تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 8, 2019
19:13 سه شنبه، 18ام دیماه 1397
کد خبر: 97009

شروط اتحادیه فناوران برای ارایه مجوز کسب

امروزه همه افراد بر این امر واقفند که راه‎اندازی هر نوع کسب و کار مستلزم داشتن مجوز مربوط به آن است و ضروری است، صاحب کسب و کار قبل از هر اقدامی در وهله اول به فکر دریافت مجوز یا همان پروانه کسب باشد. در واقع مجوز کسب از اسناد مهم اقتصادی است که از سوی اتحادیه‎های صنفی صادر می‎شود و اگر شخصی بدون طی مراحل قانونی و یا داشتن مجوزهای لازم مبادرت به راه‎اندازی کسب وکاری کند، بی تردید با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد و چون تخلف کرده است، بر اساس قانون با او برخورد می‎شود.
 
اما مراحل صدور جواز کسب در هر صنفی متفاوت است. صنف رایانه دارای 9 رسته شغلی است و متقاضیان جواز کسب باید به کمیسیون فنی اتحادیه فناوران رایانه مراجعه کنند. کارشناسان این کمیسیون در برخی رسته‎های شغلی به صورت کتبی و برخی دیگر به طور شفاهی درخواست متقاضان را بررسی می‎کنند. این کارشناسان در بررسی‎های خود معمولا به جز سطح دانش فنی و مهارت که از طریق آزمون کتبی صورت می‎گیرد، گواهینامه معتبر از مراکز آموزشی مجاز، اخلاق مداری، آشنایی با قیمت‎ها و گارانتی‎های معتبر را نیز در نظر می‎گیرند.
در ادامه مطلب برخی از کارشناسان کمیسیون فنی اتحادیه صنف رایانه تهران توصیه‎هایی به افراد متقاضی جواز کسب کرده‎اند که می‎خوانید.
 
 مطالعه بخشنامه‎های پلیس فتا 
کارشناس رسته کافی‎نت کمیسیون فنی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در مورد نحوه احراز صلاحیت متقاضیان دریافت مجوز کافی نت، گفت: افرادی که می‎خواهند مجوز کافی‎نت دریافت کنند، باید علاوه بر تسلط به مبانی کامپیوتر و شبکه راجع به جزییات ثبت‎نام دانشگاه‎ها، اظهارنامه مالیاتی و … نیز اطلاعات کافی داشته باشند.
مینا خیرخواه افزود: افراد زیادی برای دریافت مجوز کافی‎نت به اتحادیه فناوران رایانه مراجعه می‎کنند که از میان آنها تنها افرادی موفق به دریافت جواز کسب می‎شوند که دوره‎های مبانی کامپیوتر را به صورت تئوری و عملی گذرانده و تجهیزات مربوط به این کسب و کار را در اختیار داشته باشند.
وی با بیان اینکه فعالان رسته کافی‎نت باید بخشنامه‎های پلیس فتا در خصوص فعالیت کافی‎نت‎ها را به دقت مطالعه و رعایت کنند، گفت: آیین‎نامه دفاتر خدمات اینترنت و سایر قوانین و مقررات موجود در سایت پلیس فتا (cyberpolice.ir)  در اختیار فعالان رسته کافی نت قرار گرفته است و آنها می توانند آخرین اطلاعیه ها و بخشنامه ها را از طریق این سایت دنبال کنند.
خیرخواه همچنین تصریح کرد: متقاضیان در رسته خدمات حضوری اینترنت یاکافی نت وقتی به اتحادیه جهت اخذ جواز کسب مراجعه کنند که  از تجهیزات کامل و نرم افزار کافی نت اطلاعات فنی و هیمنطور از اطلاعات ثبت نام و  از اشنایی ضوابط و قوانین امنیتی و انتظامی کشور برخوردار بوده و همچنین متاهل باشند.
 
 استفاده از ابزار با کیفیت 
کارشناس بخش تعمیرات لپ تاپ کمیسیون فنی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز در همین رابطه با تاکید بر اینکه هنگام تعمیر قطعات کامپیوتر به خصوص لپ‎تاپ باید از ابزار با کیفیت و مناسب استفاده کرد، گفت: هرچند دانش و تخصص در این رسته اهمیت بسزایی دارد، اما ابزاری که برای تعمیرات استفاده می‏شود نیز حایز اهمیت است زیرا قیمت کالاهای کامپیوتری افزایش یافته و استفاده از ابزار بی‎کیفیت می‎تواند کالا را خراب‎تر کند.
داریوش سلامی افزود: در حال حاضر قیمت برخی از دستگاه‎های گیمینگ به 38 میلیون رسیده است و اگر هنگام تعمیر از هویه بی‎کیفیت استفاده شود به برد دستگاه آسیب می‎رسد و همین منجر به شکایت کاربر می‎شود.
وی افزود: ضروری است، برای متقاضیان جواز رسته تعمیرات، از یک سو دوره‎های آموزشی استاندارد برگزار شود و از سوی دیگر فعالیت آنها را مرتب رصد کرده و مورد بازرسی حرفه‎ای قرار دهد.
 
