تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 25, 2018
19:04 سه شنبه، 4ام دیماه 1397
کد خبر: 96665

نصب روزانه ۶ خودپرداز جدید برای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸

اگرچه سال جاری از لحاظ نوسانات قیمت،‌ سال خوبی برای ارزهای دیجیتال نبوده است اما شمار دستگاه‌های خودپرداز (ATM) در سراسر دنیا، افزایش دو برابری را تجربه کرده و تعداد آن به بیش از ۴,۰۰۰ دستگاه رسیده است.

با وجود اینکه فراز و نشیب قیمت ارزهای دیجیتال سریع‌تر از تغییر شخصیت بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی بوده اما پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال، روز به روز در حال نزدیک‌ شدن است.

نمودار زیر توسط شرکت تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال «دیتا لایت (Data Light)» منتشر شده است و نشان‌دهنده روند صعودی بزرگی در آمار نصب دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال، در سال جاری است.

افزایش تعداد دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال

یکی از شگفت‌انگیزترین ارقامی که از آمار منتشر شده توسط Data Light به‌دست می‌آید این است که در سال ۲۰۱۸، روزانه به‌طور میانگین ۶ دستگاه خودپرداز جدید نصب شده است. یکی از عناصر اصلی یکپارچگی و پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال، این است که برای عموم در دسترس باشد و این مسئله دقیقاً همان چیزی است که افزایش دستگاه‌های خودپرداز نشان می‌دهد.

برخی از جالب‌ترین اطلاعات ارائه شده توسط این آمار، این است که از ۴,۰۵۱ دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتالی که اکنون در سرتاسر دنیا وجود دارد، تقریباً همه آنها بیت کوین را پشتیبانی می‌کنند. در حالی‌که لایت کوین در ۲,۴۲۱ خودپرداز در دسترس بوده و اتریوم تنها در حدود نیمی از خودپردازها قابل ارائه است. ارز دیجیتال دش (Dash) نیز در ۷۲۹ دستگاه موجود است که به نوبه خود، بسیار قابل‌توجه است.

همچنین ارزهای دیجیتال دیگر مثل زی کش (با ۶۷ دستگاه)، دوج کوین (با ۷۹ دستگاه) و مونرو (با ۱۲۸ دستگاه) آمار تأثیرگذاری را ارائه داده و ثابت نمودند که پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال، صرفاً حول دو یا سه ارز برتر بازار نمی‌چرخد.
بخش عمده‌ای از فرآیند نصب خودپردازها در ماه‌های ابتدایی سال جاری، زمانی که قیمت بیت کوین تحت تأثیر جهش آن در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ هنوز نسبتاً بالا بود، انجام شده است.

سایر آمار جالب مربوط به دستگاه‌های خودپرداز در سال ۲۰۱۸

یکی دیگر از منابع عالی برای بررسی آمار خودپردازهای ارز دیجیتال، وب‌سایت Coin ATM Radar می‌باشد. در نقشه خودپردازهای این وبسایت، تعداد ۴,۰۸۵ دستگاه در ۷۶ کشور جهان قرار گرفته‌اند. بر اساس این نقشه، ۱,۲۵۸ خودپرداز بیت کوین در ایالات‌متحده وجود دارند که هزار مورد از این دستگاه‌ها، از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کنند. بنا به اطلاعات درج شده در این وب‌سایت، مجموع کل خودپردازهای موجود در آمریکای شمالی، بالغ‌بر ۳,۱۵۷ دستگاه می‌باشد.

بریتانیا بیش از ۲۰۰ دستگاه را در خود گنجانده است در حالی که مرکز اروپا شامل ۷۵۰ خودپرداز می‌باشد. آمریکای جنوبی نیز سهم چندانی در شمار خودپردازها نداشته و تنها ۶۵ دستگاه در این منطقه وجود دارد. استرالیا با مجموع ۵۴ دستگاه، پس از آمریکای جنوبی قرار دارد.

افزایش چشمگیر دستگاه‌های خودپرداز در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که مردم بیشتر از گذشته، ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ارزهایی با کاربردهای مشابه ارزهای سنتی (فیات) در نظر می‌گیرند که چشم‌انداز بسیار خوبی برای این صنعت است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.