بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

December 3, 2018
10:18 دوشنبه، 12ام آذرماه 1397
کد خبر: 95968

فیروزآبادی میگوید باید در فضای مجازی پویش ملی با مدل اقتصادی مناسب شکل گیرد

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر ضرورت ایجاد پویش ملی واجتماعی در نظام شبکه ای با بهره گیری از تکنولوژی و برخورداری از مدل اقتصادی مناسب در فضای مجازی تاکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور،  سیدابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی ورئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور دراولین همایش فعالان فضای مجازی بسیج با بیان این مطلب افزود: امروز فضای مجازی به دلیل این که با خطر نظامی گره خورده و روابط در آن از نوع قدرت، سلطه وتصرف بازار است بسیار مهم است بنابراین برای این که به صورت ریشه ای در این فضا بتوانیم نقش آفرینی کنیم باید با مشارکت مردم به شکل اجتماعی و با برخورداری ازتکنولوژی ومدل اقتصادی مناسب حضورداشته باشیم و در صورتی که در هر یک از حوزه ها کاستی ایجاد شود حرکت ما مقطعی و موقت شکل خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به این که در سالهای گذشته برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری در این فضا غفلت کردیم، گفت: متاسفانه درک مناسب و مشترکی در کشور از این فضا وجود ندارد و به دلیل نبود انسجام داخلی، آمریکا توانسته حوزه مقررات گذاری و همچنین سپهر رسانه و اطلاعات را با برتری تکنولوژیی که دارد تصاحب کند و طلیعه دست یابی به لایه مردم را نیز دارد تا جایی که در این سالها با برنامه هایی که در فضای مجازی داشته توانسته بر برخی از اقشار مردم تاثیر بگذارد و ما نیز به دلیل اجماع محدودمان در مباحث این فضا در کشور به ناچار صرفا در لایه ارتباطی، شبکه ملی را با مدیریت داخلی، محتوای سالم، خدمات سالم و خدمات پایه ملی تعریف کردیم.
 
دکتر فیروزآبادی برای مدیریت فضای مجازی در کشور تصریح کرد: باید شبکه ملی اطلاعات در کشور ایجاد شود البته این به معنای جداسازی و تفکیک آن از شبکه جهانی نیست و ما در این فضا باید حیطه حاکمیت و سیطره مان را تعریف و مرزهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را تعیین کنیم.
وی با اشاره به این که درلایه اطلاعات باید براساس منافع متقابل داد و ستد اطلاعاتی داشته باشیم،افزود: نمی توانیم اطلاعات خودمان را ذخیره کنیم وبه جهان ندهیم چرا که ما با دنیا در تعامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علمی هستیم اما باید اصل اطلاعات کشور در داخل باشد نه این که توسط آنها پردازش شود و به آنها قدرت اقتصادی و سلطه بدهد.
 
دکتر فیروزآبادی در رابطه با لایه فیزیکی فضای مجازی اعلام کرد: باید بتوانیم جهان را در حوزه فضای مجازی از حالت تک قطبی خارج کرده و با همکاری های منطقه ای قدرت های دیگری را شکل دهیم. همچنین در سپهررسانه با پلت فرم هایی مواجهیم که با بعضی از دشمنان ما روابط ویژه ای دارند. همانطور که در سال گذشته در سفر اول ترامپ که به عربستان بود شاهد آن بودیم که پروژه ای افتتاح کرد به نام مرکز اعتدال که 800 نفرنیروی انسانی در سه شیفت پلت فرم های رسانه ای را در این مرکز کنترل می کردندو مدعی بودند که پلت فرم هایی مثل فیس بوک و توئیتر به آنها کمتر از ده ثانیه هر مطلبی که افراط رادر جهان گسترش می دهد گزارش می دهد.
 
دکتر فیروزآبادی گفت: ما شاهد انسجام و فرماندهی در هدایت فضای مجازی و جریان سازی در شبکه های اجتماعی هستیم تا جایی که موضوعات را در توئیتر سیاسی و در تلگرام اجتماعی کرده و اخیرا این فضا به اینستاگرام هم منتقل شده است و در ضدیت با جمهوری اسلامی باندهای حقوق بشری، فحاشی، تولیدمحتوا و مقایسه جمهوری اسلامی با نظام گذشته را شکل داده اند. البته در برخی ازکشورهای دیگر هم عملیات مشابه داشته است. مثلا توئیتر در انتخابات کنیا و اخیرا در انتخابات آمریکا نقش برجسته ای داشته و توانسته ربات های متعددی را دراختیار جناح های سیاسی قرار دهد.
وی با بیان این که قدرت از پردازش هوشمند کلان داده برگرفته از شبکه های اجتماعی ایجاد می شود، اظهار داشت: جنگ نرم و سخت در فضای مجازی پیوستگی دارد که در جنگ نرم هدف متولیان جنگ مزبور، اقناع افراد و مقابله با جریان سازی های جعلی است.
 
دکتر فیروزآبادی افزود: میزان حضور دشمن درشبکه های اجتماعی بالانیست و می توانیم با مشارکت هم با آن مقابله کنیم البته توقع ما از بسیج در کشور بسیار است.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این که فضای مجازی دو خصلت اقتصادی و پایه تکنولوژی دارد، گفت: همانطور که نمی توان فضای مجازی را بدون بهره گیری از شرایط تکنولوژیکی توسعه داد، این فضابدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی هم توسعه نخواهد یافت که البته این مهم در کشورمغفول مانده است. واقعیت این است که لوازم توسعه فضای مجازی، اجتماعی است بنابراین بامشارکت عامه مردم این فضا توسعه می یابد و نوع توسعه تکنولوژی پایه و مبتنی بر مدل های اقتصادی است که مدل اقتصادی حاکم بر آن فعلا مبتنی بر پلت فرم ها وسکوهای نرم افزاری است و این سکوها هم مدل اقتصادی دارند تا جایی که 5 قدرت اقتصادی دنیا پلت فرم ساز و یا بر اقتصاد بر پایه پلت فرم دارند.
 
دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که در این فضا داده واطلاعات تولید ارزش می کنند و اینها از طریق پلت فرم ها بدست می آید و در واقع سکوهای پلت فرمی شکل دهنده فضای مجازی هستند، گفت: علاوه بر 4 لایه اصلی فضای مجازی در این فضا ما با سپهرها مواجهیم یعنی با زیرفضاهایی مانند سپهر رسانه ای که چندین پیام رسان همچون توئیتر و فیس بوک در آن منشا قدرت و تولید ثروت هستند و علاوه بر این می توانند هنجار سازی کنند. زمانی که تولید محتوا در آنها شکل می گیرد مردم که مصرف کنندگان آن هستند نقش کارگران این پلت فرم ها را خواهند داشت که با لایک پیام، انتشار و اشتراک محتواها برای صاحبان آنها تولید ثروت می کنند. یعنی پلت فرمی طراحی شده که همه جهان را به خدمت گرفته است و صاحبان این پلت فرم ها دارند اقدام به پروفایل سازی مبتنی بر نقش های حقیقی، حقوقی، مدنی، اقتصادی و سیستمی می کنند و همچنین قابلیت نصب بات و توسعه ربات در اکثر آنها دیده شده به همین دلیل ما با ربات های متن ساز و یا چت بات ها، حساب ها و لایک های جعلی مواجهیم تا جاییکه امسال توئیتر 70 میلیون اکانت جعلی را حذف کرد.
 
وی اعلام کرد: این فضا و پلت فرم هایی که در آن شکل می گیرد به خصوص سپهرها درمالکیت آمریکایی هاست، درواقع آمریکایی ها لایه زیرساخت و سخت افزار و نرم افزار را تصاحب کرده اند و لایه منطقی هم با ایجاد سپهرهای رسانه ای، آموزشی، اطلاعاتی و بانکی تا حدودی در اختیار دارند و حتی برای تصاحب سپهرهای تجاری، بهداشت وکشاورزی در تلاشند واگر موفق به ایجاد سپهرهایی همچون بهداشت شوند دیگر حریم خصوصی معنا ندارد وقتی تا درون شما نفوذ یابند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در کشور، تصریح کرد: ما هنوز از روش های سنتی آگاهی رسانی مثل نشر کتاب استفاده می کنیم و دچار عقب افتادگی در این حوزه هستیم بنابراین نباید میدان را خالی کنیم و برعکس با حضوری فعال در این عرصه رسالت آگاهی رسانی و توسعه سواد فضای مجازی را به اتمام برسانیم. همچنین باید مردم را به فعالیت در پلت فرم های ملی تشویق کنیم تا بتوانیم آگاهی رسانی داشته باشیم.
 
وی با اشاره به این که فضای مجازی جهانی، بسط یافته و فراانسانی است که در آن اشیا نیز می توانند بازیگر انسان باشند، تاکید کرد: اگر پول مجازی بیاید پول ملی تضعیف می شود و اگر قرار داد هوشمند بر روی پلت فرم خارجی ایجاد شود بسیاری ازمشاغل در کشور از بین می روند البته که شغل های جدیدی ایجاد می شود بنابراین در صورت غفلت همانطور که 50 درصد رسانه کشور را از دست دادیم ، در ده سال آینده 50 درصد اقتصاد کشور بر روی پلت فرم های خارجی شکل خواهد گرفت و کارگران پلت فرم هایی می شویم که نمی دانیم صاحبانشان چه کسانی وبا چه اهدافی هستند.
 
وی گفت: در این فضا شاهد باز تولید قدرت نرم هستیم و از دیگر خصوصیات آن تولید جریان های شبکه ای است. همچنین روابط قدرت این فضا نامتقارن و نامتوازن بوده که با هزینه کم می توان در آن اعمال قدرت کرد.
دکتر فیروزآبادی با بیان این که یکی از نگرانی های دشمن استفاده از این فضای نامتقارن است، تصریح کرد: آمریکا به دلیل نگرانی هایی که دارد اخیرا در سندی که یک ماه پیش منتشر کرد قدرت سخت را به قدرت نرم متصل کرد و اعلام کرد اگر تشخیص دهیم که مورد حمله سایبری قرار گرفتیم ، در تلافی از هر روشی حتی اقدام نظامی استفاده می کنیم و یا هر گونه حمله سایبری به دارایی های فضای مجازی آمریکا را معادل حمله نظامی تلقی می کنیم.
 
وی افزود:در فضای واقعی روابط بین الملل در چارچوب نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل و شورای امنیت تنظیم می شود که در شورای امنیت پنج قدرت عضویت داشته و حق وتو دارند و روابط مبتنی برقدرت سخت با نظر آنها تنظیم می شود اما آمریکایی ها قدرت سخت را در سند جدید به قدرت نرم فضای مجازی متصل کرده واعلام کردند به صورت یک طرفه خود محل حمله را تشخیص داده و بر خلاف روابط بین الملل این حق را دارند که اقدام نظامی داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.