 5 گزینه مهم برای احراز صلاحیت 
کارشناس کمیسیون فنی اتحادیه فناوران رایانه تهران هم در مورد چگونگی روند احراز صلاحیت متقاضیان دریافت مجوز فروش لوازم جانبی و لپ‎تاپ، گفت: طی جلسه‎ای که در کمیسیون فنی با متقاضیان مجوز فروش لوازم جانبی و لپ تاپ گذاشته می‎شود، سوالات زیادی در مورد مشخصات کالاها، کیفیت، قیمت، گارانتی پرسیده می‎شود. در صورتی که شخص متقاضی به همه آنها پاسخ درست بدهد، می‎تواند مجوز دریافت کند.
محمد سالک افزود: فروشندگان لوازم جانبی کامپیوتر و به خصوص لپ تاپ باید اطلاعات فنی لازم را داشته باشند تا بتوانند جوابگوی سوالات خریداران باشند و از آنجایی که تکنولوژی مدام در حال تغییر است، فعالان این صنف باید به طور مرتب اطلاعات خود را به روز کنند.
سالک اضافه کرد: البته در کنار لزوم برخورداری از دانش فنی کامپیوتر، چگونگی برخورد با مشتری نیز بسیار حائز اهمیت است که به طور قطع هنگام مراجعه افراد و بررسی تقاضای آنها این موضوع را مد نظر قرار می‎دهیم.
 
 آشنایی با گارانتی‎های با اصالت 
کارشناس فروش سخت‎افزار کمیسیون فنی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران  نیز گفت: افراد متقاضی جواز رسته سخت‏افزار ضمن آشنایی با کلیه کالاهای سخت افزاری و اشراف کامل به قیمت محصولات بایستی اطلاعات آنها کاملا به روز باشد و گارانتی‎های معتبری که روی سایت اتحادیه فناوران اطلاع رسانی شده است را بشناسند.
حمیدرضا صبوحی افزود: معمولا افرادی که برای در یافت مجوز فروش سخت افزار به اتحادیه فناوران رایانه مراجعه می‎کنند، آشنایی کامل با علم کامپیوتر دارند. اما این مورد به تنهایی کافی نیست و این افراد باید نسبت به قیمت و گارانتی محصولات نیز آگاهی لازم را داشته باشند.
وی افزود: هنگام مراجعه این افراد به کمیسیون فنی اتحادیه، قطعا در مورد قیمت و گارانتی با اصالت کالا از آنها سوال می‎شود.  
 
 تخصص شرط ارایه مجوز تعمیرات 
در همین حال کارشناس کمیسیون فنی اتحادیه فناوران رایانه در رسته تعمیرات کالاهای کامپیوتری گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‎ای از حجم شکایات صنف مربوط به تعمیرات کالاست، ضروری است، افراد متقاضی جواز کسب تعمیرات دوره‎های آموزشی لازم را بگذرانند و مدرک کارشناسی سخت افزار داشته باشند.
محمد احمد حشدری با بیان اینکه متقاضیان مجوز رسته تعمیرات به راحتی نمی‎توانند جواز کسب از اتحادیه فناوران رایانه دریافت کنند، گفت: کار تعمیرات کالا بسیار تخصصی است و هر مراجعه کننده‎ای نمی‎تواند جواز دریافت کند. لازم است که افراد ضمن کارورزی و مهارت‎ورزی ، دانش فنی لازم در مورد کالاهای سخت افزاری را نیز داشته باشند. این موضوع باعث می‎شود هنگام تعمیر کالا کمتر با مشکل مواجه شوند.
وی همچنین با بیان اینکه افراد متقاضی می‎توانند دوره‎های آموزشی را در این زمینه بگذرانند، توصیه کرد: افرادی که تخصص لازم را ندارند مجوز رسته تعمیرات به اتحادیه فناوران نمی توانند کسب کنند، چراکه هم خودشان و هم ارباب رجوع را به دردسر می‎اندازند و در عین حال موجب بالا رفتن حجم شکایات اتحادیه می‎شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.