تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 10, 2018
16:28 دوشنبه، 19ام آذرماه 1397
کد خبر: 96182

هوشمند‌سازی؛ حرکتی برای پیشگیری از بروز بحران‌های شهری

رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در شهر هوشمند با جمع‌آوری درلحظه و برنامه‌ریزی‌شده داده‌ها از حوزه‌های مختلف شهری و تحلیل مستمر آنها در کنار یکدیگر، می‌توان مدیریت و سازماندهی مناسبی در خدمات شهری داشت تا با شناسایی و تشخیص نیازها، مشکلات و معضلات شهری پیش از تبدیل آنها به بحران، زمینه را برای اصلاح و پیشگیری فراهم کرد و راه‌حل‌های بهینه برای توسعه ارایه داد.
 
دکتر امید پورنیک، در خصوص اهمیت هوشمندسازی گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی و سکونت انسان‌ها در مجموعه‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر، نیاز به مدیریت مبتنی بر شواهد و سازماندهی علمی خدمات در این جوامع به‌شدت افزایش پیدا کرده است. این تغییر در عمل مدیریت برخی از محورهای شهری را بسیار دشوار کرده، به‌طوری که در مواردی مدیریت مطلوب بدون بهره‌گیری از فناوری‌های نوین امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: تهران نیز به‌عنوان یک کلان‌شهر و با توجه به جمعیت بالا و متنوع، وسعت و اقلیم خاص شامل همین قاعده می‌شود. یکی از راهکارهای موجود در چنین مواردی به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و در بُعد کلان، مدیریت شهری است و یکی از مصداق‌های آن استقرار زیرساخت‌های لازم برای دست‌یابی به شهر هوشمند یا به تعبیری هوشمند‌سازی است.
 
پورنیک فناوری را در تمام زمینه‌های مدیریت شهری مورد استفاده دانست و اظهار داشت: این فناوری‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری با جمع‌آوری داده‌های متعدد و متنوع و تحلیل مستمر و مناسب آنها در کنار داده‌های موجود، به مدیریت و سازماندهی خدمات شهری به بهترین نحو کمک کنند. در این فرآیند با شناسایی صحیح نیازها و چاره‌اندیشی به‌موقع برای مشکلات و معضلات پیش از تبدیل آنها به بحران‌های انسانی و شهری، اقدام اصلاحی و پیشگیرانه متناسب صورت می‌گیرد.
 
وی در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: به عقیده من شرایط تهران و امکانات موجود می‌تواند زمینه مناسبی برای حرکت به سوی تحقق شهری هوشمند باشد. در نتیجه این اقدامات می‌توانیم شهری زیبا و سالم داشته باشیم که شهروندان با رفاه و آسایش در آن سکونت کنند.
 
رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران را دارای شرایط مطلوبی برای تبدیل شدن به شهر هوشمند دانست و عنوان کرد: در شهر تهران از نظر بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و حرکت‌هایی شده است، اما همچنان در زمینه عملیاتی‌سازی و کاربردی کردن آنها فاصله زیادی با حالت بهینه هوشمندسازی وجود دارد.
 
پورنیک در پایان اظهار امیدواری کرد که اقدامات لازم برای تحقق تهران هوشمند ادامه یابد و یادآور شد: اصلی‌ترین نیازهای ما در شهر تهران فرهنگ‌سازی و دانش‌افزایی برای فناوری‌های مورد نیاز و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پیاده‌سازی چنین فناوری‌هایی است.
 
گفتنی‌ست دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 19 و 20 آذرماه 1397 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.