اپلیکیشن

تلفن همراه

December 24, 2018
15:22 دوشنبه، 3ام دیماه 1397
کد خبر: 96623

در چهارمین اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی مطرح شد: اعتماد کاربران به اپ‌های خارجی اشتباه است

وجود اپلیکیشن‌های آلوده، اپلیکیشن‌های دارای  باگ‌های عمدی و غیرعمدی و مهم‌تر اینکه ترجیح کاربران کشور به استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی نسبت به داخلی از جمله دغدغه‌هایی است که کارشناسان در چهارمین اجلاس وب فارسی به آن تأکید کردند. کارشناسان معتقد هستند یک تفکر غلط در بین کاربران ایرانی وجود دارد و آن این است که اپلیکیشن‌های خارجی را بهتر و امن‌تر از اپلیکیشن‌های داخلی می‌دانند.
 
ناآشنا به امنیت سایبری
در این اجلاس یکی از سخنرانان بر امنیت سایبری بیش از پیش تأکید کرده و راهکارهایی برای مقابله با آسیب‌پذیری‌ها ارائه داد. میلاد نوری برنامه‌نویس و فعال در زمینه کسب و کارهای نوین با بیان اینکه 50 میلیون نفر در کشور تلفن همراه هوشمند دارند و این میزان کاربر یکی از نکات کلیدی کسب و کارهای نوین است، گفت: برای تولید یک اپلیکیشن یا راه‌اندازی کسب و کاری نوین در فضای مجازی باید به 3 موضوع مهم که همانا رفتارشناسی کاربران، بررسی آسیب‌پذیری‌های اپلیکیشن‌ها و به حداقل رساندن آسیب‌ها است، توجه کرد. نوری با اشاره به 500 اپلیکیشن آلوده‌ای که از سوی یکی از شرکت‌های تولید و توزیع و از سوی وزیر ارتباطات افشا شد، اشاره کرد و افزود: نه تنها کاربران ایرانی نسبت به آسیب‌های امنیتی اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی آگاهی و دانش کافی ندارند، بلکه آنها به‌دلیل یک تفکر غلط اپلیکیشن‌های خارجی را بهتر از اپلیکیشن‌های داخلی می‌دانند و از نظر امنیتی به آنها اعتماد می‌کنند در صورتی که اگر دسترسی‌های اپلیکیشن‌های داخلی را با خارجی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم دسترسی‌های غیرضروری اپلیکیشن‌های خارجی بسیار بیشتر از اپلیکیشن‌های داخلی است.
این برنامه‌نویس در ادامه گفت: با وجود دسترسی‌های غیرضروری در یک اپلیکیشن از آنجایی که بیشتر کاربران دانش کافی درباره امنیت سایبری ندارند بدون هیچ حساسیتی دسترسی‌ها را نیز در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهند به همین دلیل باید آگاهی و دانش کاربران را افزایش داد تا کاربران بدانند که نباید به صرف خارجی بودن به این اپلیکیشن‌ها اعتماد کرد. مهم‌تر اینکه کاربران نباید برنامه‌ها را از درگاه‌های غیرمعتبر برنامه نصب کنند، چراکه معمولاً اپلیکیشن‌های آلوده نیز از طریق کانال‌های غیررسمی توزیع و نصب می‌شوند.
وی افزود: معمولاً اپلیکیشن‌های داخلی در مقایسه با اپلیکیشن‌های خارجی دارای دسترسی‌های کمتر و ضروری هستند اما برخی آن را به شکل منفی رسانه‌ای می‌کنند و این کار به ضرر محصولات داخلی تمام می‌شود.
مدیرعامل دو کسب و کار نوین با تأکید بر اینکه دانش مدیران کسب و کارهای نوین نیز درزمینه امنیت سایبری اندک است، گفت: مدیرانی که به‌دنبال طراحی و ساخت اپلیکیشنی برای کسب و کار خود از طریق سفارش به برنامه‌نویسان هستند باید اپلیکیشن را بوسیله متخصصان بیرون از مجموعه آزمایش کنند، چرا که ممکن است اپلیکیشن‌هایی که برنامه‌نویسان طراحی می‌کنند دارای باگ‌های ناخواسته و عمدی باشد و این باگ‌ها تنها باید از سوی متخصصان خارج از مجموعه شناسایی و رفع شوند. وی با اشاره به وجود یک باگ ناخواسته در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی که منجر به افشا شدن شماره تماس کاربر می‌شد، گفت: باگ‌های ناخواسته صدمات جبران‌ناپذیری به صاحبان اپلیکیشن وارد کرده و موجب بی‌اعتمادی کاربران می‌شود به همین دلیل شناسایی و رفع آنها از ضروریات است.
این برنامه‌نویس در ادامه درباره سوءاستفاده‌های عمدی از طرف مجموعه تولید و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن نیز گفت: برخی نمونه‌های کشف شده نشان می‌دهد برخی از برنامه‌نویس‌ها دست به کارهای شیطنت‌آمیزی می‌زنند. به‌عنوان مثال پیامک‌های مدیرعامل به دیتاسنتر یا اینکه لیست مخاطبان کاربر به دیگران ارسال شده است. حتی در اپلیکیشنی که برای یکی از تاکسیرانی‌ها تولیده شده، برداشت وجه صورت گرفته است به همین دلیل باید برنامه‌های نوشته شده از نظر امنیت داخلی از سوی متخصصان خارج از مجموعه چک شوند.
 
