تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 12, 2019
18:05 شنبه، 22ام دیماه 1397
کد خبر: 97101

نقاط عطف بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی سال

نمایشگاه CES را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی سال نامید. جایی که محل قدرت‌نمایی بزرگ‌ترین شرکت‌های عرصه تکنولوژی است. از عرضه تازه‌ترین محصولات در این نمایشگاه می‌توان روند تکنولوژی طی یک‌سال پیش‌رو و حتی سال‌های آینده را هم دریافت. هرچند به‌طور سنتی محصولات تکنولوژی خانگی (مثل تلویزیون و سیستم‌های صوتی) بخش عمده‌ای از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند اما طی سال‌های اخیر شاهد رشد محصولات عرضه‌شده در حوزه‌های مختلف دیگری هم بوده‌ایم.
 
از جمله این محصولات می‌توان به حضور برندهای مختلف خودروسازی در این نمایشگاه اشاره کرد که هر سال گسترده‌تر از قبل می‌شود. نمایشگاه CES در حالی همچنان مورد‌توجه بسیاری از شرکت‌هاست که رقبای اروپایی وآسیایی این نمایشگاه اوضاع و احوال خوبی ندارند. نمایشگاه سبیت امسال اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد این نمایشگاه تکنولوژی مشهور را برگزار کند و استقبال از سایر نمایشگاه‌های اروپایی و آسیایی هم به حداقل خود رسیده است. برخی معتقدند که روش حضور در نمایشگاه به‌عنوان یک مدل مارکتینگ در حال از بین رفتن است. اما در لاس وگاس و در بین شرکت‌کنندگان نمایشگاه CES نمی‌توان چنین تصویری را مشاهده کرد. نمایشگاه CES فقط شامل رویداد نمایشگاهی نیست. به‌جز محل اصلی نمایشگاه‌ها چندین هتل بزرگ در شهر لاس وگاس محل برگزاری سخنرانی‌ها، جلسات مطبوعاتی و رونمایی‌های اختصاصی هم هست، از این‌رو طی روزهای برگزاری این نمایشگاه تقریبا کل شهر حال و هوای تکنولوژی دارد.
 
نمایشگاه CES به‌طور سنتی شاهد حضور غول‌های تکنولوژی به‌طور مستقیم نیست اما در جای‌جای این نمایشگاه حضور این شرکت‌ها را می‌شود دید. آمازون و گوگل و مایکروسافت از شرکت‌هایی هستند که در این نمایشگاه به‌طور غیرمستقیم حضور دارند واپل هم محصولاتش توسط شرکت‌های دیگر همواره دیده می‌شد. اپل اما امسال در قدمی پررنگ‌تر تبلیغی را در مقابل نمایشگاه قرار داد که اشاره به دست بالای این شرکت در حفظ اطلاعات مشترکان و طعنه‌ای به رقبا بود. در شعار تبلیغاتی که اپل روی بیلبوردهای شهر لاس وگاس قرار داده بود، آمده «آنچه در اپل رخ می‌دهد در اپل باقی می‌ماند» که طعنه‌ای به لو رفتن اطلاعات کاربران توسط رقبا و تلاش اپل برای امنیت بیشتر اطلاعات کاربرانش بود.
 
محصولات مهم
ال‌جی، سامسونگ و سونی از جمله شرکت‌هایی هستند که به‌طور سنتی محصولات صوتی و تصویری خانگی خود را در این نمایشگاه رونمایی می‌کنند. رقابت اصلی هم بر سر تلویزیون‌هاست. از HD به فول‌اچ‌دی و از ۲K به ۴K و امسال هم که شاهد مدل‌های متنوع تلویزیون‌های با کیفیت ۸K بودیم. صفحه نمایش‌های خمیده از چند سال قبل به‌عنوان یک ترند در حوزه تکنولوژی وجود داشته و امسال در نمایشگاه CES به اوج خود رسیده است. شرکت ال‌جی با عرضه تلویزیون بزرگی که قابلیت لوله شدن داشت شوک بزرگی را در این زمینه در روز نخست نمایشگاه وارد کرد.  تلویزیون ۶۴ اینچی جدید ال‌جی، شباهت زیادی به مدل تلویزیون OLED از نوع ۴K دارد که سال گذشته این شرکت معرفی کرد و به‌علاوه بلندگوهای ۱۰۰ واتی دالبی Atmos نیز داخل آن استفاده شده است.
 
