تلفن همراه

گوشی

December 3, 2018
16:46 دوشنبه، 12ام آذرماه 1397
کد خبر: 95990

عینکی که اشیا را به حرف می آورد

از این پس افراد نابینا با عینک جدیدی که محققان موسسه فناوری کالیفرنیا ابداع کرده اند، می توانند مسیر خود را به راحتی بپیمایند. محققان آمریکایی در واقع یک دستیار واقعیت افزوده شناختی موسوم به «کارا» را توسعه داده اند که از عینک واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت برای به حرف درآوردن اشیا استفاده می کند.
 
بر اساس گزارش وب سایت انگجت، کارا از دید رایانه ای برای شناسایی اشیا استفاده می کند و نام آنها را به کاربر می گوید؛ بنابراین شما با پوشیدن این عینک، خواهید دانست که به عنوان مثال یک صندلی در مسیر پیش روی شما قرار دارد یا یک درب در سمت راست شما وجود دارد.
هرچه به یک شی نزدیکتر شوید، صدای این عینک نیز بلندتر می شود.
این فناوری می تواند به سرعت فراگیر شود. تیم سازنده سه حالت مختلف برای این عینک طراحی کرده است. حالت اول، حالت نورافکن نام دارد و فقط زمانی که مستقیما به چیزی نگاه کنید، نام آن را می گوید.
اگر بخواهید قبل از حرکت یک دید کلی از اتاق به دست بیاورید، حالت اسکن هر چیزی که در دید دوربین های عینک باشد، نام خواهد برد.
سرانجام اگر شما به دنبال رفتن به نقطه خاصی باشید یا بخواهید به وسیله مشخصی برسید، حالت هدف به شما اجازه می دهد تا فقط روی یک شی تمرکز کنید.
این فناوری بسیار جوان است و نیاز به تکامل و توسعه دارد. ضمن این که در حال حاضر دستیابی به آن نیاز به یک هدست واقعیت افزوده گران قیمت دارد.
نتایج اولیه آزمایش این سیستم امیدوار کننده است. دانشمندان آزمایش های موفقیت آمیزی را انجام دادند که داوطلبان نابینا با استفاده از کارا راه خود را از یکی از ساختمان های موسسه پیدا کردند. این عینک به آنها می گفت که کجا بپیچند، و پله ها کجا قرار دارند.
هدف در بلندمدت این است که هدست هایی مجهز به سیستم کارا در بسیاری از محیط ها قابل استفاده و مفید باشد و نابینایان بتوانند به راحتی در مکان های مختلف رفت و آمد کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.