بازی

فناوری اطلاعات

December 8, 2018
17:06 شنبه، 17ام آذرماه 1397
کد خبر: 96142

جوایز جشنواره بازی های ویدیویی ایران 8 برابر شد

پس از انتشار فراخوان «هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران» از اول آذر ماه، نخستین نشست خبری این جشنواره ظهر سه شنبه ۱۳ آذر برگزار و جزییات این رویداد تشریح شد.
 
حسن کریمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این نشست با بیان این که در جشنواره امسال هدف اصلی ما این بوده که بیشترین منفعت و استفاده متعلق به بازی سازان باشد گفت: اعضای شورای سیاست گذاری به ما این جرات را دادند که تغییرات مهمی در جشنواره به ویژه در بحث ژانربندی، شیوه داوری و میزان جوایز به وجود بیاید.
کریمی با بیان این که هزینه برگزاری جشنواره حدود 10 درصد افزایش داشته که رقمی متداول محسوب می شود گفت: با این حال از هزینه های برگزاری این رویداد به شدت کاسته شده و این کاهش هزینه به جوایز منتقل شده است. به این ترتیب جایزه بهترین بازی سال 100 میلیون تومان، جایزه بخش دستاوردها هریک 20 میلیون تومان و مجموع جوایز 360 میلیون تومان خواهد بود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان این که ژانرهای جشنواره منطبق با وضعیت فعلی بازی سازان ایرانی اصلاح شده است گفت: بخش داوری جشنواره نیز تغییراتی اساسی داشته و برای نخستین بار شاهد حضور منتقدان بازی هستیم.
 
 از همکاری مارکت ها استقبال می کنیم
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در پاسخ سوال فناوران که آیا به مانند دوره های گذشته، شاهد همکاری کافه بازار با جشنواره و حمایت آنها از بازی سازان ایرانی خواهیم بود، گفت: نه تنها کافه بازار که ما آماده همکاری با همه مارکت ها هستیم.
وی تاکید کرد: شرایط در صنعت گیم ایران به گونه ای است که برای توسعه و پیشرفت و موفقیت، باید همه بازیگران حوزه با هم همکاری کنند و ما هم دست مجموعه کافه بازار و همچنین سایر مارکت ها را برای همکاری به گرمی می فشاریم.
 
 رد شکایت کافه بازار در دیوان عدالت
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین در پاسخ به سوال دیگر فناوران در خصوص شکایت کافه بازار از بنیاد ملی بازی های رایانه ای در دیوان عدالت اداری توضیح داد: یک شائبه حقوقی برای مجموعه کافه بازار وجود داشت مبنی بر این که با توجه به ماهیت بنیاد، این نهاد نمی تواند متولی بازی های ویدیویی باشد و در نتیجه ساختار حقوقی بنیاد امکان اعطای مجوز جهت ورود بازی های خارجی و اخذ عوارض را ندارد.
کریمی افزود: دو هفته پیش دیوان عدالت اداری رای خود را اعلام و این شکایت را رد کرد. به هر حال از نظر ما این شکایت سبب خیر شد و امیدواریم با رفع این شائبه ها شرایط برای همکاری های مثبت فراهم شود. 
 
 تفاهم با معاونت علمی
کریمی با بیان این که با معاونت علمی ریاست جمهوری مذاکرات خوبی داشته ایم گفت: به توافقات اولیه برای این که برنده های جشنواره به عنوان شرکت خلاق نزد معاونت علمی پذیرفته شوند دست یافته ایم و به احتمال زیاد این موضوع به سرانجام می رسد.
وی همچنین گفت: از رسانه ها به ویژه رسانه های تخصصی بازی های ویدیویی درخواست کمک و همکاری داریم تا با پوشش خوب این جشنواره و معرفی بازی های برتر، ذهنیت بازیکنان ایرانی را نسبت به بازی های ایرانی تغییر دهند. بازی هایی که موفق به دریافت جایزه می شوند، قطعا بازی های خوبی هستند و امیدوارم با همکاری رسانه ها بتوانیم نظر بازی کنان جدی و حرفه ای کشور را به آنها جلب کنیم.
 
