اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 26, 2018
15:39 چهارشنبه، 5ام دیماه 1397
کد خبر: 96671

مدیرعامل کافه بازار: گزارش مرکز ماهر درباره تخلف برنامه‌های مربوط به اینستاگرام را بررسی می‌کنیم

کافه بازار گزارش‌های مرکز ماهر مبنی بر تخلفات برخی از اپلیکیشن‌های مربوط به اینستاگرام را به صورت دقیق‌تر بررسی ونتایج را اعلام خواهد کرد.
 مدیرعامل کافه بازار با بیان این مطلب افزود: «گزارش‌های اعلام شده از سوی مرکز ماهر مبنی بر تخلفات برخی از اپلیکیشن‌های مربوط به اینستاگرام که روی مارکت‌های ایرانی از جمله کافه بازار قرار گرفته‌اند، نیاز به بررسی دقیق‌تر تیم فنی دارد و به زودی نتایج این بررسی‌ها اعمال خواهد شد.»
 
امین امیرشریفی با یادآوری اینکه پیش از این نیز مرکز ماهر چنین گزارش‌هایی را درباره اپلیکیشن‌های مرتبط با اینستاگرام درکافه بازار ارائه کرده بود، ادامه داد:‌ «ما آن گزارش را نیز در کافه بازار به کمک تیم فنی خود و توسعه‌دهندگان آن برنامه‌ها بررسی کردیم. برخی از این برنامه‌ها دچار مشکل بودند که حذف شدند، برخی نیز مشکل خود را برطرف کردند و به بازار برگشتند.» به گفته امیرشریفی گزارش جدید مرکز ماهر نیز به بررسی فنی‌ و امنیتی نیاز دارد تا بعد از جویا شدن نظر برنامه‌نویسان آنها، بتوان درباره مشکلات این اپلیکیشن‌ها به سرعت تصمیم گرفت.
 
او در پاسخ به این که آیا تا پیش از روشن شدن نتیجه بررسی‌ها، این اپلکیشن‌ها به حالت تعلیق در می‌آیند یا خیر، تاکید کرد: «روشن شدن این موضوع نیاز به بررسی دارد. ضمن اینکه مرکز ماهر نیز در گزارش اخیر خود گفته است برخی از این اپلیکیشن‌ها تغییراتی پیدا کرده‌اند و ممکن است مشکل آنها برطرف شده باشد. برخی از توسعه‌دهندگان این نرم‌افزارها ادعا کرده‌اند که مشکل خود را برطرف کرده‌اند بنابراین ما باید بررسی کنیم آیا این گزارش آنها در حال حاضر معتبر است یا اینکه مشکلات این برنامه‌ها برطرف شده است.»
 
روز دوشنبه (سوم دی‌ماه) بود که مرکز ماهر با انتشار گزارشی، از سرقت اطلاعات حدود ۱ میلیون حساب‌ کاربری اینستاگرام توسط اپلیکشن‌های موجود در مارکت‌های ایرانی تحت عناوینی همچون «فالوئریاب»، «لایک بگیر»، «آنفالویاب» خبر داده و اعلام کرده بود: «بیش از ۲۰۰ برنامه اندرویدی که در مارکت‌های داخلی خدمات مرتبط با اینستاگرام ارائه می‌دهند انتخاب و بررسی شدند. از میان حدود ۱۰۰ برنامه‌ای که برای ارائه خدمات، نیاز به ورود به حساب اینستاگرام کاربری داشتند بیش از ۵۰ برنامه سارق اطلاعات کاربران شناسایی شدند.»
 
امین امیرشریفی درباره مکانیزم نظارتی کافه‌بازار بر نرم‌افزارهایی که روی این فروشگاه اپ‌های موبایلی عرضه شده‌اند نیز گفت:‌ «ما نظارتی روی این اپلیکشن‌ها داریم و موقع انتشار و به روز رسانی آنها بررسی‌هایی را انجام می دهیم اما ممکن است آپدیت نسخه اپ سمت کلاینت نیاید و سمت سرور هر روز و هر لحظه تغییراتی اتفاق بیفتد. ما روی موارد حساس یا آنچه که از سمت کاربران به ما گزارش داده می‌شود بررسی بیشتری انجام می‌دهیم و عکس‌العمل نشان می دهیم.»
 
مدیرعامل کافه بازار همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به روشن نبودن وضعیت ادامه فعالیت هاتگرام و طلاگرام آیا برنامه‌ای برای حذف این نسخه‌های فارسی تلگرام دارید یا خیر، اعلام کرد: «ما تصمیم خاصی برای آنها نداریم. در مورد موضوع تلگرام با دستور قضایی مبنی بر بحث حذف آن از مارکت‌ها اقداماتی انجام شد و برخی از کلاینت‌های آن نیز حذف شدند. اما به نظر می‌رسد هاتگرام و طلاگرام مشکل خاصی نداشتند و باقی مانده‌اند. هرچند اطلاعی از ادامه یا توقف فعالیت آنها در آینده نداریم.»
 
پیش‌تر حسام آرمندهی رئیس هیات مدیره کافه بازار نیز در توئیتر خود در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر اینکه آیا در قبال تلگرام طلایی و هاتگرام احساس مسئولیت نمی‌کنید و برنامه‌ای برای حذف آنها ندارید، اعلام کرده بود: «اگر مشکلی در مورد این دو نسخه فارسی تلگرام وجود داشت، احساس مسئولیت اصلی را باید تلگرام می‌کرد و به جای سکوت و تماشا هشدار می‌داد. حتی امکان فنی قطع دسترسی داشت و دارد. وقتی دورف مدیرعامل تلگرام چنین نکرد، منطقی نبود که کافه بازار با اطلاعات و امکانات به مراتب کمتر، کاسه‌ داغ‌تر از آش برای کاربران اپلیکیشن دیگری شود.»
 
این اظهارات آرمندهی در حالی عنوان شده است که اکانت رسمی تلگرام نیز چندی پیش در مورد نسخه‌های غیر رسمی این پیام‌رسان به کاربران تلگرام طلایی و هاتگرام هشدار داده بود: «برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، توسط تلگرام ایجاد نشده و امن نیست. ما فقط در صورت استفاده از برنامه‌های رسمی تلگرام، قادر به تضمین امنیت شما هستیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.