اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 6, 2019
18:39 یکشنبه، 16ام دیماه 1397
کد خبر: 96947

ماهواره های سنجشی نسل پارس با 26 کاربرد طراحی می‌شود

سرپرست معاونت کاربرد و خدمات فضایی ایران با اشاره به طراحی نسل ماهواره های سنجشی پارس از طراحی 26 کاربرد برای این ماهواره ها در کشور خبر داد.
 
علی صادقی نایینی سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران ، با اشاره به اینکه فناوری فضایی در 4 بخش، ماهواره های مخابراتی، ناوبری، سنجش از دور و نجوم و اکتشافات فضایی شناخته می شوند، گفت: هم اکنون در حدود 15 هزار  ترمینال ماهوارهای VSAT (برای انتقال داده از طریق ماهواره) در کشور وجود دارد که کاربران عمده این شبکه، بانکها (شبکه شتاب)، شبکه سوخت و شبکه ارتباطات روستایی است.
 
صادقی نایینی بخش مهمی از ارتباطات ماهواره ای در کشور را مربوط به روستاها عنوان کرد و گفت: در برخی از روستاهای کشور که در مناطق دوردست هستند و آنتنهای تلفنهمراه امکان سرویس دهی ندارند، از شبکه ارتباطات ماهوارهای استفاده میشود که تقریبا 1500 روستا (با جمعیت حداقل 10 خانوار در هر روستا) را شامل می شود.
 
وی شبکه سوخت (پمپ بنزین های کشور) را از دیگر کاربران مهم ارتباطات ماهواره ای در کشور عنوان کرد و افزود: ارتباطات سکوهای نفتی داخل خلیجفارس و ایستگاههای لرزهنگاری به وسیله ارتباطات ماهوارهای تامین میشود و به همین منظور سازمان فضایی ایران از سال90، با در اختیار قرار گرفتن ماهواره مخابراتی ایران ست 21 تلاش کرد تا بخشی از نیازهای مهم کشور در حوزه مخابرات ماهوارهای را تامین کند و در حال حاضر از طریق این ماهواره بیش از 30 درصد ارتباطات ماهواره ای کشور پوشش داده میشود.
 
سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی درباره ماهواره های سنجشی و کاربردهای آن نیز با اشاره به اینکه این ماهواره ها وظیفه تصویر برداری از سطح زمین را بر عهده دارند، گفت: در آذرماه سال 95 مرکز پایش ماهواره ای در مرکز فضایی ماهدشت راه اندازی شد و با ایجاد این مرکز به صورت مستمر داده ها و اطلاعات دریافتی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و این داده ها به سازمان ها و نهادهای مربوطه ارائه می شود.
 
وی سازمان مدیریت بحران کشور را یکی از سازمانهایی عنوان کرد که محصولات ارزش افزوده تولیدی توسط سازمان فضایی ایران در اختیار آنان قرار می گیرد و در ادامه افزود: سازمان مدیریت بحران نیز این اطلاعات را به مراکز استانی در کل کشور ارسال می کند و با توجه به اینکه ایران از نظر ریسک بلایای طبیعی در رتبه یازدهم در دنیا قرار دارد، اطلاعات ارائه  شده در این حوزه بسیار اهمیت دارد.
 
صادقی نایینی به پایش پدیده خشکسالی و گرد و غبار به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده در مرکز ماهدشت اشاره کرد و گفت: این پدیده ها به صورت روزانه پایش میشود و از مجموع دادههای تحلیل شده در سال 96، بیش از 50 مورد وقوع گرد و غبار در کشور داشتیم و این آمار تا 15 دی ماه سال جاری نیز به بیش از 30 مورد رسیده است که در سال جاری بیشتر این گرد و غبار مربوط به جنوب شرقی کشور بوده است.
 
وی درباره ساخت ماهوارههای سنجش از دور نیز گفت:  زنجیره فرایند ساخت ماهواره سنجشی شامل، طراحی، ساخت، پرتاب، کنترل و دریافت تصاویر ماهواره ای و در نهایت پردازش و توسعه کاربرد آن به طور کامل به صورت بومی در کشور انجام می شود و اهمیت این موضوع زمانی است که بدانیم هیچ کشوری در این حوزه به ما کمک نکرده و این دانش کاملا بومی است.
 
سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران به ساخت ماهواره دوستی دانشگاه شریف و پیام امیرکبیر  و ظفر دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و  گفت: دوربین های اپتیک ماهواره دوستی شریف بسیار قوی و با وضوح بالا است که قدرت تشخیص مکانی حدود 20 متر را دارد.
 
وی افزود: با ساخت این ماهواره ها در دانشگاه ها زیرساخت خوبی در این حوزه در این مراکز ایجاد شده است و ظرفیت آزمایشگاهی خوبی برای تربیت نیروی توانمند در این حوزه شکل گرفته است.
 
صادقی نایینی به انجام تست ماهواره پیام امیر کبیر و ایستگاه های زمینی آن در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: این ماهواره برای  سومین مرحله تستهای خود به پژوهشگاه فضایی منتقل و تستهای سیستمی این ماهواره در چندین نوبت انجام شد و تاکنون نیز مشکلی ایجاد نشده است و تا چند روز آینده این مرحله از تست ماهواره نیز به اتمام می رسد، البته آزمایش ماهواره ها در چندین نوبت تکرار می شود.
 
وی از قرار گرفتن ماهواره های بومی سنجشی در کنار ماهواره های غیر بومی به عنوان ظرفیت جدید یاد کرد و افزود: با این کار امکان توسعه و بهبود سامانه های خود را به دست می آوریم، به طور مثال ما در مورد آتش سوزی هورالعظیم اطلاعات را هر 5 روز یکبار از طریق ماهواره های ناسا و آژانس فضایی اروپا دریافت و تحلیل می کردیم، در صورتی که با در مدار قرار گرفتن ماهواره های بومی مانند پیام و ظفر شاهد بهبود نتایج حاصل از سامانه های کاربردی خواهیم بود، مثل کاهش بازه زمانی در موضوعات مرتبط با پایش بلایای طبیعی در کشور.
 
سرپرست معاونت کاربرد و خدمات فضایی ، درباره برنامه های آینده سازمان فضایی ایران در حوزه ماهواره های سنجشی نیز گفت: در این بخش، نسلی از ماهواره ها با عنوان ماهواره های سنجش از دور پارس طراحی شده است که در کنار ایستگاه های زمینی و مراکز پردازش و نیز سامانه های کاربردی تشکیل زیست بوم «پارس» را می دهند و در این زیست بوم بالغ بر 26 سامانه کاربردی از پایش حوادث غیر مترقبه تا حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دیده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.