رسانه‌های اجتماعی

December 30, 2018
15:37 یکشنبه، 9ام دیماه 1397
کد خبر: 96774

مجلس به دنبال وضع قانون برای ساماندهی و حمایت

یکی از کاربران بخش فارس من، با ثبت سوژه‌ای درباره وضعیت نامناسب پیام‌رسان‌های بومی، پیگیری حق این پیام‌رسان‌ها را از کسانی که وعده حمایت داده بودند مطالبه کرده‌ است، فارس این مطالبه را پیگیری کرده است.
 
یکی از کاربران فارس در بخش فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «پیام رسان های داخلی، کودکان بی پناه فضای مجازی» سرنوشت وعده حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را پیگیری کرده است.
 
این کاربر نوشته:‌ «زمانی که پیام رسان telegram فیلتر شد واقعا زمان مناسبی بود برای متولد شدن پیام رسان های خوب داخلی و البته پیام رسان هایی هم پا به عرصه گذاشتند و بسیار هم موفق بودند اما هر چه گذشت این پیام رسان ها با بی مهری های بیشتری از سوی آن هایی که مدعی حمایت از پیام رسان های ملی بودند مواجه شدند. در کنار این تلگرام هم به فعالیت خود ادامه داد اما نه به وسیله ی فیلتر شکن ها! آن پیام رسان هایی که اسمشان تلگرام نبود اما واقعا تلگرام بودند… همان هایی که سرور های اختصاص یافته برای دیگر پیام رسان ها را اشغال کرده بودند و بودجه های دیگران برای آن ها خرج می شد خلاصه اینکه پیام رسان های داخلی در وضعیت خوبی به سر نمی برند . . حقوق آنها را از کسانی که قول حمایت داده بودند مطالبه می کنم.»
 
پیگیری فارس
 
بحث پیام‌رسان‌های بومی امروز یکی از مطالبه‌های داغ رسانه ‌ها از مسئولان است و تازه‌ترین اخبار از وضعیت فعالیت پیام‌رسان‌های بومی، وضعیت حمایت‌ از آنها و مجوز فعالیت هاتگرام و طلگرام به طور دائمی از مدیران پیگیری می‌شود.
 
*هاتگرام و طلگرام با مجوز مرکز ملی فضای مجازی فعالیت می کنند
 
طبق آخرین پیگیری‌های انجام شده، بنابراعلام صریح ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هاتگرام و طلگرام با مجوز مرکز ملی فضای مجازی فعالیت می کنند.
 
به گفته فیروزآبادی، طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و مقررات فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی، هاتگرام و طلاگرام برای دوره گذار پیش‌بینی شدند و به آنها مهلت داده شده تا به خودکفایی برسند که این سیاست در صنعت مونتاژ حاکم است و بعد از تاریخ اعلام شده سیاست‌های حمایتی‌مان را قطع خواهیم کرد.
 
پس از تمدید مهلت، آخرین مهلت رسمی اعلام شده برای هاتگرام و طلگرام تا پایان آذرماه بوده است.
 
*امیدواریم تا سال آینده در بومی‌سازی پلتفرم رسانه‌ای از جمله پیام رسان به نتایج خوبی برسیم
 
وی با بیان اینکه معتقدیم باید پلتفرم‌های موضوعی بومی در کشور وجود داشته باشند، گفت: پلتفرم رسانه‌ای که شامل پیام رسان نیز می‌شود اکنون در کشور 50 میلیون کاربر دارد و امیدواریم تا سال آینده در زمینه بومی‌سازی این پلتفرم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
 
*هاتگرام و تلگرام طلایی باید از تلگرام مستقل شوند اما فعلا مسدود نمی‌شوند
 
فیروزآبادی در پاسخ به این سؤال که اگر هاتگرام و طلاگرام پس از پایان مهلت داده شده در پایان آذر ماه نتوانند از تلگرام مستقل شوند آیا فیلتر خواهند شد، گفت: این پیام رسان‌ها مسدود نمی‌شوند اما باید بتوانند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهند.
 
در حالی که به هاتگرام و طلگرام برای استقلال از تلگرام فرصت داده شده است، مرکز ملی فضای مجازی پس از انجام غربالگری بین 7 پیام رسان داخلی ۲ پیام رسان برای حمایت بیشتر انتخاب کرده است. 
 
هر 7  پیام رسان داخلی در فاز اول حمایت بنابر درخواست خود از حمایت‌های یکسان برخوردار شدند که مهم‌ترین آنها وام 5 میلیارد تومانی بوده است و مرحله بعدی حمایت‌ها پکیج شامل حمایت های فنی و غیرفنی است که مرکز ملی فضای مجازی جزئیات آن را به طور رسمی اعلام خواهد کرد.
 
*۲ شرط حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در فاز دوم
 
حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اخیرا درباره مراحل بعدی حمایت از دو پیام رسان منتخب بین ۷ پیام رسان داخلی با تاکید دوباره بر اینکه حمایت های بیشتر در این مرحله تنها فنی نیست، گفت: بخش فنی را وزارت ارتباطات انجام می‌دهد و سایر بخش‌ها را دیگر دستگاه‌های مسئول انجام خواهند داد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چه بخشی از حمایت های فنی و سخت‌افزاری نهایی شده است؟ گفت: نوع حمایت‌ها را در اختیار خود پیام رسان ها گذاشته ایم که معماری سخت‌افزاریشان را بیاورند و با حضور خودشان، متخصصان حوزه و کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی آنچه که واقعا از لحاظ زیرساخت فنی نیاز دارند با مدیریت مرکز ملی فضای مجازی در اختیارشان قرار دهیم.
 
