رسانه‌های اجتماعی

December 12, 2018
11:43 چهارشنبه، 21ام آذرماه 1397
کد خبر: 96269

رئیس کمیته فضای مجازی مجلس: انتقاد به طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها منصفانه نیست

رییس کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به زودی مجلس در مورد آخرین تغییرات طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که به کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام وصول شده‌ شفاف‌سازی خواهد کرد.
نصرالله پژمانفر، با اشاره به اینکه بسیاری انتقادهای اشتباهی نسبت به این طرح در جامعه مطرح می‌کنند به پیوست گفت: «متاسفانه برخی نسبت به این قضیه صبر ندارند و قضاوت‌های ناصحیحی نسبت به این طرح مطرح کردند. با توجه به اینکه من هم طراح طرح هستم و هم مسئول کمیته فضای مجازی که هم اکنون طرح در آن بررسی می‌شود، باید به تمام ابهامات و مسائل ایجاد شده پیرامون این طرح پاسخگو باشم.» براساس اظهارات پژمان‌نفر نسخه‌‌ای از طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی که در سایت مرکز پژوهش‌ها قرار گرفته است نسخه ابتدایی این طرح است و این در حالی است که این طرح در کمیته فضای مجازی مجلس با اصلاحات زیادی روبه‌رو شده است. 
پژمانفر در پاسخ به این سوال پیوست که چرا مرکز پژوهش‌ها نسخه اصلاح‌شده را در سایت قرار نداده است، بیان کرد: «ما در ابتدا پیش‌نویسی تهیه کردیم. طبق روال اداری و قانونی مجلس باید صبر می‌کردیم تا مجلس پیش‌نویس را به کمیسیون مورد نظر یعنی کمیسیون فرهنگی ارسال کند و سپس ما طرح را بررسی می‌کردیم؛ اما برای اینکه  مدیریت وقت کنیم و زمان تلف نشود کارهای کارشناسی روی طرح را قبل از اعلام وصول شروع کردیم. یعنی همزمان با اینکه اداره قوانین مجلس روال اداری را طی می‌کرد، ما نیز هم در مرکز پژوهش‌ها و هم در کمیته فضای مجازی کار بررسی و اصلاح طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را آغاز کردیم.»
او ادامه داد: «پیش از آنکه طرح به کمیسیون فرهنگی برسد اصلاحاتی که لازم بود را روی طرح اعمال کردیم. نقطه نظرات دستگاه‌‌های مختلف و نظرات مخالف و موافق را شنیدیم و در پایان طرح ۳۳ ماده‌ای ابتدایی با اصلاحات لازم به یک طرح ۲۱ ماده‌ای تبدیل شد. اما طبق قانون نسخه‌ اولیه که ما به اداره قوانین دادیم را اداره قوانین باید چاپ کند و در اختیار دیگران قرار دهد.»
به گفته پژمانفر بسیاری فکر می‌کنند طرح اولیه قرار است بررسی شود اما اینطور نیست و طرح تغییرات بسیاری کرده است. او با بیان اینکه هم‌اکنون از طرح اولیه گذر کردیم و به یک طرح اصلاح شده رسیدیم، در مورد روند تغییرات روی این طرح گفت: «این طرح در صحن کمیسیون فرهنگی هم تغییراتی پیدا می‌کند. در صحن مجلس هم مورد بحث قرارمی‌گیرد و تغییر می‌کند و حتی شورای نگهبان هم امکان دارد ایراداتی به آن بگیرد که نیاز به اصلاحاتی داشته باشد.» براساس اظهارات او پس از اضافه شدن تمامی این اصلاحات طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به قانون تبدیل شده و به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. پژمانفر تاکید کرد که در همه طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس این اتفاق رخ می‌دهد و تغییرات گسترده‌ای روی آنها انجام می‌شود‌ حتی از نظر قانونی علاوه برمحتوا عنوان یک طرح نیز می‌تواند تغییر کند.
 
طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های مجلس در دو ماه اخیر مورد انتقاد بسیاری از مدیران و کارشناسان حوزه ارتباطی قرار گرفته است. برخی از بندها و ماده‌های این طرح دارای ابهامات گوناگونی است که شاید مهمترین آن مربوط به خارج کردن مدیریت گذرگاه اینترنت از دولت (وزارت ارتباطات) و واگذاری آن به نیروهای مسلح باشد که پیشتر پیوست در خبرهایی به آن اشاره کرده بود. همچنین یکی دیگر از انتقاداتی که به این طرح وارد می‌شود شرایطی است که برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور در نظر گرفته است. بندهای مشخصی که در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در نظر گرفته شده نشانگر محدود کردن فعالیت این سرویس‌ها و فراهم کردن زمینه‌ای برای فیلترینگ دست جمعی آن‌هاست. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.