رگولاتوری

سیم‌کارت‌ شخصی فرستنده پیامک تبلیغی بدون شاکی خصوصی مسدود می‌شود

منبع: فارس
کاربری در گلایه از اینکه امکان غیرفعال کردن همیشگی سرویس ارزش افزوده نیست، خواسته طبق روال سال‌های پیش سرویس ارزش‌ افزوده‌ نیز مانند پیامک با درخواست حضوری کاربر با کارت شناسایی فعال شود؛ رگولاتوری به این شکایت پاسخ داده است.
 
یکی از کاربران فارس با ثبت موضوع «مشکل سرویس ارزش افزوده در اپراتورها» در بخش فارس من خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.
 
این مخاطب نوشته: «با توجه به روند فعال سازی سرویس های ارزش افزوده بر روی خطوط مشترکین که اکثر آنها بی اطلاع از روند فعال سازی و پرداخت هزینه این سرویس می‌باشند پیگیری کنید چرا سامانه ای برای غیر فعال کردن کل سرویس های ارزش افزوده برای مشترکین فرآهم نیست. مانند چندین سال پیش که سرویس پیامک برای همه مشترکین غیر فعال بود و کاربر برای ارسال پیامک می بایست با کارت شناسایی به دفاتر مراجعه و سرویس پیامک خود را فعال میکرد. آیا نمی‌توان سامانه جامع و بی طرفی زیر نظر سازمان تنظیم مقررات راه اندازی نمود که کاربر بتواند امکان فعال سازی سرویس ارزش افزوده روی خط خود را مدیریت کند؟ البته سامانه 800 موجود است که به معرفی سرویس های فعال و حذف آنها میپردازد ولی امکان غیر فعال کردن همیشگی سرویس ها را ندارد. همچنین سرویس ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم و آزار دهنده ارزش افزوده ها شماره هایی که با 1000، 2000، 3000 شروع نمیشوند و عمدتا 4 یا 5 رقمی اند نیز به هیچ عنوان قابل حدف نیست.»
 
*پیگیری فارس از رگولاتوری
خبرنگار فارس این موضوع را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات پیگیری کرده است.
 
پاسخ رگولاتوری به اینکه کاربر گفته بود اکثر مشترکان از روند فعال سازی و پرداخت هزینه سرویس‌های ارزش افزوده بی اطلاع‌اند، این بود که: «فعال سازی تمامی خدمات ارزش افزوده دارای 2 مرحله است و حتما از مشترکان تاییدیه فعال سازی گرفته می‌شود؛ اما تجربه نشان داده مشترکان به این پیامک‌ها و حتی پیامک‌های تاییدیه فعال سازی خدمات ارزش افزوده توجه نمی کنند.»
 
رگولاتوری همچنین درباره این درخواست مشترک که گفته بود پیگیری کنید چرا سامانه ای برای غیر فعال کردن کل سرویس های ارزش افزوده برای مشترکین نیست مانند چندین سال پیش که سرویس پیامک برای همه مشترکین غیر فعال بود و کاربر برای ارسال پیامک باید با کارت شناسایی به دفاتر مراجعه و سرویس پیامک خود را فعال می‌کرد، آیا نمی‌توان سامانه جامع و بی طرفی زیر نظر سازمان تنظیم مقررات راه اندازی نمود که کاربر بتواند امکان فعال سازی سرویس ارزش افزوده روی خط خود را مدیریت کند؟ نیز این طور پاسخ داد که: «این خواسته را نمی‌توان همه مشترکان تعمیم داد. هم اکنون نیز راه‌های متعددی برای مدیریت یا قطع سرویس های ارزش افزوده وجود دارد؛ از جمله اینکه 2 سامانه ستاره ۸۰۰ مربع و ستاره ۱۹۵ مربع امکان اطلاع از سرویس های ارزش افزوده، فعال سازی و قطع آنها را برای مشترکان فراهم می کند؛ علاوه بر این از طریق اپلیکیشن های کاربردی اپراتورهای تلفن همراه از جمله همراه من، ایرانسل من و رایتل من امکان مشاهده سرویس های ارزش افزوده فعال برای مشترکان وجود دارد.»
 
رگولاتوری درباره اینکه مشترک گفته امکان غیر فعال کردن همیشگی سرویس ها را ندارد و سرویس ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم و آزار دهنده ارزش افزوده و شماره هایی که با 1000، 2000، 3000 شروع نمیشوند و عمدتا 4 یا 5 رقمی اند به هیچ عنوان قابل حذف نیست، توضیح داد: «اگر سرویسی در سر شماره های پیامک‌های انبوه مانند 1000 و 2000 مرتکب تخلف شده باشد به دلیل اینکه مالکان این سرویس‌ها ثبت و شناخته شده‌اند، به سرعت تخلف آنها شناسایی می‌شود. همچنین اگر از سیم کارت های شخصی پیامک تبلیغاتی ارسال شود در صورتی که از یک سیم‌کارت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ پیام ارسال شده باشد بدون در نظر گرفتن اینکه چه محتوایی ارسال شده و بدون نیاز به ثبت شکایت از سوی مشترکان، آن پیامک‌ها را انبوه تلقی می‌کنیم و سیم کارت قطع می‌شود. بنابراین این گفته مشترک که می‌گوید امکان قطع سرویس وجود ندارد صحیح نیست و این طور نیست که مشترک برای سرویسی درخواست غیرفعال سازی دهد و سرویس غیرفعال نشود.»
 
پیش از این خبرنگار فارس،  اعتراض مشترکان به تبانی احتمالی همراه اول و ایرانسل، درخواست کارکنان مخابرات برای اجرای طبقه بندی مشاغل، اعتراض به روش فروشگاه‌های اینترنتی در عودت وجه، اطلاع از موجودی تولیدات داخلی در اپلیکیشن حمایت از کالای ایرانی، گلایه فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری، اعتراض به تخلیه خطوط بدهکار توسط مخابرات و شکایت کاربران از هزینه مکالمه موبایل در اربعین که در بخش فارس من مطرح شده بود را پیگیری کرده است.
 

​​