اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 8, 2018
16:21 شنبه، 17ام آذرماه 1397
کد خبر: 96127

نقشه راه «بیگ دیتا» تهیه شد

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات از تهیه نقشه راه بیگ دیتا خبر داد و گفت: بعداز اعمال آخرین اصلاحات و به‌روزرسانی، این طرح به زودی برای تصویب به وزارت ارتباطات ارائه می شود.
 
به گزارش وزارت ارتباطات، محمد شهرام معین با اشاره به اهمیت کلان داده ها در کشور از تجهیز آزمایشگاه کلان داده ها و تدوین پیش نویس لایحه حکمرانی داده ها و کلان داده ها خبر داد و گفت: کلان داده ها (بیگ دیتا یا داده های عظیم)، داده هایی با حجم بالا هستند که با ابزارهای پردازش داده های سنتی قابل پردازش نباشند و ۳ ویژگی حجم، سرعت و تنوع را دارند.
 
وی با اشاره به اینکه حجم داده ها در چند سال اخیر به سرعت افزایش یافته و گفته می شود که در پنج سال اخیر به اندازه ابتدای تاریخ تاکنون، اطلاعات تولید شده است، تصریح کرد: از طرفی الگوریتم های پردازش کلان داده ها کامل تر شده اند و امکانات پردازشی و ذخیره سازی و سرورهای قوی و مراکز داده با توان بالا و ذخیره سازی در حد پتا و زتا بایت و بالاتر ایجاد شده اند و از طرفی الگوریتم های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و داده کاوی پیچیده تر و کاملتر شده اند و  این دو با هم، امکان ذخیره سازی، پردازش و تحلیل داده ها و استخراج دانش و معنا از آنها را فراهم کرده است.
 
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کلان داده ها، افزود: از چند سال پیش وزارت ارتباطات حوزه کلان داده ها را در کنار ۵G ، اینترنت اشیا، و یارانش ابری و زنجیره بلوکی (بلاکچین) به عنوان فناوری های نوین در اولویت کاری خود قرار داده است.
 
معین نخستین اقدام پژوهشگاه ICT در حوزه کلان داده ها را تهیه نقشه راه این حوزه عنوان کرد و گفت: در این نقشه راه، جنبه های مختلف حقوقی و کسب و کاری آن دیده شده و بعد از اعمال آخرین اصلاحات و به روز رسانی به زودی برای تصویب به وزارت ارتباطات ارایه می شود.
 
وی موضوع رگولاتوری کلان داده ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده فناوری اطلاعات اعلام کرد و افزود: پروژه رگولاتوری کلان داده ها با درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سال ۹۶ در حال انجام است و در مراحل پایانی قرار دارد که به نتایج خوبی نیز رسیده است.
 
رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات حکمرانی داده ها و کلان داده های کشور را یکی دیگر از موضوعات  بسیار مهم این حوزه اعلام کرد و افزود: در این موضوع در حال تهیه پیش نویس لایحه ای حکمرانی داده ها و کلان داده ها هستیم که با تصویب این لایحه مشکلات شناسایی داده ها و کلان داده ها، امنیت و حریم خصوصی و خلا قانونی دسترسی به این کلان داده ها، تجمیع و یکپارچه سازی و تحلیل  آنها در اشل‌های بزرگ از جمله اشل ملی مرتفع شود.
 
وی یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده فناوری اطلاعات را تعریف پروژه تجهیز آزمایشگاه کلان داده ها دانست و افزود: هدف این آزمایشگاه که توسعه و تست الگوریتمها و آزاد گذاشتن رسانی کلان داده هایی است که بخش خصوصی به سهولت به آنها دسترسی ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه آزمایشگاهی با ویژگی ها آزمایشگاه کلان داده های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور وجود ندارد، افزود: این آزمایشگاه که در سال ۹۸ راه اندازی می شود، در حوزه کلان داده ها به تجاری سازی و صنعتی کردن این حوزه کمک می کند.
 
معین، طبقه بندی امنیتی کلان داده ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه بیان کرد و گفت: این موضوع در قالب یک پروژه در حال تعریف بوده که به زودی به تصویب رسیده و اجرایی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.