تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 31, 2018
13:30 دوشنبه، 10ام دیماه 1397
کد خبر: 96798

توصیه‎هایی برای کاهش حجم شکایات صنف رایانه

نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به حجم زیاد شکایات صنفی و تعدد پرونده‎های ارجاعی به کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی اتحادیه، گفت: متاسفانه کمیسیون شکایات اتحادیه فناوران رایانه یکی از کمیسیون‎های شلوغ و پرکار اتحادیه است که برای کاهش حجم شکایات توصیه می‎شود؛ فروشنده‎های صنف رایانه سه مورد مهم فاکتور، تست کالا و رسید تحویل و همچنین تعویض 24 ساعته در صورت صدمه ندیدن کالا را رعایت کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.
 
منوچهر زند با بیان اینکه کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی اتحادیه فناوران در هفته حدودا به 15 پرونده شکایت رسیدگی می‎کند، گفت: رای صادر شده در کمیسیون به هیچ وجه جانب دارانه نیست و بر اساس قوانین و ضوابط تبیین شده صنفی(قانون نظام صنفی)، سازمان حمایت از تولیدکنندگان ومصرف‎کنندگان و  همچنین سازمان تعزیرات حکومتی است.
رییس کمیسیون شکایات اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه بیش از 90 درصد از پرونده‎های ارجاعی به اتحادیه در کمیسیون حل و فصل می‎شوند، گفت: معمولا رای اتحادیه مورد پذیرش طرفین است. اما برخی مواقع طرفین نسبت به رای اعتراض دارند که پرونده  با توجه به نظریه کارشناسی برای رسیدگی بیشتر به سازمان ارجاع داده می شود.
 البته ما پیشنهاد می‎کنیم پرونده‎ها تا جای ممکن در اتحادیه حل و فصل شوند، زیرا در صورت ارجاع پرونده به سازمان علاوه بر جبران خسارت و جلب رضایت شاکی شامل جریمه تعزیراتی نیز خواهد شد.
زند در مورد دلایل بروز اختلافات و شکایات در صنف رایانه، گفت: اغلب اختلافات به دلیل عدم اطلاع از قوانین، گران فروشی،کم فروشی، تقلب و گاهی گمراه کردن مشتریان است. کمیسیون بلافاصله پس از ارجاع شکایت، نسبت به بررسی مستندات اعم از فاکتور فروش، رسیدهای پرداختی و قرارداد فی مابین طرفین اقدام نموده و سعی می‏کند با تعامل بینابین رضایت شاکی حاصل شود و کار فیصله پیدا کند.
نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، برای اینکه فعالان صنف رایانه کمتر درگیر مشکل شکایت شوند، سه توصیه مهم کرد؛ اول آنکه فروشندگان کالاهای رایانه‎‏ای هنگام فروش کالا ضمن تحویل کارت گارانتی معتبر باید فاکتوری که مشخصات کامل  فروشنده، خریدار، جزییات کالا  به همراه سریال در آن قید شده و دارای مهر و امضای فروشگاه باشد را ارایه دهند. این فاکتور در هر مرجعی قابل رسیدگی و استناد است.زند در توضیح توصیه دوم گفت: طبق قانون کالایی که به مشتری فروخته می‎شود باید توسط فروشنده تست شود، مگر اینکه خریدار از اینکار امتناع کند که باید در صفحه دوم فاکتور این موضوع قید شود. اما توصیه سوم این است که مهلت تعویض 24 ساعت اولیه در صورت صدمه ندیدن کالا در  فاکتور قید شود. 
وی در مورد فرایند خرید و فروش کالا بین همکاران نیز با بیان اینکه این فرایند بین همکاران صنفی گاهی به صورت شفاهی صورت می‎گیرد، توصیه کرد که برای جلوگیری از اختلافات دادوستد به صورت مکتوب و کامل صورت گیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.