همسو بودن تبلیغات با علاقه کاربران
در این مراسم درباره دیجیتال مارکتینگ در فضای مجازی نیز سخن گفته شد اینکه اکنون دیگر شیوه‌های تبلیغات در فضای مجازی کارساز نیست و طبق مطالعات جدید صورت گرفته از سوی متخصصان فناوری باید به سمت تغییر شیوه‌های تبلیغات در فضای مجازی رفت.
عادل طالبی کارشناس دیجیتال مارکتینگ با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در سال 2019 در زمینه تبلیغات در فضای مجازی حرف اول را خواهد زد، گفت: اکنون دنیا در استفاده از دیجیتال مارکتینگ به سمت شخصی‌سازی آگهی‌های تبلیغاتی در فضای مجازی می‌رود، به طوری که تبلیغات در این فضا مطابق و متناسب با شخصیت و علایق فرد خواهد بود و هر کاربری تبلیغات متناسب با خود را دریافت خواهد کرد.
طالبی با بیان اینکه اکنون دنیا به سمت افزایش اعتبار تبلیغات در فضای مجازی حرکت می‌کند، افزود: ما نیز در کشور باید روی اعتبار دیجیتال مارکتینگ کار کنیم. اکنون بر همه عیان شده است که مشتریان دیگربه تبلیغات برندها اعتماد ندارند و روی تبلیغات در فضای مجازی کلیک نمی‌کنند. دیجیتال مارکتینگ قرار بود منجر به درآمدزایی شود و اکنون به‌دلیل از دست دادن اعتبار باعث از بین رفت درآمدها شده است و باید به شیوه‌های نوین اصلاح شود.
این کارشناس معتقد است دیگر زمان استفاده از تبلیغات در فضای مجازی در هر زمان و مکان گذشته است و باید به سمت تبلیغات اعتباری پیش رفت و متأسفانه این روزها در صفحات وب سایت‌های خبری پر از آگهی‌های تبلیغاتی است که هیچ تناسبی با محتوای آن صفحه ندارد. به‌عنوان مثال در کنار اخبار سیاسی، تبلیغات کفش قرار گرفته، این درحالی است که طبق تبلیغات نوین در فضای مجازی باید آگهی‌های تبلیغاتی در این محیط متناسب با محتوا و علایق کاربران قرار گیرد. به‌عنوان مثال در کنار مطالب آموزشی، آگهی‌های آموزشی و در کنار اخبار سیاسی، آگهی‌هایی مانند معرفی کتاب‌های سیاسی و… ارائه شود.
این فعال عرصه تبلیغات در فضای مجازی در ادامه با بیان اینکه دنیا به سمت استفاده از بازاریابی محتوا و ویدئو می‌رود، افزود: از سوی دیگر یکی از تأثیرگذارترین کارها در توسعه کسب و کارها توجه به نظرات کاربران است، چرا که این روزها کاربران با توجه به نظرات مردم دست به انتخاب می‌زنند.
حمیدرضا محمودی یکی از فعالان وب فارسی نیز در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ما تبلیغات اعتباری دیده نمی‌شود، گفت: در وب سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها تبلیغات هیچ تناسبی با رفتار کاربران ندارد.
محمودی با بیان اینکه اکنون در دنیا تبلیغات را بر اساس علایق کاربران در فضای مجازی نشان می‌دهند، افزود: وقتی کاربری در صفحات مجازی به‌دنبال محتوای خاص یا محصول خاصی می‌رود، اطلاعات کاربران ذخیره شده و پرونده‌ای برای او تشکیل می‌شود و بعد از آن محتوا و تبلیغات مختص با علایق او ارائه می‌شود چون طبق تحقیقات مشخص شده است وقتی تبلیغات مطابق با علایق کاربران ارائه نشود، بی‌تأثیر خواهد بود و کسب وکارها نمی‌توانند از طرق این‌گونه تبلیغات به درآمدزایی برسند.
وی با اشاره به اینکه باید قبل از تبلیغ در فضای مجازی رفتار، جنسیت، علایق و… کاربر را شناخت، گفت: باید بازار هدف را شناسایی کرده و بر اساس نیاز کاربر کار تبلیغاتی انجام داد در غیر این صورت کسب و کارها در فضای مجازی با شکست مواجه می‌شوند به همین دلیل کارآفرینان یا فرد دیگری که می‌خواهد کسب و کار نوینی را راه‌اندازی کند باید همزمان با توسعه محصول خود به بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی نیز بپردازد تا بتواند در کار خود موفق باشد.
 
