباطات نیز بیان کرد: انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده اما مجوزی صادر نمی‌کند، اتحادیه کسب و کارهای فضا مجازی در وزارت صنعت تشکیل شده که برای فعالیت کسب و کارها مجوز صادر می‌کند. سازمان نظام صنفی هم بر مبنای قانون مصوب مجلس و قانون اجرایی دولت فعالیت می‌کند. درباره کسب و کارهای مجازی، بین اتحادیه و سازمان مقداری تداخل هست که تفاهم‌هایی انجام دادیم تا مرز این فعالیت‌ها مشخص شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.