تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 16, 2018
16:23 یکشنبه، 25ام آذرماه 1397
کد خبر: 96405

غول‌های تجارت الکترونیکی به سازمان نصر باز می‌گردند

انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) در حالی فردا برگزار می‌شود که نام افراد کاندیدا شده برای شرکت در این انتخابات خبر از شروع فصل جدیدی از فعالیت افراد و نمایندگان تشکل‌های استارت‌اپی در این کمیسیون تخصصی را دارد.
هرچند لیست افرادی که در انتخابات این کمیسیون پیش‌ ثبت‌نام کرده‌اند هنوز قطعی نشده؛ اما نگاهی به نام این افراد که در بین آن نام‌های آشنایی چون رضا الفت‌نسب،‌سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی؛ میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی؛ ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ؛ نازنین دانشور، موسس تخفیفان؛ سعید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا، مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک و غیره دیده می‌شود حکایت از این موضوع دارد که افرادی که بتوانند در راس اعضای این کمسیون قرار بگیرند، می‌توانند نقش کلیدی در ارتباط سازمان با مجموعه‌ها و تشکل‌های فعال در زمینه اکوسیستم استارت‌آپی کشور داشته باشند.
 
محمدباقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در مورد انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی تهران و دلیل تاخیر در این انتخابات به پیوست می‌گوید:‌«بعد از انتخابات در دور جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتخاب اعضای کمیسیون‌های مختلف را براساس برنامه‌ریزی شروع کردیم و انتخابات در کمیسیون تجارت الکترونیکی و کمسییون تازه تاسیس برای فین‌تک‌ها نیز جزو آخرین کمیسیون‌هایی بودند که در حال برگزاری انتخابات آن هستیم. این تاخیر اندک هم به دلیل فراهم شدن مقدمات کار بوده و دلیل دیگری نداشته است.»
 
اثنی‌عشری در واکنش به حضور مدیران کسب‌وکارهای استارت‌آپی برای کاندید شدن در بین اعضای اصلی کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر تهران نیز اعلام کرد که سازمان نصر خانه تمامی فعالان صنف آی‌تی کشور است و این سازمان خوشحال خواهد شد که افراد از ظرفیت‌هایی که روی زمین مانده است در جهت بهبود فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی استفاده کنند. او  در ادامه می‌افزاید:‌ «در بین افرادی که برای حضور در کمیسیون تجارت الکترونیکی کاندیدا شده‌اند نام‌های مختلفی دیده می‌شود که شاید در خارج از این صنف با نظر سازمان و یا شخص بنده مخالفتی داشته باشند اما سازمان خانه همه این افراد است و هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای حضور این افراد در سازمان نصر کشور وجود ندارد.» او تاکید می‌کند که رئیس این سازمان و دیگر اعضای هیات مدیره سازمان نصر به هیچ وجه در انتخابات اعضای کمیسیون‌ها دخالت نمی‌کنند و از فردی که به نفع صنف آی‌تی کشور و کسب‌وکارهای این صنف فعالیت کنند پیشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.
 
تلاش برای احیاء کمیسیون فراموش شده
انتخابات کمیسیون تخصصی تجارت الکترونیکی در حالی برگزاری می‌شود که این کمیسیون در سال‌های گذشته نتوانسته بود آنطور که باید و بر اساس اهداف در نظر گرفته شده در آن، فعالیت‌های چشمگیری برای حل مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین کشور انجام دهد. پویا محمودیان، رییس پیشین کمیسیون تجارت الکترونیکی (دور چهارم سازمان نصر) در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که تمرکز رئیس پیشین سازمان نصر برای حل مشکلات درونی این سازمان، باعث شده بود تا به این کمیسیون تخصصی توجه خاصی نشود و کارها آنطور که در این کمیسیون در نظر گرفته می‌شد پیش نرود. او در توضیح این موضوع به پیوست می‌گوید: «در دور گذشته سازمان نصر که کمیسیون تجارت الکترونیکی هم به صورت جدی کارش را شروع کرد آقای سعادت به عنوان رئیس صنف بیشتر به دنبال بازگرداندن قدرت از دست رفته این صنف بود و بیشتر تمرکز روی انتخابات شورای مرکزی و انتخابات خود صنف بود.» او در ادامه می‌افزاید: «اساسا هم یک کمیسیون تخصصی در سازمان نصر در شرایطی که اولویت‌های این سازمان را کمیسیون‌هایی مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار و اینترنت تعیین می‌کرد نمی‌توانست نقشی در تصمیمات صنفی داشته باشد.» به باور او یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده بود جلسات برگزار شده در کمیسیون تجارت الکترونیکی با خروجی همراه نباشد این بود که تعریف قانونی بسیار ضعیفی برای این کمیسیون در سازمان دیده شده بود و این کمیسیون به تنهایی و ذاتا فاقد قدرت اجرایی بود.
 
