رسانه‌های اجتماعی

January 13, 2019
13:53 یکشنبه، 23ام دیماه 1397
کد خبر: 97112

حفره موجود در برنامه “اسکایپ” گالری و مخاطبان گوشی را به تاراج می‌گذارد

یک آسیب‌پذیری جدید در اسکایپ تحت اندروید کشف شده که به مهاجمان اجازه می‌دهد تا گالری و مخاطبان کاربر را مشاهده و حتی لینک‌های باز شده در مرورگر را رصد کنند.
 
اسکایپ یکی از قدیمی‌ترین و بهترین برنامه‌های کاربردی برای برقراری تماس صوتی و تصویری است؛ با ارائه امکان تماس صوتی در تلگرام و از طرف دیگر فیلتر شدن آن در ایران، بحث تماس صوتی و تصویری رایگان و استفاده از نرم‌افزارهایی همچون اسکایپ که این قابلیت را فراهم می‌کنند، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.
 
اما یک آسیب‌پذیری جدید در اسکایپ تحت اندروید کشف شده است که به یک مهاجم ناشناس اجازه می‌دهد تا گالری و مخاطبان کاربر را مشاهده و حتی لینک‌های باز شده در مرورگر را رصد کند.
 
مهاجم برای سوءاستفاده از این آسیب‌پذیری، نیاز به دسترسی مؤثر به دستگاه هدف دارد؛ سپس باید یک تماس اسکایپ را دریافت کند و به آن پاسخ دهد.
 
به‌طور معمول با دستگاه قفل شده، مهاجم نباید دسترسی به داده‌هایی مانند عکس‌ها و مخاطبان را بدون تأیید اعتبار با یک رمز عبور، یک PIN، یک الگوی قفل صفحه یا یک اثر انگشت داشته باشد اما با وجود این آسیب‌پذیری، مهاجم می‌تواند پس از پاسخ به تماس، اجازه دسترسی به داده‌های کاربر، حتی اگر دستگاه قفل شده باشد را پیدا کند.
 
به‌نظر می‌رسد یک خطای کد در اسکایپ برای اندروید، به مهاجم امکان دسترسی به عکس‌ها، مشاهده مخاطبان و حتی ارسال پیام بدون نیاز به احراز هویت را می‌دهد.
 
مهاجم همچنین می‌توان مرورگر دستگاه را به‌طور مستقیم از اسکایپ راه‌اندازی کند؛ برای این کار، فقط باید یک لینک را در یک پیام جدید تایپ کند، پیام را ارسال و سپس روی لینک کلیک کند.
 
این آسیب‌پذیری که میلیون‌ها تلفن همراه اندرویدی دارای اسکایپ را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در ماه اکتبر کشف و در نسخه جدید آن رفع شده است.
 
با توجه به افزایش میزان تماس تصویری و محبوبیت بسیار اسکایپ در میان کاربران ایرانی، توصیه می‌شود تا هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت آخرین نسخه از این نرم‌افزار اقدام کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.