تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 12, 2019
18:02 شنبه، 22ام دیماه 1397
کد خبر: 97099

ونزوئلا تحریم‌های آمریکا علیه ارز دیجیتال پترو را تبعیض‌آمیز خواند

دولت ونزوئلا علیه تحریم‌های اعمال‌شده از جانب آمریکا از جمله تلاش‌های آن برای تحریم کردن ارز دیجیتال جنجالی پترو به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.
 
این شکایت‌نامه که اواخر ماه گذشته تنظیم و این هفته منتشر شد، به اقدامات اخیر آمریکا علیه این کشور اشاره داشته و نشان می‌دهد که طبق موافقت‌نامه‌ عمومی تعرفه و تجارت (GATT) که در سال ۱۹۹۴ امضا شد و همچنین موافقت‌نامه‌ عمومی تجارت خدمات (GATS)، کشور آمریکا حقوق کشور ونزوئلا را زیر پا می‌گذارد.
 
شایان ذکر است که این شکایت‌نامه از تحریم‌های به‌خصوصی که در قبال ارز دیجیتال این کشور در نظر گرفته‌شده نیز سخن به میان آورده است.
 
در متن این شکایت‌نامه آمده است: ایالات‌متحده‌ آمریکا با هدف منزوی ساختن جمهوری بولیواری ونزوئلا از نظر اقتصادی، اقدامات تبعیض‌آمیزی در خصوص محدود کردن تجارت این کشور انجام داده است.
 
در ابتدا، اواخر سال ۲۰۱۷، کشور ونزوئلا اعلام کرد که در حال توسعه‌ ارز دیجیتال خود به نام پترو است.
 
این ارز در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و از آن زمان تا کنون بنا به دستور رئیس‌جمهور این کشور، نیکولاس مادورو، در بین صنایع مختلف این کشور به کار گرفته شده است.
 
با این‌ حال، این توکن جنجالی نیز خصوصاً از سوی قانون‌گذاران آمریکا مورد مخالفت قرار گرفت.
 
قانون‌گذاران آمریکا، این ارز دیجیتال را مردود شمرده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور نیز ماه مارس گذشته فرمان اجرایی را در خصوص تحریم این ارز دیجیتال امضا کرد.
 
در این شکایت همچنین آمده است که این تحریم‌ها، اقدامات زورگویانه و تبعیض‌آمیزی در خصوص محدود کردن تجارت این کشور محسوب می‌شوند.
 
در این شکایت‌نامه همچنین ذکر شده که اعمال این اقدامات به این معنی است که با خدمات مالی و تأمین‌کنندگان خدمات مالی ونزوئلا نسبت به سازمان‌های مشابه در کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی ناملایم‌‌تر رفتار می‌شود.
 
به همین دلیل، این اقدامات نقض بند ۱ ماده‌ ۲ توافق‌نامه‌ی عمومی تجارت خدمات به شمار می‌رود و بنا بر اعلام ونزوئلا، هیچ‌یک از کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی نباید بین اعضای دیگر این سازمان تبعیض قائل شود.
 
در این شکایت همچنین نوشته شده است: علاوه بر این، از آنجا که ارزهای دیجیتال ایالات‌متحده‌ همانند ارزهای دیجیتال کشور ما تحت تأثیر این ممنوعیت‌ها و تحریم‌ها نیستند، می‌توان نتیجه گرفت که رفتار آمریکا با خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات کشور ما ناملایم‌تر از رفتاری است که با سازمان‌های مشابه در کشور خودشان دارد. این همان نقض بند ۱ ماده‌ی ۱۷ توافق‌نامه‌ی عمومی تجارت خدمات محسوب می‌شود.
 
بند ۱ ماده‌ی ۱۷ام این توافق‌نامه بدین شرح است: رفتار اعضای سازمان تجارت جهانی با خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات دیگر کشورها نباید ناملایم‌تر از رفتاری باشد که با سازمان‌های مشابه محلی خودشان دارند.
 
به گزارش رویترز، ایالات متحده ۶۰ روز فرصت دارد تا به شکایت ونزوئلا پاسخ دهد. اگر آمریکا اقدامی در پیش نگیرد، آنگاه کشور ونزوئلا می‌تواند از سازمان تجارت جهانی بخواهد بر اساس ماهیت این شکایت تصمیم‌گیری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.