تلفن همراه

گوشی

December 8, 2018
15:02 شنبه، 17ام آذرماه 1397
کد خبر: 96111

استفاده فروشندگان از سامانه گمرکی موبایل تخلف است

برخی فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری گلایه دارند و می‌گویند: با وجود پرداخت هزینه گمرک، بیش از 40 روز است که گویا گمرک اطلاعات گوشی را به سامانه همتا ارسال نکرده تا وضعیت گوشی‌ روشن شود.
 
برخی کاربران فارس در بخش فارس من موضوعی با عنوان «پرداخت گمرک و قطع آنتن 50 روز ثبت و عدم تایید رجیستر عدم پشتیبانی همتا و تعویض گوشی» را ثبت کرده‌اند و خواستار پیگیری فارس در این زمینه هستند.
 
این درخواست کنندگان که به نظر می رسد جمعی از فروشندگان در صنف موبایل باشند، توضیح داده‌اند که « با وجود پرداخت هزینه گمرک، بیش از 40 روز است که در سامانه همتا موبایل تایید وضعیت نشده، بعد از چندین نوبت تماس هربار گفتند که گوشی دیگری تهیه کنید و منتظر باشید که آنتن گوشی قبلی برگردد و با وجود پرداخت هزینه ممکن است حتی یک سال دیگر هم طول بکشد و تاریخ مشخصی ندارد. و به دروغ می گویند که گمرک اطلاعات را ارسال نکرده در حالی که ip سامانه همتا در بخش پیگیری پرداخت به وضوح مشخص است. 3 عدد گوشی در این وضعیت داریم و هیچ کس پاسخگو نیست . مبلغ 7.5 میلیون تومان. متاسفانه مجبور هستیم به راه های غیر قانونی مثل تغییر سریال روی بیاوریم. از طرفی میگن گوشی اگه رجیستر نشده برگردونید به فروشنده !!!! این وسط فروشنده چه گناهی داره؟ باور ندارید تماس بگیرید و بگین که گوشی من بعد از 30 روز قطع شده و هنوز در سامانه همتا تایید نشده. مشکل خیلی از موبایل فروش ها و مشتریان است . لطفا پیگیری کنید.»
 
*پیگیری موضوع از کمیته رجیستری
 
فارس این موضوع را ازکمیته رجیستری پیگیری کرده است و پاسخ این بود که: «نکته اول این است که رویه ثبت گوشی مسافری مختص مسافران است که با خود گوشی به صورت غیر تجاری و صرفا برای مصرف شخصی به همراه دارند. بنابراین استفاده فروشندگان از این مسیر بدون شک تخلف است و در صورت اطلاع همتا، این گوشی‌ها سرویس نخواهند گرفت.
 
حال برای مسافرینی که اقدام به ثبت گوشی مسافری می‌کنند، از آنجایی که ارتباط برخط بین گمرک و همتا برقرار نیست، ارسال و تایید اطلاعات (در صورت صحت) ممکن است زمان‌بر شود. چراکه اطلاعات از گمرک به همتا که به صورت دستی ارسال می‌شود.
 
دلیلی وجود ندارد که اطلاعات به همتا رسیده باشد و در صورت صحت، تایید نشده باشد.»
 
فارس همچنین درباره موضوع تغییر سریال که از سوی سوال کننده مطرح شده بود نیز پرسش کرد که آیا با این روش گوشی های مشکل دار رجیستر می‌شوند؟ و پاسخ کمیته رجیستری این بود که این کار منجر به رجیستر شدن گوشی نخواهد شد و گوشی باز هم در شبکه سرویس نمی گیرد.
 
این سوال و جواب نشان می‌دهد پس از اتصال سامانه‌های گمرک و ناجا برای احراز اصالت کالای مسافری، دیگر حتی فروشندگان نیز راهی برای رجیستر کردن گوشی های غیرقانونی ندارند و باید از خرید این گوشی‌ها که منجر به ضرر مالی فروشگاه می شود خودداری کنند. زیرا در اغلب موارد خریدار گوشی مشکل دار را به فروشنده باز می گرداند و قانون در این باره از خریدار حمایت می‌کند اما فروشنده شاید به دلیل روابط کاری نتواند گوشی را به منبع کالا بازگرداند و قطعا متحمل ضرر می شود.
 
پیش از این خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، گلایه مردم درباره تخلیه خطوط بدهکار توسط مخابرات و شکایت کاربران از هزینه مکالمه موبایل در اربعینکه دربخش فارس من مطرح شده بود را پیگیری کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.