اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 8, 2018
16:26 شنبه، 17ام آذرماه 1397
کد خبر: 96130

جلوگیری از تصویب قطعنامه محدودکننده برنامه های فضایی ایران

سرپرست مرکز روابط و همکاری های بین الملل سازمان فضایی ایران از صیانت از حقوق فضایی کشور و جلوگیری از تصویب هرگونه رژیم حقوقی و یا قطعنامه محدودکننده برنامه­ های فضایی ایران خبر داد.
 
به گزارش سازمان فضایی ایران، آرمان پیشینی با بیان اینکه صیانت از حقوق فضایی کشور و جلوگیری از تصویب هرگونه رژیم حقوقی، رهنمود یا قطعنامه محدودکننده برنامه­ های فضایی ایران در مجامع بین المللی به ویژه کوپوس در اولویت برنامه های مرکز روابط و همکاری های بین المللی است.
 
وی گفت: نمایندگان این سازمان در طی دو سال اخیر با همکاری سایر نهادهای ذیربط کشور، توانستند مانع از تصویب اسناد حقوقی محدود کننده برنامه های صلح آمیز کشورهای در حال توسعه و بویژه ایران شوند. لذا رصد آنچه در مجامع بین المللی در حال شکل گیری است به همراه واکنش های متناسب از جمله اقداماتی است که همواره در راس فعالیت های مرکز قرار می­گیرد.
 
سرپرست مرکز روابط و همکاری های بین الملل سازمان فضایی ایران افزود : حضور مقتدرانه یک کشور در فضای ماورای جو، علاوه بر توانمندی­های فنی، به شدت به دیپلماسی فضایی، تعاملات بین المللی و نفوذ در نهادهای سیاست گذار بین ­المللی وابسته است و این نکته بخوبی اهمیت و جایگاه حوزه روابط بین الملل را بیش از پیش نشان می­ دهد.
 
پیشینی با تاکید بر اهمیت نقش همکاری های بین الملی در حوزه فضا خاطر نشان کرد: سازمان فضایی ایران متولی بخش صلح آمیز فضایی کل کشور بوده و در نتیجه بخش بین الملل این سازمان، موظف است ضمن رصد آخرین تحولات منطقه ای و جهانی، بعنوان یک پل ارتباطی، بخوبی نقش اتصال دهی بخش های فضایی کشور با دولت­ها، نهادها، بخش خصوص و افراد حقیقی بین المللی را ایفا نموده و در قالب یک ویترین، نمایشگر جایگاه و توانمندی های فضایی کشور در عرصه جهانی باشد.
 
وی افزود: سازمان فضایی ایران در نهادهای بین المللی و منطقه ای فضایی مختلفی مانند کوپوس، اپسکو (سازمان همکاری های فضایی اسیا و اقیانوسیه)، ایزنت (شبکه بین الدولی اسلامی در علوم و فناوری فضایی) و اتحادیه بین المللی مخابرات حضور فعال دارد اما این حضور باید با برنامه ریزی منسجم روز به روز تقویت شود.
 
سرپرست مرکز روابط و همکاری های بین الملل سازمان فضایی ایران گفت: مجامع بین المللی یک فرصت بی نظیر برای نمایش توان فنی و گسترش حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی خواهد بود و تشریح دستاوردهای فضایی کشور در قالب بیانیه های رسمی و همچنین ارائه های فنی در صحن نشست های کوپوس گامی در این راستا بوده است.
 
وی افزود: ارائه هدفمند دستاوردهای فضایی کشور در نهادهای بین المللی علاوه بر افزایش اقتدار ملی، می تواند تا حدود زیادی تبلیغات منفی کشورهای متخاصم را خنثی نموده و در نتیجه از اعمال فشار بر روی برنامه های تماما صلح آمیز فضایی جمهوری اسلامی ایران بکاهد که البته این امر خود نیازمند آسیب شناسی، برنامه ریزی منسجم و هماهنگی با کلیه ارگان ها و نهادهای ذیربط داخلی است. این مسئله اکنون جزو دغدغه های اصلی مرکز روابط و همکاری های بین الملل سازمان بوده و جلساتی با هدف همفکری ملی در این راستا در حال شکل گیری است.   
 
پیشینی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران اپسکو بوده و در کنار کشورهایی همچون چین، پاکستان و ترکیه در اکثر پروژه های این سازمان منطقه ای حضور فعالی دارد که حضور موثر در پروژه های مهمی مانند منظومه ماهواره های کوچک دانشجویی، منظومه ماهواره های کوچک چند منظوره، رصد و ردگیری اجرام فضایی با استفاده از تلکسوپ نوری صرفا نمونه ای از این موارد می باشد. اگرچه، همچنان ظرفیت های بسیار زیادی در اپسکو نهفته است که باید از این فرصت ها استفاده حداکثری کرد.
 
سرپرست مرکز روابط و همکاری های بین الملل سازمان فضایی ایران خاطر نشان کرد: سازمان فضایی ایران، ضمن حفظ عضویت و ارتقاء جایگاه خود در مجامع سیاستگذار بین ­المللی، باید درباره عضویت در نهادهای مهم بین المللی علمی نیز اقدام کند که در همین زمینه نیز خوشبختانه چندی پیش طرح عضویت سازمان در مجمع معتبر فضایی به نام IAF (فدراسیون بین المللی فضانوردی) در کمیسیون مجلس شورای اسلامی مطرح و مصوب گردید که امیدواریم بزودی این عضویت در صحن علنی نیز مورد تصویب قرار گیرد.
 
پیشینی با تاکید بر توسعه همکاری های بین المللی افزود: مرکز روابط و همکاری­های بین الملل سازمان فضایی،‌ با هدف تأمین نیازمندی­های داخلی و صادرات فناوری، تجهیزات و خدمات در حوزه فضایی با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امورخارجه در حال تدوین یک نقشه راه برای توسعه همکاری های دوجانبه بوده و امید است بزودی مذاکرات با نمایندگان کشورهای هدف آغاز شود.
 
وی تلاش برای توسعه صادرات و دستیابی به بازار منطقه خاورمیانه را در اولویت گروه توسعه همکاری اقتصادی این مرکز دانست و گفت: دانشگاه ها و بخش خصوصی، در طی سال­های اخیر توانسته اند بصورت قابل ملاحظه ای اقدام به توسعه فناوری بومی و خدمات کاربردی فضاپایه نمایند بطوریکه هم اکنون بسیاری از این موارد قابلیت صادرات به سایر کشورها را داراهستند.
 
سرپرست مرکز روابط و همکاری های بین الملل سازمان فضایی ایران تسهیل گیری و حمایت از بخش خصوصی بمنظور صادرات فناوری و خدمات فضایی کشور را از اولویت برنامه های سازمان فضایی ایران برشمرد و افزود: در تلاش هستیم ضمن نیازسنجی بازارهای منطقه ای و بین المللی، از طریق معرفی توانمندی های داخلی، رایزنی های بین الدولی و امضای یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه با کشورهای هدف، شرایط را برای عرضه پررنگ محصولات و خدمات فضایی در بازارهای مد نظر ایجاد کنیم.
 
وی گفت: این در حالی است که مشارکت و جذب سرمایه گذاران خارجی در پروژه های فضایی کشور به خصوص اپراتوری ماهواره مخابراتی می تواند گامی بزرگ برای تقویت توان داخلی در این حوزه تلقی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.