 تغییرات جشنواره
دبیر هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران نیز در ادامه این نشست به تشریح جزییات جشنواره پرداخت. محمد حاجی میرزایی گفت: برای نخستین بار شورای سیاست گذاری جشنواره تشکیل شد و در این شورا یازده نفر از فعالان بخش های مختلف حوزه ی بازی شامل بازی سازان موبایل و PC، نمایندگان رسانه ها، دبیران و داوران سابق جشنواره حضور دارند.
وی ادامه داد: این شورا سه مصوبه مهم داشت. اول این که هزینه های برگزاری را کاهش دهیم و جوایز افزایش یابد. دوم این که در ساختار داوری تغییرات جدی روی داده و به جای آن که دبیر جشنوراه، داوران را تعیین کند، شورای سیاست گذاری به انتهاب داوران می پردازد و سوم هم این که تنها بازی هایی پذیرفته خواهند شد که پیش از پایان فراخوان، در یکی از اپ استورها منتشر شده باشند.
دبیر جشنواره هستم درباره جوایز این دوره توضیح داد: هزینه برگزاری جشنواره در سال گذشته 550 میلیون تومان و میزان جوایز 45 میلیون تومان بود. اما در جشنواره هشتم، با وجود افزایش قیمت ها، هزینه جشنواره به 240 میلیون تومان کاهش یافته و میزان جوایز به 360 میلیون تومان (8 برابر سال گذشته) افزایش یافته است.
حاجی میرزایی با بیان این که جایزه بهترین بازی سال 100 میلیون تومان است افزود: جایزه هر دستاورد 2 میلیون تومان بود که به 20 میلیون تومان افزایش یافته است. جایزه بهترین بازی از نگاه مردم نیز از ۱ میلیون تومان به 15 میلیون تومان رسیده است. همچنین دو جایزه مردمی دیگر نیز شامل بهترین به روزرسانی ویژه بازی هایی که آپدیت قابل توجهی ارایه داده اند و همچنین مورد انتظارترین بازی سال به جوایز جشنواره افزوده شده است.
وی درباره تغییرات داوری در جشنواره هفتم نیز گفت: بهترین بازی و دستآورد را 10 داور منتخب شورای سیاست گذاری انتخاب خواهند کرد. همچنین 5 داور نیز برای دسته بندی ژانرها انتخاب می شوند. تعداد ژانرها نیز به 13 ژانر به صورت آزمایشی افزایش یافته است و هر ژانری تنها در صورتی داوری خواهد شد که حداقل سه بازی قابل قبول درآن ژانر به مرحله نهایی راه یابند.
حاجی میرزایی گفت: برای انتخاب بهترین ژانرها، آکادمی جشنواره تشکیل خواهد که اعضای آن شامل نماینده تیم ها یا شرکت هایی که در 4 سال گذشته غزال برده اند، اشخاص حقیقی که در 4 سال گذشته جشنواره غزال برده اند و همچنین بیست نفر از نمایندگان رسانه ها خواهد بود. عضویت افراد در این آکادمی مادام العمر است و هرسال به تعداد اعضا اضافه خواهد شد که قطعا به عادلانه تر شدن و دقیق تر شدن داوری ها کمک خواهد کرد.
دبیر جشنواره هشتم با بیان این که مهم ترین شرط حضور بازی ها در جشنواره این است که در طول یک سال گذشته در یکی از مارکت های دیجیتال داخلی و خارجی یا به صورت فیزیکی منتشر شده باشد گفت: البته انتشار بازی در حالت Early access و Soft lunch نیز مورد قبول است. اما سایت جشنواره دیگر مکانی برای آپلود فایل ندارد و باید امکان دانلود بازی از استور ها برای داوران جشنواره فراهم باشد.
وی درباره تغییر نام جشنواره نیز توضیح داد: نام این رویداد از «جشنواره بازی های رایانه ای تهران» به «جشنواره بازی های ویدیویی تهران تغییر کرده است تا گستردگی بازی های تحت پوشش و گستردگی جغرافیایی این رویداد را به خوبی برساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.