سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 4, 2019
1:29 جمعه، 14ام دیماه 1397
کد خبر: 96872

قول مساعد برای حل مشکلات گمرکی فعالان فاوا

نشستی به منظور بررسی مطالبات فعالان حوزه فناوری اطلاعات از دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت با حضور فعالان حوزه فناوری اطلاعات، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی و مدیرکل دفتر صنایع برق الکترونیک وزارت صمت در کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
 
 
در این جلسه محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد و رسانه اتاق بازرگانی ایران با ذکر اینکه مشکلات زیادی در حوزه ثبت سفارش، گمرک، ارز و موارد دیگر برای فعالان فاوا وجود دارد گفت: متاسفانه وزارت ارتباطات خودش را از واردات، صادرات و تولید کنار کشیده لذا اداره برق الکترونیک وزارت صمت تنها پایگاهی است که برای ما باقی مانده و مجبور هستیم تمام مشکلاتمان را به دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت منتقل کنیم. 
وی افزود: از سوی دیگر به نظر می رسد که صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به نوعی در کشور مغفول مانده و کسی پیگیر مشکلات حوزه فناوری اطلاعات نیست. در این میان دولت نیز به ICT به عنوان واگن آخر قطار اقتصاد کشور نگاه می کند و هنوز به این جمع بندی نرسیده که این صنعت می تواند تبدیل به موتور محرک اقتصاد کشور شود.
 
در ادامه این جلسه مظفر علی خانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ضمن تایید وجود مشکلات عدیده برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که مشکلات موجود زیاد است و کشور نیز در دام جلسات گرفتار شده است؛ به نظرم لازم است تعداد شوراها و جلسات کاهش یافته تا زمان بخش دولتی و خصوصی کمتر گرفته شود. 
وی افزود: از سوی دیگر ناهماهنگی ها و بخشی نگری ها از دیگر مشکلات بخش خصوصی است که لازم است به آن رسیدگی شود.
در ادامه این جلسه مسعود شنتیایی رییس اتحادیه حفاظت الکترونیک با بیان مشکلات فعالان حوزه ICT در سال جاری گفت: به طور کلی در سال جاری فعالان اقتصادی حال و روز خوشی نداشته اند و مرتب با دستورالعمل های جدید مواجه شده و متضرر شده اند. از سوی دیگر به نظر می رسد که تمرکزی که به حوزه خدمات می شود به حوزه تولید و صادرات وجود ندارد.
 
وی افزود: توجه داشته باشید که بازرگان می تواند در صورت مواجهه با مشکل شیوه تجارت خود را تغییر دهد اما تولیدکننده چنین امکانی ندارد لذا باید به این حوزه توجه بیشتری شود.
شنتیایی مشکلات مرتبط با ثبت سفارش، تخصیص ارزی و مشکلات گمرکی را از جمله مشکلات حوزه فاوا قلمداد کرد که نیاز به راه حل های سریع دارند.
رییس اتحادیه حفاظت الکترونیک با بیان مشکلات عدیده ارزی به وجود آمده برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات گفت: شاید اگر اعلام شود که ارز نیست مناسب تر باشد تا اینکه در ابتدا اعلام شود ارز اختصاص می یابد اما در نهایت این امکان فراهم نشود.
از جمله دیگر مشکلاتی که اعضای سندیکاهای عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی در این جلسه به آن پرداختند تغییر پی درپی قوانین در کشور، مشکلات در ثبت سفارش ها و صف های طولانی آن، محدودیت های اعمال شده برای کارت های بازرگانی، تفاوت کالیبراسیون سنجش وزن در بندرهای داخلی و خارجی و مشکلات به وجود آمده پیرامون تخصیص ارز توسط بانک ها بود.
در ادامه این جلسه علی میرنژاد مدیرکل دفتر صنایع برق الکترونیک وزارت صمت پس از استماع تمام صحبت ها و گلایه های بخش خصوصی حوزه فاوا  قول مساعد برای حل آنها را داده و گفت: دغدغه های موجود که مطرح شده درست است؛ در خصوص مشکلات ارزی به وجود آمده باید بگویم مابه التفاوت به وجود آمده برای نرخ ارز باعث شده عده ای به دنبال کسب سود از این بابت باشند و همین امر عامل بروز مشکلات است.
وی با ذکر حجم بالای کاری که در وزارت صنعت بابت ثبت سفارش ها با آن مواجه هستند گفت: از تیر ماه تاکنون بیش از 28 هزار پرونده را بررسی کرده ایم و این حجم بالای کار گویای وضع موجود است.
میرنژاد در خصوص علت صدور دستورالعمل ها نیز گفت: متاسفانه برخی افراد صرفا به دنبال کسب سود هستند و لذا دولت ناچار می شود ناخواسته دستورالعمل هایی را صادر کند؛ هرچند چه بسا در شرایط عادی هرگز چنین اتفاقاتی رخ نمی داد.
میرنژاد ضمن دلجویی از فعالان حوزه فاوا اعلام کرد: علی رغم تمام مشکلات عنوان شده در خصوص گمرک و نرخ ارز ما سعی می کنیم تمام مواردی که به همکارانمان منتقل می شود را به دقت بررسی کنیم و تمام مشکلات تولیدکنندگان فاوا را بررسی کرده و در صورت امکان مرتفع کنیم. همچنین تعامل مناسبی بین سازمان صنعت معدن و استان ها وجود دارد و مسوولیت سه استان را شخصا به عهده گرفته ام تا مشکلات را سریعتر برطرف کرده و مانع ایجاد عبور و مرور اضافی شویم.
میرنژاد در پایان گفت: واحدهای تولیدی که مشکل در زمینه تخصیص ارز دارند در صورتی که به ما اعلام کنند موضوع را پیگیری می کنیم چرا که اولویت ما تولید است اگرچه بخش تجارت را نیز رها نمی کنیم و اگر کسی مشکلی در گمرک دارد آمادگی بررسی مشکلات و موارد طرح شده را داریم. همچنین جهت رفع مشکلات موجود آماده دریافت پیشنهادات و صحبت های تشکل ها هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.