رسانه‌های اجتماعی

December 23, 2018
18:35 یکشنبه، 2ام دیماه 1397
کد خبر: 96587

۲ شرط حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در فاز دوم

معاون وزیر ارتباطات گفت: ۲ دغدغه در مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی داریم؛ اینکه نیاز آنها را تامین کنیم و دوم بیت‌المال را بیهوده حرام نکنیم و سخت‌افزار بخریم که بعداً نتوانند استفاده کنند.
 
حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره مراحل بعدی حمایت از دو پیام رسان منتخب بین ۷ پیام رسان داخلی، اظهار داشت: پس از انجام غربالگری بین 7 پیام رسان داخلی ۲ پیام رسان برای حمایت بیشتر انتخاب شدند و مرحله بعدی حمایت‌ها یک پکیج شامل حمایت های فنی و غیرفنی است که مرکز ملی فضای مجازی جزئیات آن را به طور رسمی اعلام خواهد کرد.
 
وی با تاکید دوباره بر اینکه حمایت های بیشتر در این مرحله تنها فنی نیست، گفت: بخش فنی را وزارت ارتباطات انجام می‌دهد و سایر بخش‌ها را دیگر دستگاه‌های مسئول انجام خواهند داد.
 
فتاحی ادامه داد: معتقدیم همه داستان بحث فنی نیست و اگر این طور بود امروز آنها با ۳۰ تا ۴۰ سرور می‌توانستند ۱۰ میلیون کاربر را پوشش دهند اما کاربر کجاست؟ اگر مشکل فقط فنی و سخت افزاری بود امروز این مشکلات وجود نداشت و حداقل ۱۰ میلیون کاربر داشتند؛ اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد مشکل در جاهای دیگری است که مرکز ملی فضای مجازی در حمایت جدید پای کار آمدن دستگاه‌های دیگر را رصد می‌کند زیرا در فاز نخست دستگاه‌های دیگر پایه کار نیامدند.
 
* 2 دغدغه اصلی مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های داخلی
 
وی در پاسخ به این سوال که چه بخشی از حمایت های فنی و سخت‌افزاری نهایی شده است؟ گفت: نوع حمایت‌ها را در اختیار خود پیام رسان ها گذاشته ایم که معماری سخت‌افزاریشان را بیاورند و با حضور خودشان، متخصصان حوزه و کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی آنچه که واقعا از لحاظ زیرساخت فنی نیاز دارند با مدیریت مرکز ملی فضای مجازی در اختیارشان قرار دهیم.
 
فتاحی توضیح داد: یعنی چیزی نیست که بخواهیم بگوییم 100 یا 20 سرور به آنها می‌دهیم زیرا 2 دغدغه داریم؛ نخست اینکه نیاز مندی آنها را تامین کنیم و دوم اینکه بیت المال را الکی حرام نکنیم، یعنی الکی پول ندهیم سخت افزار بخریم یا امکانی را آماده کنیم که بعداً نتوانند استفاده کنند.
 
*پاسخ به گلایه 5 پیام‌رسان به انتخاب 2 پیام‌رسان برتر
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اینکه دیگر پیام رسان های داخلی از اینکه ۲ پیام رسان به عنوان برتر انتخاب شده‌اند گلایه دارند و می‌گویند مسئولان حتی از فعالیت‌شان بازدید نکردند که نتیجه کارشان را ارزیابی کنند، گفت: ارزیابی همه جانبه توسط مرکز ملی فضای مجازی انجام شده و معیارهای مختلفی از جمله مسائل فنی، غیرفنی، تعداد کاربران و عملکرد یکساله مدنظر قرار گرفته است، قرار بر این است که مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه تصمیم‌گیری و مرجع باشد، در نهایت نیز اگر 2 تای دیگر انتخاب می‌شدند باز دیگران اعتراض می‌کردند.
 
 وی خاطر نشان کرد: اما نکته مهم اول این است که حمایت ها متوقف نمی شود اگر ایده جدید داشته باشند باز از آنها حمایت می‌شود و دوم اینکه تمامی آنها پیشرفت داشتند، برخی می‌گویند آنها شکست خوردند اتفاقاً همه آنها برای ادامه کار ایده دارند و هیچکدام متوقف نشده اند، شاید برتر اعلام شدن 2 پیام رسان کار را برای دستگاه‌های مسئول آسان تر کند و بدانند که به جای 7 پیام‌رسان با 7 ایده و عقیده با 2 پیام رسان طرف هستند و تکلیف خود را بهتر بدانند.
 
فتاحی تصریح کرد: وزارت ارتباطات به شدت برای حمایت از پیام رسان های داخلی پایه کار است اما به اینکه برای پاگرفتن داخلی ها خارجی ها را ببندیم و فیلتر کنیم اعتقاد نداریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.