تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 22, 2018
16:12 شنبه، 1ام دیماه 1397
کد خبر: 96548

ایران برای رشد اقتصادی به فناوری بلاک چین چشم دوخته است

طبق گفته مقامات رسمی ایران، انضمام و به کارگیری فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌تواند رونق موردنیاز کشور را در بخش اقتصادی فراهم کند.
 
علیرضا دلیری، معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اظهار داشت که فناوری بلاک چین می‌تواند پلتفرمی را برای ایران به ارمغان آورد که به وسیله آن مراودات خود را با شرکای تجاری‌اش در سرتاسر جهان ادامه دهد. وی همچنین افزود که بیش از ۱۰۰ کشور با به‌کارگیری کاربردهای مختلف و گسترده بلاک چین، در حال بهره‌برداری از مزایای آن هستند.
 
دلیری با اشاره به اینکه کشورهایی نیز وجود دارند که از بابت رشد روزافزون کاربردهای بلاک چین نگران هستند، اعتقاد دارد که مزایای آن از معایبی که در پی خواهد داشت، بسیار بیشتر است. وی همچنین افزود که سازمان او به دنبال چگونگی نحوه به کارگیری بلاک چین، در توسعه زمینه‌های مختلف اقتصاد کشور در آینده است.
 
در این گزارش، دلیری با اشاره به این نکته گفته است: با توسعه و قدرت بخشیدن به زیرساخت‌های فناوری بلاک چین با کمک دولت و بخش خصوصی، این امر ممکن است.
 
پس از اینکه گفتگوها به این موضوع کشیده شد که کاربردهای بلاک چین چگونه می‌توانند به اقتصاد کمک کنند، وی اشاره کرد که رشد مبتنی بر فناوری، از نقاط فروش قابل توجه بلاک چین محسوب می‌شود و چیزی است که هرکشوری به آن نیاز دارد.
 
به این ترتیب او تصریح کرد که حرکت هماهنگ با دیگر ملت‌ها برای اطمینان از دستیابی به برخی مزایای فناوری‌های نوظهور و به‌خصوص بلاک چین، برای ایران امری ضروری محسوب می‌شود.
 
دلیری و دیدگاه‌ او نسبت به ارزهای دیجیتال پس از اینکه اوایل سال جاری اعلام کرد دولت ایران در حال طرح‌ریزی بستری برای توسعه یک ارز دیجیتال ملی است، به سرتیتر خبرگزاری‌ها تبدیل شد. او در این باره اظهار داشت که این ارز دیجیتال بصورت توکن وبا پشتوانه ریال، ابزاری برای موسسات مالی کشور جهت دادوستد با شرکای بین‌المللی و باهدف دور زدن تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا فراهم خواهد کرد.
 
در پی نتایج مستقیم تحریم‌های آمریکا، صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال نظیر بایننس اعلام کرده‌اند که برای دورماندن از جریمه‌ها و باقی ماندن در فهرست صلاحیت‌داران از نظر دولت آمریکا، از سرویس‌دهی به کاربران ایرانی در پلتفرم‌هایشان خودداری خواهند کرد. این موضوع به وضعیت هنوز نامشخص دولت به قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال نیز ارتباط دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.