سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 15, 2018
17:14 شنبه، 24ام آذرماه 1397
کد خبر: 96339

قیمت محصولات رایانه‌ای 15 درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: بازار محصولات رایانه‌ای طی 20 روز گذشته حدود 15 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است و ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.
 
مهدی میرمهدی با بیان اینکه رکود شدیدی در بازار حاکم است، گفت: مردم به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید محصولات دیجیتال خودداری می‌کنند و به همین دلیل هم‌اکنون کسبه با رکود کم سابقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
 
وی افزود: چند هفته‌ای است که  سامانه ثبت‌سفارش روی واردکنندگان مسدود است و با این حال شاهد کمبود کالا در بازار نیستیم و این موضوع از فروش بسیار کم تجهیزات رایانه‌ای در بازار حکایت دارد.
 
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به اینکه حجم بسیار زیادی از کالاهای دیجیتال در انتظار ترخیص از گمرک هستند، اظهار کرد: حدود یک‌ماه پیش برای ترخیص این کالا‌ها با رئیس وقت گمرک کشور رایزنی‌های خوبی انجام دادیم و بنا شد تا این محصولات هرچه زودتر راهی بازار شوند اما با تغییر رئیس کل گمرک ، این موضوع به تعویق افتاده است و به نظر می‌رسد همچنان باید منتظر ترخیص این کالاها بمانیم.
 
به گفته وی، با تغییراتی که در بخش مدیریتی گمرک شاهد هستیم ، طبیعتا روند ترخیص کالاهای آی‌تی که چند ماه پیش وارد کشور شده است ، تغییراتی خواهد کرد؛ اما امیدواریم هرچه زودتر شاهد ترخیص و تزریق این محموله‌ها به بازار آی‌تی باشیم.
 
میرمهدی ادامه داد: با ترخیص این کالا‌ها که با ارز دولتی وارد کشور شده‌اند، حجم زیادی از محصولات رایانه‌ای به ویژه لپ‌تاپ وارد بازار خواهد شد که به کاهش شدید قیمت‌ها کمک خواهد کرد.
 
وی افزود: همانطور که گفته شد درحال حاضر با کمبود کالا مواجه نیستیم اما اگر قیمت‌ها به تعادل برسد و مردم برای خرید راهی بازار شوند بدون تردید به دلیل عدم ورود محصولات جدید به بازار، با کمبود شدیدی مواجه خواهیم شد.
 
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر مردم معتقدند با افت شدید دلار شاهد کاهش قیمت‌ در اجناس نبوده‌ایم ؟ گفت: در بسیاری  ازکالاهای مصرفی مثل لوازم بهداشتی و دارو کاهش قیمت چندانی در کشور احساس نمی‌شود ؛اما محصولات دیجیتال ریزش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند که این اتفاق به دلیل کاهش نرخ ارز بوده است و به راحتی در بازار قابل لمس است.
 
میرمهدی با اشاره به اینکه قیمت محصولات رایانه‌ای وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد، اظهار کرد: فروشندگان و واردکنندگان نمی‌خواهند و نمی‌توانند قیمت‌ها را بالا نگه دارند؛ چون می‌دانند این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت و اگر به دپو کردن کالاهای خود مبادرت کنند ، بدون شک متضرر می‌شوند.
 
وی ادامه داد: از طرف دیگر بازار در رکود به سر می‌برد و فروشندگان علاقه دارند تا اجناس خود را به خریداران بفروشند اما با این اوصاف اگر گرانفروشی هم رخ دهد ، بدون شک با خاطیان برخورد خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.