تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 13, 2019
14:10 یکشنبه، 23ام دیماه 1397
کد خبر: 97116

«هوش مصنوعی»، نقطه عطف نمایشگاه فناوری امریکا

بزرگ‌ترین کمپانی‌های فناوری و استارتاپ‌های برتر جهان هفته گذشته راهی لاس وگاس امریکا شدند تا در بزرگ‌ترین اتفاق فناورانه جهان یعنی نمایشگاه بین‌المللی2019 CES حضور یابند؛ نمایشگاهی که از سال 1976 تاکنون برگزار می‌شود و هرسال هم حرفی برای گفتن داشته است. امسال اما رفتارهای دونالد ترامپ و تعطیلی دولت امریکا بر این نمایشگاه فناوری سایه افکند و بسیاری از سخنرانان کلیدی این نمایشگاه سخنرانی خود را لغو کردند.
 
بیش از 4 هزار کمپانی زیر یک سقف
نمایشگاه CES بزرگ‌ترین گردهمایی برای کسانی محسوب می‌شود که شغلی مرتبط با تکنولوژی دارند یا به این حوزه بسیار علاقه‌مندند. موضوع مهم این است که بسیاری از محصولات دیجیتال که زندگی بشر را تغییر داده‌اند در طول زمان در این نمایشگاه که قدمتی 50ساله دارد، رونمایی شده است. در این نمایشگاه هرسال برترین رهبران تجاری و فناوری و همچنین مبتکران جهان گرد هم جمع می‌شوند تا تازه‌ترین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و البته استارتاپ‌ها هم از این فرصت برای ارائه محصولات خود و یافتن سرمایه‌گذار بهره می‌گیرند. امسال در این نمایشگاه که  در هفته گذشته برگزار شد، بیش از 4هزار و 500 کمپانی ازجمله تولیدکنندگان، توسعه‌دهنده‌ها و تولیدکنندگان سخت افزاری، محتوا و… و همچنین بیش از هزار استارتاپ از 155 کشور جهان حضور یافتند. برخلاف نمایشگاهی همچون ایفا برلین که درهای آن برای عموم باز است، در این نمایشگاه فقط فعالان عرصه فناوری و خبرنگاران و بلاگرها می‌توانند حضور یابند به همین دلیل هم 6هزار و 500 نفر از اهالی رسانه به پوشش بخش‌های مختلف CES2019 پرداختند.
در این نمایشگاه بیش از 250 کنفرانس، سخنرانی، نشست خبری و… برگزار شد و امسال بخش‌هایی همچون پرینت سه بعدی، هوش مصنوعی، روبات‌ها، بازی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تکنولوژی‌های ویژه کودکان، پهپادها، سلامت، توریسم، خانه‌های هوشمند و  فناوری‌های پوشیدنی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفتند.
 
هوش مصنوعی
در نمایشگاه امسال از روبات نانوا گرفته تا بطری هوشمند مجهز به اسپیکر به نمایش درآمد و در بیشتر آنها هوش مصنوعی حرف نخست را می‌زند. یکی از محصولات جالبی که امسال در نمایشگاه ارائه شد، یخچالی است که بر اساس الگوی مصرف کاربر می‌تواند پیش‌بینی کند چه زمانی مواد غذایی یا نوشیدنی‌های درون یخچال تمام می‌شود پس برای خرید آنلاین دست به کار می‌شود و اجازه نمی‌دهد که یخچال خالی بماند.
در حوزه هوش مصنوعی نمایشگاه امسال، پردازشگرها و تراشه‌های مختلف مجهز به هوش مصنوعی به نمایش درآمد و همچنین وسایل مختلفی در این نمایشگاه عرضه شد که می‌توانند با هوش مصنوعی کار کنند. از این وسایل می‌توان به تلویزیون‌هایی اشاره کرد که مجهز به هوش مصنوعی هستند. این تلویزیون‌ها از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند و برحسب وضعیت نور یا محل قرار گرفتن بیننده‌ها نسبت به تلویزیون، تصویر را تغییر می‌دهند و تنظیم می‌کنند. درواقع دوربین‌ها از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند تا کیفیت تصاویر را رصد کنند و البته به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده چنین تلویزیون‌هایی برنده بلامنازع این عرصه باشند.
شهرها و خانه‌های هوشمند نیز امسال در کانون توجه بودند و وسایل جالب مرتبط با آن ارائه شد. یکی از این فناوری‌ها Muiاست که توسط یک کمپانی ژاپنی طراحی و تولید شده است. Mui در نگاه نخست یک قطعه چوب به نظر می‌رسد که در دکوراسیون خانه به کار رفته است ولی باید گفت درواقع این قطعه یک صفحه نمایشگر است که روکش چوب دارد و به اینترنت متصل است. وقتیMui روشن می‌شود چراغ‌های ال ای‌دی در آن نمایان می‌شود و 5 آیکون دارد که از آنها می‌توان به وضعیت آب و هوا و دما اشاره کرد. همچنین با کمک Mui می‌توان موسیقی را در خانه کم یا زیاد کرد یا آهنگ را تغییر داد یا چراغ‌های خانه یا ترموستات را روشن و خاموش کرد. با کمک این وسیله فناورانه که به دستیار صوتی گوگل مجهز است همچنین می‌توانید به اخبار گوش کنید و پیامک‌های دریافت شده را به صورت نوشته بر روی این تکه چوب ببینید. البته گفتنی است که کاربر قبل از هر درخواستی باید دکمه دستیار صوتی گوگل را فشار دهد. لازم به ذکر است که دستیارهای دیجیتال بخش قابل توجهی از این نمایشگاه بودند به عنوان مثال لپ تاپ، تلویزیون، خودروهایی ارائه شدند که با دستیار صوتی الکسا آمازون یا دستیار گوگل کار می‌کنند و در واقع فرمان صوتی را به این وسایل ارائه می‌دهند. Seraphin وسیله‌ای که شما را با یک نور طبیعی از خواب بیدار می‌کند، ماسک‌های هوشمند چشم برای ارتقای کیفیت خواب و… نیز بخشی دیگر از فناورانه‌های مجهز به هوش مصنوعی هستند که در این نمایشگاه ارائه شدند.
 
