تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 22, 2018
18:00 شنبه، 1ام دیماه 1397
کد خبر: 96575

بیت کوین؛ ابزار دور زدن تحریم برای دانشجویان ایرانی مقیم بریتانیا

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به نوعی سبب جداشدن این کشور از اقتصاد جهانی شده است. آخرین قربانیان این حادثه سیاسی نیز دانشجویان بوده‌اند.
 
با استناد به گاردین، صدها دانشجوی ایرانی حاضر در بریتانیا از خدمات بانکی محروم شده‌اند. از این رو آن‌ها در پرداخت مخارج خود که شامل شهریه دانشگاه می‌شود، ناکام مانده‌اند. برای نمونه یک دانشجوی حقوق ۲۳ ساله‌‌ای که در دانشگاه ردینگ مشغول تحصیل است، گفته شده که یا به ایران برود و با پول نقد برگردد و یا از دوره تحصیلی خود اخراج خواهد شد.
 
مای ساتو از اساتید دانشگاه ردینگ در این باره افزود: حتی اگر مخارج هزینه پرواز نیز جمع‌آوری شود، الزام این دانشجو به انتقال مقادیر بالایی پول نقد از ایران که جز کشورهای پرخطر طبقه‌بندی شده است، انتقاد قابل توجیهی را به سوی دانشگاه وارد می‌کند. او خودش نیز احساس می‌کند که حمل چندصد پوند پول نقد کار خطرناکی است.
 
گرایش دانشجویان به استفاده از بیت کوین
با توجه به اینکه راه حل خاصی در حوزه جهانی وجود ندارد، بسیاری از دانشجویان مجبور شده‌اند که خود برای دور زدن تحریم‌های رییس جمهور آمریکا علیه کشور ایران اقداماتی را به عمل آورند.
 
بنابر گزارش گاردین از یک گفتگو، بسیاری از دانشجویان ایرانی به استفاده از ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین، به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی بین المللی، روی آورده‌اند. پروتکل بنیادین ابزار پرداختی بیت کوین غیرمتمرکز است. در نتیجه، هیچ نهاد متمرکزی نمی‌تواند بر عملکرد آن کنترل داشته باشد. به موجب رمزنگاری سرتاسری در پروتکل بیت کوین، تراکنش‌های صورت گرفته در بستر آن تا حدی ناشناس هستند.
 
بنابرین هر پدر و مادر ایرانی که فرزندشان در خارج از کشور تحصیل می‌کند، می‌تواند از صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران، مقداری بیت کوین خریداری کند و آن را به کیف پول اقوام خود در خارج از کشور ارسال کند. بدین ترتیب فرد گیرنده می‌تواند بدون نیاز به واسطه و به صورت آنلاین، بیت کوین دریافتی را از طریق صرافی به پول رایج تبدیل کند.
 
کل این فرآیند می‌‎تواند بدون نیاز به داشتن مجوز از طرف نهادهای دولتی صورت بگیرد. البته، شهروندان در برخی از کشورها، به دلیل وجود نگرانی های پول شویی و تامین مالی تروریسم، ملزم به گزارش تراکنش‌های خود با ارز دیجیتال هستند. دولت ایران اساسا با ارزهای دیجیتال مخالفت کرده و بر استفاده از آن ممنوعیت اعمال کرده است.
 
اعمال ممنوعیت بر استفاده از بیت کوین
بنابر گزارش CCN در ماه جولای، مردم ایران علی‌رغم محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت، همچنان برای دورزدن تحریم‌های آمریکا اقدام به خرید بیت کوین با قیمت بالا می‌کردند.
 
یک تریدر ناشناس ایرانی، در گفتگو با CCN اعلام کرد که مقدار زیادی بیت کوین خریداری کرده زیرا معتقد است که بانک مرکزی نمی‌تواند شرایط نابسمان اقتصادی را حل کند. او در ادامه می‌گوید:
 
در بسیاری از گزارش‌ها خوانده‌ام که مردم کشورهای چین و ونزوئلا نیز در زمان بحران اقتصادی چنین کاری را انجام می‌دادند.
 
ظاهرا والدین ایرانی که تصمیم بگیرند هزینه‌های آموزشی فرزندانشان را با استفاده از بیت‌کوین پرداخت کنند، با شرایط پرخطری مواجه خواهند بود؛ مگر آنکه ایران با تجدید نظر در موضع خود نسبت به ارزهای دیجیتال موافقت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.