اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 8, 2018
16:52 شنبه، 17ام آذرماه 1397
کد خبر: 96135

اسماعیل ثنایی، مدیرعامل آریا همراه سامانه: اینترنت اشیا یک کالای لوکس نیست

1) وضعیت بازار IoT در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟
با نگاهی به روند شکل گیری IoT در کشور می توان گفت: در سال ۹۴ اولین قدم برای نهادینه سازی اینترنت اشیا و شناساندن مفاهیم این حوزه برای بخش خصوصی و دولتی بود. در ادامه روند در سال 95 اهداف افراد فعال در این حوزه، تولید محصولات اولیه prototype بود و نمونه های مختلفی در حوزه هایی مانند انرژی، بهداشت، ساختمان و … هوشمند عرضه شد. در ادامه در سال 96 رسالت فعالین حوزه اینترنت اشیا و اعضای فروم اینترنت اشیا به تولید و اجرای پروژه ها در حوزه اینترنت اشیا معطوف شد. به عنوان مثال شرکت آریا همراه سامانه، پروژه کنتور هوشمند در 17 فرودگاه کشور را در سال 96  با موفقیت اجرا کرد و در این پروژه بزرگ مصرف هر یک از این فرودگاهها با استفاده از تجهیزات IoT  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سال 97 اعضای فروم اینترنت اشیا تصمیم به اجرای پروژه های بزرگ تر در سطح کشور گرفتند اما متاسفانه این امر به دلیل شرایط اقتصادی کشور رقم نخورد. از آنجایی که دولت مهمترین عامل تحریک بازاراست و حدود 80 درصد اقتصاد وابسته به دولت است، وضعیت اقتصادی دولت نقش بسزا و پیشرانی در پروژه های کشوری و بزرگ دارد و بنابراین با وضع اقتصادی موجود، نهادهای دولتی نتوانستند حمایتی برای توسعه بازار اینترنت اشیا در سال 97 انجام دهند. همچنین ارگانهایی مانند شهرداری بدلیل تغییرات مدیریتی و کسری بودجه نتوانستند کمکی در گسترش استفاده از IoT در سال جاری انجام دهند.
باید این نگاه در ارگانهای بزرگ و دولت ایجاد شود که اینترنت اشیا یک کالای لوکس نیست و منافع بسیار زیادی را برای اقتصاد، دولت و ملت به همراه دارد و باید به این موضوع به طور جدی پرداخته شود.
 
2) شرکت آریا همراه سامانه به عنوان یک شرکت فعال در زمینه IoT در یک سال آینده چه اقدامات و برنامه هایی در حوزه اینترنت اشیاء دارد ؟
شرکت آریا همراه سامانه در 4 سال گذشته مشغول به فعالیت در زمینه اینترنت اشیا بوده و با بومی سازی تمام فرایند و پلتفرم های مربوط به این حوزه سهم بسزایی در پیشبرد این حوزه داشته است. مدولهای لازم برای زیرساختهایی مانند LoRa  و  Sigfox و همچنین برای پروتوکل MB-IoT به طور کامل در شرکت آریاهمراه سامانه R&D و سپس تولید شده است. 
در گذشته  شرکت آریا همراه سامانه پروژه های ارزنده ای در حوزه انرژی و حمل و نقل هوشمند انجام داده و در سال گذشته هم پروژه های بسیار مفید و بزرگی در زمینه هوشمند سازی کشاورزی و همچنین دامداری هوشمند را در دستور کار داشته است. 
در زمینه مدیریت عملکرد ماشین های سنگین در حوزه راه سازی ، تونل سازی و سازه های بزرگ عمرانی پروژه های IoT برای دست یابی به نحوه عملکرد این دستگاهها و افزایش بازدهی آنها در حال اجرا است که چند نمونه آن در پروژه آزادراه تهران شمال در حال بهره برداری است.
 
3) تاثیری که توسعه خدمات IoT می تواند درشرایط اقتصادی فعلی کشور به ویژه در شرایط تحریم داشته باشد، چیست؟
در شرایط کنونی مجدداً باید به دولت و ارگان‌های بزرگ غیر دولتی خاطر نشان کرد که اینترنت اشیا یک کالای لوکس نیست. یکی از بحرانهای بزرگی که گریبان گیر کشور است بحث اتلاف انرژی در حوزه های مختلف خصوصا برق و آب است.IoT  می تواند نقش بسزایی در کاهش این اتلاف و افزایش بهره وری در حوزه انرژی داشته باشد. همچنین یکی دیگر از معضلات کلان شهرهای ایران بحث آلودگی هوا خصوصا در ماههای سرد سال است. ابزار و ادوات IoT می تواند نقش بسزایی در جمع آوری و تحلیل اطلاعات از میزان آلایندگی داشته باشد.
یکی دیگر از مواردی کهIoT  می‌تواند کمک بسزایی در آن داشته باشد بحث حفاظت از محیط زیست است همانطور که این روزها در اخبار شاهد هستیم جنگلهای کالیفرنیا در حریق میسوزد و خسارات جانی و مالی بسیار زیادی را موجب شده است. با استفاده از اینترنت اشیا میتوان به بحث پایش جنگلها و بحث آتش سوزی جنگل ها پرداخت، خصوصا در کشور ما که چنین منابع کمیابی در معرض خطر جدی قرار دارد.
بحث دیگری که این روزها خیلی بر سر زبانهاست، بحث قاچاق سوخت و سامانه سوخت هوشمند است. اینترنت اشیا با ورود به این حوزه میتواند خدمات ارزنده ای عرضه کند و کمک بسزایی در کاهش قاچاق سوخت داشته باشد.
بحث حمل و نقل و مصرف بهینه سوخت هم حوزه ای است که اینترنت اشیا نقش بسزایی در افزایش بهره وری دارد.
همچنین با توجه به شرایط کنونی کشور بحث غذا و مواد غذایی یکی از حوزه های حایز اهمیت است. استفاده از IoT در بحث کشاورزی و گلخانه ها برای بالابردن راندمان و افزایش تولید در واحد سطح و کاهش ضایعات  بسیار موثر است. همچنین در بحث دامپروری جهت افزایش شیردهی گاوها و تغذیه گوسفندها و همچنین شناسایی احشام بیمار، استفاده از اینترنت اشیا نقش بسزایی دارد.
 
4) برگزاری کنفرانس IoTex توسط فروم چه تاثیری در توسعه بازار IoT در کشور می تواند داشت باشد؟
دولت محرک اصلی بازار در ایران است و در مسیر توسعه برگزاری همایش، کنفرانس و نشستهای تخصصی برای آشنایی ، آگاه سازی و ترغیب مدیران دولتی و نهادهایی همچون شهرداری ها نقش بسزایی دارد. نقش فروم و اعضای آن این است که صدا را به گوش مسئولین برساند و باید فروم اینترنت اشیا در بحث تبلیغات و رساندن این صدا به همه فعالین اقتصادی تلاش خود را افزایش دهد و فعال تر باشد. 
iotex نه تنها مهم است بلکه باید در همه حوزه ها مانند پزشکی، حمل و نقل ، انرژی، خودرو و … مدیران را دعوت کند تا پروژه های اجرا شده و در حال انجام را ببیند و آنها را ترغیب کند تا وارد این حوزه شوند و اینترنت اشیا را جدی بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.