اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 4, 2019
0:52 جمعه، 14ام دیماه 1397
کد خبر: 96853

ابوالحسن فیروزآبادی میگوید سکوها سیاست گذاران و قانون گذاران آینده فضای مجازی هستند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات ادامه دار است و در این مسیر مرکز ملی فضای مجازی به عنوان ناظر بر این شبکه هر جا که لازم باشد انتقادخواهد کرد اما این به معنای نارضایتی از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.

سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این مطلب در مراسم افتتاح پروژه توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات افزود: استقلال کشور در فضای مجازی وظیفه حکومت است و شورای عالی فضای مجازی کشور در حال حاضر مصوب کرده تا این وظیفه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد اما تمامی ارکان حکومت و مردم باید برای این مهم تلاش کنند چرا که از خصوصیات فضای مجازی نظام شبکه ای، مردمی و اطلاعات محور است که باید در آن ذی نفعان نقش داشته باشند.
 
وی با اشاره به این که در ایران میزان قدرت دولت نسبت به بخش خصوصی و جامعه مدنی بیشتر است، تاکید کرد: در غرب و آمریکا، تکنولوژیست ها نقش موثر و پررنگی در شکل دهی فضای مجازی دارند اما در ایران هنوز این نقش در اقتصاد دیجیتال کشور و ایجاد برنامه ها و سکوها ضعیف است و آنها بازیگر اصلی نیستند بنابراین تا زمانی که این فاصله وجود دارد باید دولت مسئولیت بپذیرد.
دکتر فیروزآبادی در رابطه با این که در نظام غربی موتور جستجوها، پیام رسان ها و سکوها در حمایت دولت ها نیست، تصریح کرد: در آن جوامع تعادل وجود دارد اما ما برای این که در این فضا بتوانیم مستقل باشیم و زنده بمانیم تا زمان متعادل شدن نقش و قدرت ذی نفعان، تکنولوژیست ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی ، دولت باید به مسئولیت های خود در حوزه های خدمات پایه که در الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شده است عمل کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور اظهار داشت: در حوزه پیام رسان ها در تلاش هستیم تا مستقل باشیم که خوشبختانه نسبت به سال گذشته چندین پیام رسان داخلی داریم که بخشی از ترافیک کشور را در اختیار گرفتند. البته می پذیریم که در حوزه پیام رسان و سکوها هنوز عقب هستیم و علت این است که میزان سرمایه گذاری برای توسعه این سکوها و حمله ای که در این حوزه ها به ما می شود بسیار سنگین است .
 
فیروزآبادی تاکید کرد: فراموش نشود که چند سال پیش شرایط ارتباطات و فضای مجازی در کشور به چه شکل بود و با تلاشی که صورت گرفت دراوج تحریم ها بالاترین تکنولوژی ها به کشور وارد شد و یک اقتصاد دیجیتال پررونق شکل گرفت که البته باید ساماندهی شود و در این میان خیلی مشکلات هم وجود دارد.
وی با اشاره به این که در حال حاضر100 میلیون گوشی در اختیار مردم است که نزدیک 60 میلیون آن هوشمند است و این نسبت به بسیاری از کشورها با GDP بالاتر بیشتر است، افزود: شرکت های زیرساخت در دنیا کار سنگینی بر عهده دارند چرا که نظام جهانی با قدرت بسیاری در یک حجم 400 میلیاردی دلاری در سال در حال تولید، بازاریابی و نصب سیستم در فضای مجازی است و باید در این ماراتن بدوند تا عقب نمانند که متولی این تجارت بزرگ هم در فضای مجازی آمریکاست و به دنبال ایجاد شکاف عمیق میان خود و دنیاست بنابراین ما نمی توانیم نسبت به تحولات تکنولوژیکی فضای مجازی بی تفاوت باشیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: جواب ما در پاسخ به سوال فلسفی دنیا که آیا جهان می تواند در کل نسبت به این تحولات بی تفاوت باشد منفی است بنابراین شورای عالی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات را در کشور مصوب کرد که این شبکه به همان میزان که فضای مجازی متغیر است، متغیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: امروز شاهد شبکه متفاوت تری در ایران نسبت به سایر کشورها هستیم که اگر پیشتر این طرح ملی مطرح نمی شد الان این شبکه با این مشخصات نبود. شبکه ای که ترافیک داخل آن از خارج جدا، ارزانتر، کیفی تر و در برابر حملات مقاوم تر باید باشد.
 
فیروزآبادی تاکید کرد: سال گذشته و امسال از نظر حجم حملات در فضای مجازی به کشور نسبت به منطقه بی نظیر بوده و مرکز ماهر توانسته نقش بسیار برجسته ای را در این زمینه ایفا کند و با تقسیم کاری که در شورای عالی فضای مجازی کشور صورت گرفت توانستیم در این حوزه موفق باشیم.
وی با تاکید بر این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خوب کار کرده است، افزود: ما می خواهیم در فضای مجازی حکمرانی داشته باشیم که تمامی ذی نفعان جامعه در آن فعال باشند و هدف ما ایجاد استقلال و امنیت و مصونیت در آن است و شاید پیاده سازی دولت فضای مجازی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نباشد اما بار اصلی آن را بر عهده این وزارتخانه است چون مجری اصلی پروژه شبکه ملی اطلاعات است که به خوبی هم تا امروز انجام شده البته انتقاداتی هم بر آن وارد است که این منافاتی با همکاری و تفاهم بسیار خوب این وزارتخانه با مرکز ملی فضای مجازی برای ایجاد فضای مدیریت شده، مستقل، مصون، شکوفا و روبه جلو ندارد .
 
فیروزآبادی اظهار داشت: می خواهیم در شبکه ملی اطلاعات مستقل باشیم اما این که می توانیم یا خیر به میزان همت، درک و طراحی همه بستگی دارد و این که بدانیم در این حوزه چه سکوهایی در اولویت باید باشند و در سکوها چه اولویت هایی وجود دارد. همچنین از چه مدل های ویژه کسب و کار استفاده کنیم و این مدل ها را در چارچوب سرزمینی پیاده کنیم تا بتوانیم با نوآوری به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد امروز، سرویس بهتر و ارزانتر به مردم ارایه دهیم و اگر نتوانیم، این یک واقعیت تاریخی است که از بین خواهیم رفت.
وی گفت: در دنیا همه سکوها در یک ژئوپولوتیک جدید سیاسی که تعریف شده در حوزه اتلانتیک هستند که هدفشان تصاحب بیمه، مالیات، سلامت، آموزش و تمامی حوزه های خدماتی ماست بنابراین مشکل ما فقط ایجاد پیام رسان داخلی نیست ما باید در مرکز ملی فضای مجازی کشور و وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات تمامی حوزه های را ببنیم و بدانیم که سکوها سیاست گذاران وقانون گذاران آینده فضای مجازی در دنیا هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.