تلویزیون لوله‌ای ال‌جی در حقیقت می‌تواند هر زمان که نیازی به آن نبود، از جلوی دید خارج شود. هنگام خاموش بودن، دستگاه می‌تواند داخل پایه اصلی خود رفته و تنها با فشار یک دگمه در ۱۰ ثانیه دوباره به جایگاه قبلی خود بازمی‌گردد. عمل جمع شدن در واقع داخل پایه انجام می‌شود و آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که نمی‌توان جزئیات آن را دید. رقیب کره‌ای ال‌جی یعنی سامسونگ هم به‌جز مدل‌های متنوعی از تلویزیون‌ها در جلسه مطبوعاتی این شرکت اعلام کرد از بهار سال جدید میلادی، امکان پخش برنامه‌‌ها و فیلم‎های آی‎تیونز و استفاده از ایرپلی ۲ شرکت اپل را روی تلویزیون‎های هوشمند سال ۲۰۱۹ خود فراهم خواهد کرد.این پشتیبانی از طریق به‌روزرسانی نرم‎افزاری تلویزیون‎های هوشمند سامسونگ فراهم خواهد شد.این اولین‌باری است که امکان تماشای فیلم‎های آی‎تیونز و استفاده از اپلیکیشن TV Shows روی تلویزیون‎های هوشمند فراهم می‎شود.این امکان در قدم اول در ۱۰۰ کشور عرضه خواهد شد. همچنین پشتیبانی از AirPlay ۲ نیز در ۱۹۰ کشور روی تلویزیون‎های هوشمند سامسونگ عرضه می‌شود.
 
نمایشگاه امسال از نظر محصولات صوتی هم متنوع بود که از آن جمله می‌توان به ساندبار با صدای سه‌بعدی زنهایزر اشاره کرد. ساندبار جدید Sennheiser در رده محصولات سری AMBEO این شرکت قرار دارد که از تکنولوژی‌های جدیدی برای ارائه صدایی واقعی و پخش صدا در تمام جهات اتاق بدون نیاز به ساب‌ووفر اضافی بهره می‌گیرد. این ساندبار جدید همچنین از تکنیک کالیبره کردن فضای اتاق هم استفاده می‌کند.این ساندبار به گفته زنهایزر تجربه ساراند ۵.۱.۴ را در قالب یک دستگاه عرضه می‌کند. ساندبار AMBEO از فرمت Dolby Atmos و MPEG-H و همچنین DTS:X نیز بهره می‌گیرد. پاورواچ ۲ ساعت هوشمند جدید ماتریکس نسخه دوم پاورواچ است که از ساعتی با صفحه نمایش سیاه و سفید حالا به صفحه نمایش ۲/ ۱ اینچی رنگی تحول یافته است. ویژگی اصلی این ساعت این است که با گرمای بدن و نور خورشید شارژ می‌شود و از این مهم‌تربرای شارژ به برق احتیاج ندارد. ساعت  PowerWatch ۲ همانند دیگر ساعت‌های هوشمند به GPS و سنسورهای حرکتی هم مجهز است.
 