یک حاشیه خبرساز
چهارمین اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی هفته گذشته در حالی با حضور کارآفرینان و میهمانان حاضر از جمله تورج کاظمی رئیس پلیس فتا استان تهران، حمیدرضا احمدیان مدیر کل نوآوری فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با معرفی برترین وب‌های فارسی در تالار کوثر برگزار شد که به‌دلیل به هجو کشیده شدن گفت‌و‌گو با یکی از میهمانان دعوت شده در این مراسم، احمدیان مدیر کل نوآوری فناوری وزارت ارتباطات که یکی از سخنرانان بخش پایانی مراسم بود، این اجلاس را ترک کرد تا بر خلاف سه دوره گذشته کسی از دولتی‌ها سخنران این اجلاس نباشد. در بخش پایانی این اجلاس برنامه‌ها مطابق با کنداکتور پیش نرفت و نه تنها سخنرانی حمید رضا احمدیان مدیرکل نوآوری به تأخیر افتاد، بلکه گفت‌و‌گوی دوستانه و صریحی که قرار بود بین یکی از میهمانان فعال در عرصه تبلیغات غذا با مصاحبه‌کننده انجام شود، متأسفانه هر دو طرف (مصاحبه شونده و مصاحبه کننده) آداب مصاحبه را رعایت نکردند و گفت‌و‌گویی که قرار بود چالشی و صریح باشد به رد و بدل شدن کلمات و رفتارهای ناشایست مبدل شد.
گفتنی است در این مراسم از بین 250 شرکت‌کننده وب سایت که از سوی 20 داور ارزیابی و انتخاب شده بود عنوان‌های اول تا سوم به ترتیب به وب سایت پلیس فتا با مدیریت حامد محمدی، فست کلیک با مدیریت حمیدرضا محمودی و ویراستیاران با مدیریت مهدی صالحی رسید. این وب سایت‌های فارسی در 4 سطح توسعه زبان فارسی، تعامل و پویایی (طراحی، برنامه نویسی، ارتباط‌گیری و خلاقیت)، امنیت سایبری و سرآمدی (میزان بهره‌وری، تحول دیجیتال، بهره‌گیری از فضای مجازی، فناوری اطلاعات، بهبود عملکرد، رضایت مشتریان و نوآوری) انتخاب شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.