حالا اما به نظر می‌رسد با رویکرد جدیدی که سازمان نصر در پیش گرفته و کاندیدا شدن مدیران شرکت‌هایی که بیشتر آن‌ها در اکوسیستم استارت‌اپی کشور فعالیت می‌کنند، قرار است کمیسیون تجارت الکترونیکی این سازمان با تحولات قابل توجه‌ای در پیگیری امور صنفی فعالان حوزه تجارت الکترونیکی روبه رو شود.
 
نازنین دانشور، ازموسسان سایت تخفیفان، با اعلام حضور در انتخابات این کمیسیون به پیوست می‌گوید:‌ «با صحبت‌هایی که با مدیران ارشد سازمان نصر شده، گروهی از کسب‌وکارهای آنلاین برای شرکت در انتخابات اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی اعلام آمادگی کردند که من هم یکی از آن‌ها هستم. هدف هم در این انتخابات این است که کمیسیون تجارت الکترونیکی احیاء و روندهای آن بهبود پیدا کند. در واقع تصمیم بر این است که کمیسیون تخصصی مانند تجارت الکترونیکی بتواند به تنهایی قدرت اجرای قوانین و حمایت مستقیم از کسب‌وکارهای آنلاین را داشته باشد.» دانشور تاکید می‌کند که اگر در این کمیسیون امکان رای آوری به عنوان یکی از اعضای اصلی را داشته باشد باید هدف پیدا کردن راه‌حل نهایی برای حل معضلات کسب‌وکارهای اینترنتی از جمله مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی، مجوز دهی و غیره باشد و تنها نباید به بازگو کردن مشکلات اکتفا شود.
 
در همین زمینه مهدی نایبی، موسس و مدیرعامل الوپیک هم که به عنوان یکی از کاندیداها در انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر تهران شرکت کرده به پیوست اعلام می‌کند که هدفش از شرکت در این انتخابات اعلام نظرات و بیان دغدغه‌های کسب‌وکارهای آنلاین به نهاد‌های دولتی است. او در این زمینه به پیوست می‌گوید:‌ «اصلی‌ترین هدف ما برای شرکت در این انتخابات ایجاد رابطه مستقیم با نهادهای دولتی و ارگان‌هایی است که برای فضای کسب‌وکار آنلاین تصمیم‌گیری می‌کنند. سازمان این فرصت را برای این ارتباط فراهم کرده و ما هم از هر فرصتی برای بیان دغدغه‌های خود استفاده می‌کنیم.» او امیدوار است با حضور مستقیم کسب‌وکارهای آنلاین در چنین کمیسیون‌های تخصصی امکان تنظیم قانون‌های بالادستی برای این فعالان با نظر و موافقت آن‌ها صورت گیرد.
 
تا لحظه تنظیم این خبر هنوز لیست نهایی اعضای کاندیدا شده برای حضور در انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران منتشر نشده است و همچنان گمانه زنی در مورد حضور برخی مدیران کسب‌وکارهای آنلاین در انتخابات این کمیسیون ادامه دارد؛ اما آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که با توجه به استقبال مدیران از بدنه‌های مختلف اکوسیستم کسب‌وکارهای اینترنتی قرار است فرصتی برای تجمیع تمام صدا‌های مخالف و موافق در این اکوسیستم پدید آید و قدمی جدید برای حل معضلات کسب وکارهای آنلاین در کشور برداشته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.