اینترنت نسل پنجم یک شاهکار بزرگ
تغییر از اینترنت نسل چهارم (4G) به اینترنت نسل پنجم(5G) هم موضوعی بود که در نمایشگاه امسال مورد توجه قرار گرفت. گفتنی است 5G صد بار سریع‌تر از 4G امروزی است و 5بار قطعی کمتری دارد و کمپانی وریزون به‌طور آزمایشی چند شهر محدود در امریکا را زیر پوشش این تکنولوژی برده است. البته کمپانی برتر در تولید تراشه‌های اینترنت نسل پنجم هم کوالکوم است که با دست پر به این نمایشگاه آمده بود.
هرچند 4G انسان‌ها را با هم ارتباط می‌دهد ولی 5G به عنوان پیش نیاز اینترنت اشیا می‌تواند این فناوری را عینیت بیشتری ببخشد و ایجاد شهر هوشمند و خانه‌های هوشمند را تسریع کند. کوالکوم به دنبال افزایش پوشش اینترنت 5G است و می‌تواند اینترنت را به نقاطی از جهان که نمی‌توان فیبر نوری ایجاد کرد برساند و از همه مهم‌تر تلفن‌های هوشمند را به اینترنت پرسرعت‌تری مجهز کند.
 
واقعیت افزوده و 8K
واقعیت افزوده(Augmented reality) نیز یکی دیگر از بخش‌های جالب توجه نمایشگاه امسال بود و کمپانی‌های لنوو و Vuzix هدست‌های جدید خود مجهز به فناوری واقعیت افزوده را در این نمایشگاه ارائه دادند. آینه‌های هوشمند برای مغازه‌ها که می‌تواند به شما بگوید چه رنگ لباسی به شما بیشتر می‌آید و کدام یک را بهتر است خریداری کنید بخشی دیگر از موارد واقعیت افزوده بود که امسال به نمایش درآمد. تکنولوژی 8K نیز امسال بسیار مورد توجه بود و در نمایشگاه امسال کمپانی‌های ال جی و سونی تلویزیون‌های 8K را ارائه داده‌اند. ال جی امسال تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی OLED نیز ارائه داده است. Hisense نیز از کمپانی‌هایی است که امسال با تلویزیون‌هایی منحصربفرد به CES آمد.
 
از دوربین تا لپ تاپ بازی
امسال دوربین‌های پاناسونیک، نیکون، کداک، سونی و Olympus هرکدام برترین و فناورانه‌ترین دوربین‌های خود را ارائه دادند. Titan نیز با یک دوربین واقعیت مجازی 11K به نمایشگاه آمد که بیشتر به درد فیلمبرداری‌های هالیوودی می‌خورد تا اینکه مصرف خانگی داشته باشد و 11هزار پوند قیمت دارد. کمپانی لنوو هم با همکاری گوگل یک ساعت هوشمند ارائه داد که درواقع یک نمونه مینیاتوری از Google Home Hub است.این ساعت می‌تواند گوشی شما را شارژ کرده و موسیقی پخش کند. این کمپانی همچنین لپ تاپ 27اینچی Yoga S940 و همچنین تبلت‌های مجهز به الکسا آمازون همچون Smart Tab P10 را ارائه داد. لنوو همچنین در این نمایشگاه از گوشی Honor View 20 با دوربین سه‌بعدی 48مگاپیکسلی و مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد. کمپانی Dell نیز قویترین لپ تاپ بازی با نام Alienware Area-51m را ارائه داد که 17 اینچ است و پردازشگر 8هسته‌ای دارد.
 
CES در گذر زمان
نخستین نمایشگاه CES در ژوئن 1976 در نیویورک سیتی برپا شد و از آن زمان تاکنون هرسال محصولات زیادی معرفی شدند که زندگی بشر را تغییر داده‌اند. برخی نقاط عطف این نمایشگاه در سال‌های مختلف را با هم مرور می‌کنیم.
سال1996: دی وی دی
سال1998:تلویزیون‌های HDTV
سال 2000:رادیوهای ماهواره ای
سال2001:ایکس باکس مایکروسافت و تلویزیون‌های پلاسما
سال2005:تلویزیون‌های IP
سال2010:تبلت‌ها، نوت بوک‌ها و وسایل اندرویدی
سال2011:وسایل هوشمند، کینکت آواتار مایکروسافت
سال2012:اولترابوک، تبلت‌های اندروید4.0 و OLED سه بعدی
سال2013:تکنولوژی خودروهای بدون راننده، OLED قابل انعطاف
سال 2014: پرینت‌های سه بعدی، تکنولوژی سنسورها، فناوری‌های پوشیدنی
سال 2015: سیستم‌های خودران، واقعیت مجازی و تلویزیون‌های 4K 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.