امینت

تلفن همراه

December 19, 2018
18:02 چهارشنبه، 28ام آذرماه 1397
کد خبر: 96487

سواستفاده آنتی ویروس های اندروییدی از یک میلیون ایرانی

بررسی 60 آنتی ویروس اندروییدی منتشر شده در مارکت های ایرانی نشان می دهد هیچ کدام از آنها از کاربران در برابر ویروس ها محافظت نمی کنند و با هدف ارسال تبلیغات برای یک میلیون کاربر شان ساخته شده اند.
مرکز ماهر در گزارشی به بررسی آنتی ویروس های منتشر شده ویژه سیستم عامل اندرویید روی مارکت های ایرانی پرداخت. گزارشی که نشان دهنده سواستفاده از اعتماد کاربران است.
براساس این گزارش 60 آنتی ویروس با توجه به شباهت بالایی که به یکدیگر داشتند به هفت دسته تقسیم شدند. معنی این حرف این است که از 7 کد برنامه مشابه، 60 برنامه با اسامی متفاوت بیرون امده تا هرچه بیشتر کاربر جذب شود. 
نکته جالب دیگر این گزارش این است که عملکرد این آنتی ویروس ها شباهتی به عملکرد آنتی ویروس های معروف فعال در بازار ایران مانند Kaspersky، Avira و Avast ندارد. در واقع این 60 اپلیکیشن هیچ کدام عملکرد قابل قبول یک آنتی ویروس را ارایه نمی کنند و تقریبه همه چیز یک نمایش و ظاهرسازی است.
در این گزارش آمده است: برخی از یک پایگاه داده افلاین استفاده می کنند که آن را به روز رسانی نمی کنند، برخی نیز فقط موارد بسیار اولیه همچون مجوزهای برنامه ها و یا فرمت فایل های ذخیره شده روی دستگاه را بررسی می کنند که این موارد از یک برنامه با عنوان آنتی ویروس قابل قبول نیست. برخی از آنها هم اساسا کاری انجام نمی دهند و صرفا با ظاهرسازی کاربر را فریب می دهند که کار آنتی ویروس یا خنک کننده پردازنده را انجام می دهند.
مرکز ماهر در این گزارش آورده است که مجموعه این 60 آنتی ویروس یک میلیون نفر را فریب داده اند.
درواقع در این لیست اسامی چون «آنتی ویروس پیشرفته» با بیش از 200 هزار نصب و «ویروس پاک کن با امنیت بالا» با 50 هزار نصب تا «آنتی ویروس قدرتمند اریکه» با 100 نصب به چشم می خورد.
براساس گزارش مرکز ماهر تحلیل دسته های مختلف از آنتی ویروس های ایرانی منتشر شده در مارکت ها نشان می دهد که بسیاری از آنها بارها با اسامی مختلف و توسط افراد مختلف منتشر شده اند، از این رو می توان نتیجه گرفت که این برنامه ها از روی برنامه های open source ساخته شده و صرفا با تغییر آیکون منتشر شده اند. در اغلب موارد، هدف از این کار استفاده از سرویس های تبلیغاتی داخل این برنامه ها و درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغ به کاربران است. استفاده از سرویس های تبلیغاتی مثل عدد و سرویس ارسال نوتیفیکیشن پوشه (برای ارسال تبلیغات نوتیفیکیشنی) در این برنامه ها رایج است.
نکته دیگر این که برخی از آنتی ویروس ها با کد یکسان بیش از 15 بار روی مارکت های ایرانی منتشر شده اند. متاسفانه بسیاری از این آنتی ویروس ها عملکرد درستی برای تشخیص بدافزارههای اندروییدی ندارند و همه هفت دسته ای که بررسی شدند یا کاملا بدون هیچ تحلیلی هستند و یا تحلیل بسیار ابتدایی دارند که قابل قبول نیست و نمی تواند از دستگاه  اندروییدی در برابر تهدیدات دفاع کند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.