کنترلر هوشمند پهپاد DJI دیگر محصول جالب نمایشگاه امسال بود. دی جی‌آی با این کنترلر عملا نیاز به اتصال تلفن همراه به دسته کنترل پهپاد را از بین برد و به این ترتیب کاربران با خرید این کنترلر هم صفحه نمایش با روشنایی بیشتر (در مقایسه با تلفن همراه) را در اختیار دارند و هم خود کنترلر وظیفه هدایت پهپاد را انجام می‌دهد.  شرکت Sphero که با گجت‌های روباتیک خود مشهور است و یکی از معروف‌ترین این روبات‌ها BB-۸ را سال‌ها قبل به نمایشگاه آورده بود امسال با روبات تازه‌ای قدم به CES گذاشت. این روبات جدید درواقع یک انگشتر است. انگشتری که رنگ‌ها را تشخیص می‌دهد و آنها را به موسیقی تبدیل می‌کند. پس از اینکه انگشتر اسفیرو رنگ را تشخیص داد آن را به یک صدای خاص تبدیل می‌کند و صدا از اسپیکر موبایل شما پخش می‌شود. اپلیکیشن این انگشتر برای اندروید و آی‌اواس وجود دارد و به خوبی کار می‌کند. استفاده از این اپلیکیشن ضروری است زیرا باید انگشتر به موبایل شما متصل باشد و شما صدای رنگ‌ها را از طریق این اپلیکیشن می‌شنوید. 
 
بات نانوا یکی از جذاب‌ترین محصولاتی بود که در نمایشگاه CES معرفی شد. این روبات Bread Bot نام دارد، ماشینی که قادر است به تنهایی مواد اولیه نان را مورد استفاده قرار داده، نان بپزد و درست مانند دستگاه کوچک فروش خودکار، آنها را برای خرید مشتریان عرضه کند. شرکت HTC هم در این نمایشگاه هدست جدیدی معرفی کرد که جزو گجت‌های واقعیت مجازی محسوب شده و در حقیقت نسخه‌ای از هدست‌های معروف Vive Pro این شرکت است. این هدست جدید، Vive Pro Eye نام دارد و تکنولوژی پیشرفته ‌«دنبال کردن چشم یا نگاه» در آن به کار رفته، به این معنا که می‌تواند مسیر حرکت چشم کاربر را دنبال کرده و کیفیت تصاویر مجازی دیگر اشیا یا مناظری که مورد تمرکز وی نیست را کمتر کند.
 
در زمینه خودروها نیز شاهد محصولات متنوعی بودیم. از جمله تویوتا که سیستم ضدتصادف جدیدی را بر اساس هوش مصنوعی عرضه کرد. تکنولوژی جدید تویوتا Guardian System نام دارد. این سیستم با استفاده از همه سنسورها و دوربین‌های خودرو شرایط را رصد می‌کند و زمانی که متوجه بشود شما با یک تصادف جدی فاصله‌ای ندارید وارد عمل می‌شود.Guardian System تقریبا از همه چیز استفاده می‌کند، در شرایطی ممکن است خودرو را به جلو ببرد تا از پشت آسیب کمتری ببیند، ممکن است خودرو را متوقف کند یا حتی به عقب ببرد تا با کسی که چراغ قرمز را رد کرده برخورد نکنید. شرکت هیوندای هم از خودروی مفهومی Elevate رونمایی کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. خودروی Elevate مانند یک ماشین با چهار چرخ و البته چهاربازوی روباتیک است.
 
این خودرو که می‌توان آن را خودرویی دانست که قادر به قدم برداشتن است می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. از جمله کاربردهای این خودرو در زمان زلزله یا بلایای طبیعی مثل سیل یا برف و سرمای سنگین است. کمپانی بایتون در حال حاضر مهم‌ترین استارت‌آپ چین در زمینه ساخت خودروی الکتریکی است. این کمپانی که سال گذشته قول داده بود تا پایان سال ۲۰۱۹ خودروی جدید خود را وارد بازار کند، ظاهرا هنوز به قول خود پایبند است. بایتون گفته خودروی اول آنها M-Byte نام دارد و تا امروز بیشتر از ۱۰۰ دستگاه از آن را ساخته‌اند و این رویا در حال تبدیل شدن به واقعیت است. بایتون همچنین گفته تا ماه مه ‌امسال ۳۰۰ هزار دستگاه از M-Byte تولید خواهد کرد. این شرکت چینی اولین فروشگاه خود را در شانگهای و در ماه مه ‌افتتاح می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.