فتاحی توضیح داد: یعنی چیزی نیست که بخواهیم بگوییم 100 یا 20 سرور به آنها می‌دهیم زیرا 2 دغدغه داریم؛ نخست اینکه نیاز مندی آنها را تامین کنیم و دوم اینکه بیت المال را الکی حرام نکنیم، یعنی الکی پول ندهیم سخت افزار بخریم یا امکانی را آماده کنیم که بعداً نتوانند استفاده کنند.
 
*مشکل پیام‌رسان‌های داخلی نبود کاربر و پای کار نبودن دستگاه‌ها است
 
فتاحی ادامه داد: معتقدیم همه داستان بحث فنی نیست و اگر این طور بود امروز آنها با ۳۰ تا ۴۰ سرور می‌توانستند ۱۰ میلیون کاربر را پوشش دهند اما کاربر کجاست؟ اگر مشکل فقط فنی و سخت افزاری بود امروز این مشکلات وجود نداشت و حداقل ۱۰ میلیون کاربر داشتند؛ اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد مشکل در جاهای دیگری است که مرکز ملی فضای مجازی در حمایت جدید پای کار آمدن دستگاه‌های دیگر را رصد می‌کند زیرا در فاز نخست دستگاه‌های دیگر پایه کار نیامدند.
 
*حمایت از هیچ‌یک از 7 پیام‌رسان داخلی متوقف نمی‌شود
 
وی درباره وضعیت حمایت‌ها از 5 پیام‌رسان دیگر پس از انتخاب 2 پیام‌رسان برتر، خاطر نشان کرد: حمایت ها متوقف نمی شود اگر ایده جدید داشته باشند باز از آنها حمایت می‌شود و دوم اینکه تمامی آنها پیشرفت داشتند، برخی می‌گویند آنها شکست خوردند اتفاقاً همه آنها برای ادامه کار ایده دارند و هیچکدام متوقف نشده اند، شاید برتر اعلام شدن 2 پیام رسان کار را برای دستگاه‌های مسئول آسان تر کند و بدانند که به جای 7 پیام‌رسان با 7 ایده و عقیده با 2 پیام رسان طرف هستند و تکلیف خود را بهتر بدانند.
 
فتاحی تصریح کرد: وزارت ارتباطات به شدت برای حمایت از پیام رسان های داخلی پایه کار است اما به اینکه برای پاگرفتن داخلی ها خارجی ها را ببندیم و فیلتر کنیم اعتقاد نداریم.
 
*مجلس به دنبال قانون کردن حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی 
 
همچنان که مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و مقررات فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی وظایف دستگاه‌ها و نقشه راه کشور را در این باره مشخص کرده، برخی معتقدند که نبود پشتوانه قانونی برای این تکلیف، یکی از دلایل عدم تحقق واقعی اهداف این مصوبه است. از این برخی در مجلس به دنبال قانونی کردن ساماندهی پیام‌رسان‌ها در کشور و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هستند.
 
اخیرا حجت‌الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای  اسلامی طرحی را برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی پیشنهاد داده و پیگیری می‌کند که پس از چند مرحله کار کارشناسی به هیات رئیسه مجلس ارایه شده است.
 
وی درباره این طرح توضیح داد: در ارتباط با پنجره‌‌هایی که اطلاعات مردم در آنجا رفت و آمد دارد متاسفانه نظارت و مراقبتی وجود ندارد که گاها ممکن است از آنها سوء استفاده شود. در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها به دنبال مدیریت پنجره‌های اطلاعاتی هستیم و افراد و یا سازمان‌ها باید پاسخگوی عملکرد خود در موضوعات مرتبط با این موضوع باشند این در حالی است که متاسفانه امروز کسی پاسخگوی درز اطلاعات شخصی مردم نیست. 
 
وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و یا دستگاه‌های امنیتی باید در خصوص مبادی ورودی و خروجی اطلاعات شخصی مردم به ویژه در امور مالی نظارت و رصد دقیقی داشته باشند، گفت: در این طرح براساس نقش دستگاه‌ها در موضوع مرتبط با این طرح وظایف آنها را پیگیری و دنبال خواهیم کرد. 
 
پیش از این خبرنگار فارس، تغییر روال ثبت گوشی مسافری، گلایه مشترکان از مشکل سرویس ارزش افزوده موبایل، اعتراض مردم به تبانی احتمالی همراه اول و ایرانسل، درخواست کارکنان مخابرات برای اجرای طبقه بندی مشاغل، اعتراض به روش فروشگاه‌های اینترنتی در عودت وجه، اطلاع از موجودی تولیدات داخلی در اپلیکیشن حمایت از کالای ایرانی، گلایه فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری، اعتراض به تخلیه خطوط بدهکار توسط مخابرات و شکایت کاربران از هزینه مکالمه موبایل در اربعین که در بخش فارس من مطرح شده بود را پیگیری کرده است.

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.