لبه تکنولوژی

December 26, 2018
18:07 چهارشنبه، 5ام دیماه 1397
کد خبر: 96692

پیش‌بینی فوربس برای سال آینده دنیای تکنولوژی

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۸، بسیاری از مدیران ارشد تکنولوژی با خوش‌بینی و کمی ابهام به سال آینده نگاه می‌کنند و دنبال پاسخ به این سوالات خود هستند که تکنولوژی‌های نوظهور و نوآوری‌ها چه تاثیری روی شرکت آنها خواهد گذاشت؟
 
معایب و مزیت‌های استفاده‌ گسترده از دستگاه‌های متصل به اینترنت، فرآیند‌های خودکار شبکه و دیگر تکنولوژی‌های جدید نامعلوم است. در سال ۲۰۱۹ این موضوع وضوح بیشتری برای سازمان‌ها و کاربران خواهد داشت. این سال پر از تکان‌ها، ترس‌ها و چالش‌هاست؛ اما باعث ایجاد یکپارچگی و درک بهتری از تکنولوژی‌های جامعه‌ بیش از اندازه متصل ما خواهد شد. فوربس در گزارشی سه پیش‌بینی برای سال ۲۰۱۹ را در نظر گرفته که در ادامه می‌خوانید: 
 
درز‌های امنیتی در اینترنت اشیا
در سال ۲۰۱۹ شاهد درز‌های امنیتی وسیعی خواهیم بود که بخش بزرگی از آن به دلیل مشکلات امنیتی دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاست. سازندگان این دستگاه‌ها برای پایین نگه داشتن هزینه‌ تولید، از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند صرف نظر کرده‌اند. حالا با وجود تعداد زیادی از دستگاه‌های حفاظت‌ نشده‌ای که اطلاعات ارزشمند کاربران را داخل خود دارند، شرایط برای درز‌هایی با مقیاس بالا فراهم شده است.
 
پیش‌بینی ما این است که این درز‌ها آن‌قدر وسیع خواهند بود که باعث تغییر نگرش کاربران، توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان درباره‌ امنیت دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا شود. ابتدا این درک شکل‌ می‌گیرد که هیچ راه‌حل سریعی برای بهبود درز‌های امنیتی این دستگاه‌ها وجود ندارد و تنها راه‌حل موجود، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه روی مهندسی دوباره و امنیت این دستگاه‌هاست.
 
اولویت توسعه‌دهندگان آینده، امنیت خواهد بود، نه راحتی در دسترسی. در حالی که ممکن است این امر باعث کاهش سرعت توسعه‌ سریع و استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا شود، وجود آن برای موفقیت طولانی‌مدت این تکنولوژی ضروری خواهد بود. از طرف دیگر همین درز‌ها و جست‌وجوی راه‌هایی برای مقابله با خطرات آینده به تکنولوژی‌های دیگری همچون یادگیری ماشین سرعت می‌بخشد.
 
اتوماسیون برای نجات
در مواجهه با حجم بی‌سابقه‌ای از داده‌ها و خطرات امنیتی که مرتبط با دستگاه‌هایی هستند که پیش از این بی‌ضرر بوده‌اند، تقاضای بیشتری برای تکنولوژی‌ها به وجود می‌آید که هم در حال تکامل‌اند و هم نوظهور، تا کار طاقت‌ فرسای نظارت بر داده‌ها و تشخیص خطرات را انجام دهند. در سال ۲۰۱۹ اتوماسیون و هوش مصنوعی از طریق یادگیری ماشین آن‌قدر پیشرفت می‌کنند که به گزینه‌ای معقول برای کسب‌وکارها تبدیل می‌شوند. همچنین شبکه‌ نرم‌افزارمحور یا SD-WAN به سرعت و به دلیل انعطاف‌پذیری و سازگاری آن با راه‌حل‌های اتوماسیون و حل مشکلات امنیتی محبوب می‌شود.
 
مدیران ارشد تکنولوژی، برای اینکه بتوانند در سال ۲۰۱۹ موثر و همگام با پیشرفت‌ها پیش روند، باید دانش درستی از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون به دست آورند و بدانند که چطور می‌توان از این تکنولوژی‌ها در استراتژی‌های طولانی‌مدت فناوری اطلاعات استفاده کرد. چنین موضوعی به معنای تغییر در ذهنیت و استراتژی عملی سازمان است. از سوی دیگر، در صورت بروز درزهای جدی نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند به سراغ آنها بروند. یکی از اصلی‌ترین تکنولوژی‌ها در این زمینه شبکه‌ نرم‌افزار محور گسترده یا SD-WAN است. شبکه‌ نرم‌افزار محور گسترده به سرعت و به دلیل اتوماسیون درونی خود به راه‌حل انتخابی بسیاری از سازمان‌ها تبدیل خواهد شد. نیاز به پاسخ سریع به خطرات باعث جذابیت سیستم‌های خودکار و آماده به کار خواهد بود و چنین چیزی به این معنی است که شاهد استفاده از SD-WAN در مقیاس بالا و در صنایع مختلف خواهیم بود. آیا این تکنولوژی مشکلات را یک‌شبه حل می‌کند؟ احتمال کمی وجود دارد و بخشی از آن به این دلیل است که سازمان‌ها از اتوماسیون برای تشخیص و نه فرایند کامل محافظت در برابر خطرات استفاده خواهند کرد.
 
مدیریت تجربه دیجیتالی (DEM) و زیرساخت‌های نسل بعدی
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مشتریان، توانایی اندازه‌گیری بهینگی و بازگشت سرمایه‌ ابتکار عمل‌های دیجیتالی‌شان است، فعالیت‌هایی که بخش بزرگی از بودجه‌شان را به خود اختصاص داده است.  بدون شک مدیریت تجربه دیجیتالی می‌تواند نتایج قابل اندازه‌گیری مورد نظر مشتریان را در اختیارشان قرار دهد تا صرفه‌جویی‌های کلیدی در کسب‌وکار، فرصت‌های رشد و نتایج سرمایه‌گذاری دیجیتالی خود را ببینند.
 
چالش‌های بزرگ‌تر، یکپارچگی عمیق‌تر
وقتی به پیش رو و سال ۲۰۱۹ نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تکنولوژی‌هایی از جمله هوش مصنوعی، شبکه‌های نرم‌افزار محور و دستگاه‌های متصل به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند. اما از طرفی می‌دانیم که این اتفاق به خودی خود رخ نمی‌دهد.
 
تاثیر درز‌ها در دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا، که به نظر غیرقابل اجتناب می‌رسد، شرکت‌ها را مجبور به توجه و انجام اقدامی عملی می‌کند. هر چقدر این درز‌ها باعث تلاش‌های درمانی پرهزینه و نگرانی‌های عمیق امنیتی بیشتری شود، باعث تغییر نگرش شرکت‌ها نیز می‌شود. چنین اتفاقی باعث جرقه خوردن نوآوری‌های جدید و راه‌حل‌های حتی بیشتری برای مشکلات دوره‌ فوق‌العاده متصل ما می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.