لبه تکنولوژی

January 1, 2019
15:37 سه شنبه، 11ام دیماه 1397
کد خبر: 96828

خودرو را با اثر انگشت روشن کنید

 
خودروساز بزرگ آسیایی شروع به جایگزینی حسگرهای اثر انگشت با سوئیچ و استارت‌های دکمه‌ای(کی‌لس) کرده است که احتمال ورود افراد غریبه به خودرو و به سرقت رفتن آن با این کار به یک در 50 هزار می‌رسد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، شرکت خودروسازی هیوندای می‌خواهد به اولین خودروساز در جهان تبدیل شود که برای باز کردن و روشن کردن خودرو از هیچ‌گونه کلید یا گوشی هوشمندی استفاده نمی‌کند و تنها به حسگر اثر انگشت تکیه می‌زند.
 
 
اولین خودرویی که از این فناوری بهره خواهد برد، خودروی شاسی بلند سانتافه مدل 2019 خواهد بود که از حسگر اثر انگشت برای قفل و باز کردن درب‌ها و روشن کردن موتور خودرو استفاده می‌کند.
 
حسگرهای اثر انگشت در دستگیره‌های درب خودرو و در دکمه استارت آن تعبیه خواهند شد. بدین ترتیب، لمس هر کدام از این حسگرها، خودرو را به نمایه شخصی راننده تبدیل می‌کند و امکان تنظیم صندلی، آینه‌های جانبی و تنظیمات اتصالی را به وی می‌دهد.
 
این فناوری در آینده گسترش خواهد یافت و شامل تنظیم دمای داخل خودرو، موقعیت فرمان و سایر تنظیمات شخصی نیز خواهد شد.
 
این سیستم از حسگرهای خازنی استفاده می‌کند که دارای احتمال اشتباه در شناسایی اثر انگشت به نسبت یک در هر 50 هزار مورد هستند.
 
 
دیده شده که حسگرهای اثر انگشت تعبیه شده روی گوشی‌های هوشمند مثلا پس از اینکه کاربر از حمام می‌آید، به خوبی کار نمی‌کنند. بنابراین باید منتظر ماند و دید کیفیت حسگرهای هیوندای چقدر خواهد بود.
 
البته هیوندای می‌گوید این سیستم به طور مداوم دقت خود را در طول زمان بهبود می‌بخشد و هر بار که از آن استفاده می‌کنید، مدل اثر انگشت شما را بهبود می‌بخشد.
 
این فناوری باید قبل از اینکه خودروسازان آن را عرضه کنند، کاملا توسعه یابند و بالغ شوند، به خصوص برای جایگزینی چنین قطعه مهمی که برای باز و بسته کردن درب و روشن کردن خودرو استفاده می‌شود. چرا که اگر سیستم دچار اختلال شود، خودرو به کلی غیر قابل استفاده می‌شود.
 
بنابراین می‌توان این خبر را به عنوان تایید ورود حسگر اثر انگشت به عصر جدیدی تلقی کرد.
 
 
در کنفرانس مطبوعاتی هیوندای اشاره نشد که چه روش‌های ورودی اضافی به عنوان پشتیبان برای این سیستم در دسترس خواهد بود، اما می‌توانید فرض کرد که مثلا یک کلید زاپاس یا یک برنامه در گوشی‌های هوشمند نیز برای مواقع اختلال در سیستم یا زمانی که می‌خواهید خودروی‌تان را در اختیار دوستان‌تان قرار دهید، در نظر گرفته شود.
 
بنابراین مطمئنا به نظر می‌رسد که روزهای گم کردن سوئیچ خودرو در حال سر آمدن است و از این پس تنها با شناساندن خود به خودرویتان می‌توانید از آن سواری بگیرید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.